آفتاب

از نظر شهزاد دانا رویای سکونت بشر روی سیاره سرخ (مریخ) چه زمانی محقق میشود؟



شهزاد دانا محقق و بنیانگذار پروژه سفر به ماه (پروژه تحقیقاتی تی تو مون) که علاقه زیادی به علم و تحقیق در زمینه سفر انسان به کرات دیگر ، افزایش طول عمر انسانها و ایده های علمی و جسورانه جدید دارد ، و در اینگونه پروژه ها سرمایه گذاریهای مالی زیادی انجام داده است، اخیراً کنفرانسی را با موضوع زندگی انسان روی کره مریخ تدارک دید. در این مطلب خلاصه ای از صحبت های آقای دانا را برای شما انتخاب کرده ایم و سعی می کنیم به گوشه ای از پاسخ سئوال اصلی خود برسیم.

آقای شهزاد دانا در این کنفرانس بیان کردند که حدود 50 سال پیش در طی دوران جنگ سرد و رقابت شوروی و آمریکا ، انسان برای اولین بار توانست پا بر روی کره ماه بگذارد . آن تلاش ها و پروژه ها اولین و آخرین تلاش موفقیت آمیز بشر برای پا گذاشتن روی سیاره ای دیگر بود. اکنون بنده و تیم تحقیقاتم هدفی بزرگتر را دنبال می کنیم و صرفاً هدف ما تکرار یک تجربه تاریخی نیست ، بلکه پس از غلبه بر چالش های سفر ، هدف بزرگتر سکونت دائمی روی سیارات دیگر را داریم. پروژه اصلی ما پروژه سفر به ماه (تی تومون) است و پروژه های دیگر را نیز در کنار پروژه اصلی خود ادامه می دهیم . و اما در مورد موضوع این کنفرانس که سفر به مریخ است باید گفت:
از آنجا که زمین نمیتواند برای همیشه تنها پایگاه زندگی بشر باشد و حجم بالای تخریب های زیست محیطی اخیر ، افزایش جمعیت ، گرمایش جهانی و موارد دیگر نظریه ما را تصدیق می کنند ، ما باید روی گزینه های جایگزین دیگری کار کنیم ، یکی از این گزینه ها ، سیاره همسایه ما مریخ است.
Shahzad Dana در ادامه بیان کردند که ما هم اکنون تکنولوژی لازم برای سفر به مریخ را در اختیار داریم ، هر چند که ما همیشه بر روی روش های جدید و ایده های نو برای انجام این سفرها تاکید داریم ، اما معضل اصلی این سفر پول و تامین هزینه های فوق سنگین این سفر است. در دورانی که دیگر رقابت دوران جنگ سرد به پایان رسیده است ، هیچ کشوری در نبود این رقابت های علمی ، حاضر نیست چنین هزینه های سنگینی را بر اقتصاد کشورش تحمیل کند ، خصوصاً در دوران کرونا و پسا کرونا که کشورها عمده تمرکز خود را بر روی احیای اقتصاد خود گذاشتند.
ما برای اینکه به هدف خود برسیم ، لازم است تمرکز خود را بر روی روش های جدید و جایگزین با هزینه های کمتر بگذاریم . آینده سفرهای فضایی بر دوش شرکت های خصوصی است . شرکت هایی که هزینه سفرهای خود را از پروژه های دیگر خود تامین خواهند کرد، مانند کاری که هم اکنون ایلان ماسک در پروژه استارلینک خود دنبال می کند و درآمدهای این پروژه اینترنت جهانی را برای سفرهای فضایی در نظر دارد.
در ادامه آقای دانا برنامه های تیمش برای محقق کردن زندگی روی کره مریخ را بدین صورت شرح دادند:
پیش فرض پروژه ما این است که از منابع درون جای مریخ برای ادامه حیات روی آن کره استفاده شود. یعنی قبل از هر چیزی باید از خاک مریخ نمونه برداری کنیم ، تا امکان استفاده از این خاک برای پرورش گیاهان و تامین غذا معلوم شود. این کار از طریق ارسال ربات های نمونه بردار به سطح مریخ و کار از راه دور روی نمونه ها و یا شبیه سازی خاک مریخ در آزمایشگاه با روش های تیم ما امکانپذیر است.
همچنین زندگی روی مریخ روی بازیافت صد در صدی منابع موجود تمرکز دارد ، مثلاً بخش عمده آب آشامیدنی از تصفیه ادرار حاصل میشود و در آنجا تقریباً هیچ چیزی دور ریخته نمیشود و یک دنیای کاملاً بازیافتی در انتظار ماست.
چالش دیگر زندگی روی کره ای است که مانند ماه تقریباً هوایی برای تنفس ندارد ، پرتوهای کیهانی و نیروهای گرانشی ، اختلال سیستم ایمنی ، احتمال وجود ویروس های ناشناخته و حتی اختلالات عصبی و روانی در نتیجه حضور در آن شرایط خاص ، همه مواردی است که تیم ما در نظر گرفته و روی حل آنها و ارائه ایده های مرتبط در حال کار است. با تکمیل این تحقیقات و تامین منابع مالی لازم ، مطمئناً در آینده امکان سفر و فراتر از آن زندگی انسان روی کره ماه ، مریخ و حتی سیارات دیگر مهیا میشود و این برای نسل ما دست یافتنی است.





وبگردی