آفتاب

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛

زاکانی: تورم را در سال نخست ریاست جمهوری نصف می‌کنم



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ناترازی بانک‌ها، عدم اصلاح ساختار بودجه و افزایش نقدینگی را از جمله دلایل مشکلات کشور دانست و گفت: در سال نخست ریاست جمهوری تورم را به نصف می‌رسانم.

ایرنا: ‌علیرضا زاکانی روز شنبه در سومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌های دولت خود برای مبارزه با گرانی و تورم،  افزایش عدالت و کاهش فاصله طبقاتی، رفع رکود، ایجاد شفافیت و مقابله با فساد اداری و مالی، ساماندهی یارانه‌ها، مبارزه با بیکاری و ایجاد اشتغال و تامین مسکن، افزود: مساله نخست کشور گرانی و تورم است به ویژه اینکه در حوزه خوراک و پوشاک این موضوع بیشتر تشدید شده است و مردم بیچاره شده‌اند. تورم در سال  ۱۳۹۰  به میزان ۱۹ درصد و در سال ۹۲ به میزان ۳۹ درصد و به‌شکل مستمر و نقطه‌ای به حدود ۵۲ درصد رسید و این فاجعه‌ای است که دولت ایجاد کرده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افزایش نقدینگی از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، عنوان کرد:‌ نقدینگی با این شرایط ۶ برابر شده و پایه پولی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که باید آقای همتی پاسخگو باشند. من حتما در کوتاه مدت نرخ ارز را کنترل کرده  و در میان مدت اصلاح ساختار بودجه و شفاف سازی را انجام خواهم داد تا تورم نصف شود.

زاکانی افزود:‌ ناترازی بانک‌ها ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید حجم نقدینگی را به  سمت تولید سوق داد و حتماً در سال اول تورم را نصف تورم موجود خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌های خود برای عدالت و کاهش فاصله طبقاتی نیز گفت: رقابت بین غارتگران و غارت شدگان است و  تلاشم در این ۴۲ سال این بوده که صدای غارت شدگان باشم.

وی ادامه داد:‌ مفاسد و بی عدالتی در کشور بسیار بالا است و  تلاشم این بوده که با گردن کلفت‌هایی مانند دادستان سابق تهران و وزیر وقت اطلاعات در سال‌های گذشته درگیر شوم، همچنین با وزیر نفت، با معاون رییس جمهوری، ‌ برادر رییس‌جمهوری و سایر گردن کلفت‌ها درگیر شدم و  غیر از این نیز راه چاره برای مبارزه با فساد وجود ندارد. معتقد هستم باید ریشه  فساد را خشک کرد و به مردم وعده می‌دهم در دولت اقدام و اصلاح، ریشه فساد را بخشکانم.

ریشه فساد را خشک خواهم کرد

زاکانی با بیان اینکه امروز برابر مفسدان ایستاده‌ام، گفت: راه مبارزه با فساد را بلدم و ریشه فساد را خشک خواهم کرد و  شبکه‌هایی که در دولت، مجلس و دستگاه قضایی در سابق شکل گرفته بود را می‌شناسم و امیدوار هستم که این ریشه را با کمک مردم ریشه کن کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی واگذاری‌ها در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ انجام شده است، گفت:‌ برخی از این واگذاری‌ها به نحوی بوده که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان به سه برادر داده شده است و این مبلغ را از حلقوم این افراد بیرون خواهم کشید و به مردم خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه رکورد اقتصادی به رویکرد غلط دولت بازمی‌گردد، گفت: دولت برای رفع مشکلات به خارج از کشور تکیه کرده بود. ولی در دولتم جهش تولید را میزان قرار خواهم داد و در جهش تولید مقررات زدایی‌ها، ‌ موضوع مجوزها و تامین نیازها،   موضوع مالیات بر تولید، که بلای جان تولید هستند را انجام خواهم داد. همچنین موضوع صادرات و نظام توزیع را سامان خواهم داد که این ۹ خوشه پیشران در دولتم خواهد بود.

زاکانی ادامه داد: شفافیت، ‌مبارزه با فساد اداری، تمرکز زدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را  موضوع کار خود قرار خواهم داد و برنامه ۴۵۱ شهرستان را آماده کردم و برای تمرکز زدایی، ایجاد دولت الکترونیک، شفاف‌سازی کار جدی انجام خواهیم داد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه تا پایان سال اول، دولت الکترونیک مستقر خواهد شد، گفت:‌ در برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است، رانت در دولت اقدام و اصلاح به هیچ وجه وجود ندارد و آنچه هست برای مردم شفاف خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساماندهی یارانه پنهان و آشکار از دیگر برنامه‌هایی است که در دولت اقدام و اصلاح انجام خواهد داد، گفت:‌ در سال ۹۷  سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد و در سال ۹۸ آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که ۸۶ میلیارد دلار یارانه پنهان وجود دارد و این چیزی نیست که به سادگی بتوان آن را مهار کرد. زیرا مصرف انرژی کشور بسیار بالا است و باید آن را مهار کرد.  

زاکانی با بیان اینکه بخشی از جامعه ۱۵ برابر سایر بخش‌های جامعه مصرف انرژی دارند، گفت:‌ یارانه آشکار نیز حدود ۲۵۵ هزار میلیارد تومان از  ۳۳۴ هزار میلیارد تومان است که ۷۹ هزار میلیارد تومان آن برای هزینه است و این مبلغ را به سمت مردم می‌بریم.

مردم در دولت اقدام و اصلاح به جز درد بیماری، درد بی‌پولی نخواهند داشت

وی ادامه داد: در دولت اقدام و اصلاح مردم به جز درد بیماری، درد بی پولی نخواهند داشت و ۷۰ میلیون بن کالای ۴۰ هزار تومانی به صورت ماهانه دریافت خواهند کرد. در واقع یک دهک ۲۵۰ هزار تومان، ‌ یک دهک ۲۰۰  هزار تومان و یک دهک ۱۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد و همه این مبالغ در بودجه امسال وجود دارد.

زاکانی اضافه کرد:‌ در بیکاری با تمهیدی که انجام خواهیم داد ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار شغل را طی زمانبندی مشخص به فضل الهی ایجاد خواهیم کرد و در سال اول ۵۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در مسکن نیز یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس انجام خواهد شد و بنده علاوه بر این یک میلیون سالانه ۳۰۰ هزار مسکن حمایتی خواهم ساخت و تا پایان سال ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار  مسکن ساخته خواهد شد.

خلاصه مشکلات در سه «نون»  

زاکانی در دومین بخش از فرصت خود در مناظره با بیان اینکه مشکل ما در سه "نون" دیده می‌شود، اظهار کرد: مردم عزیز، مشکل ما سه "نون" «ندانستن، نخواستن و نتوانستن» است و مظهر تام و تمام آن، ‌ دولت و کسانی است که در این دولت کار کرده اند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مشکل ما دروغگویی است، ادامه داد: اگر پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد و اگر قرار بود در کسوت این آقایان قرار بگیرد، دماغش باید چند دور، ‌ دور کره زمین می‌چرخید؛ چرا با مردم صادق نیستید؟

زاکانی خطاب به همتی تاکید کرد: آقای همتی آبان ماه ۹۸ اعلام کرد که نرخ بنزین تنها چهار دهم درصد روی اقتصاد تاثیر دارد. البته آقای همتی بعد اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده است و این موضوع را بدترین اقدام می‌دانست. آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ نامه رسمی شما موجود است.

وی ادامه داد: شما در شهریورماه ۹۸ درخواست کردید قیمت بنزین پنج هزار تومان و قیمت نفت و گاز به هزار تومان برسد تا کسری بودجه دولت جبران شود. با مردم صادق باشید. مردم! بنده اینجا آمده ام تا نگذارم کلاه سرتان برود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری افزود:  گذشت آن دوره ای که سر مردم کلاه می گذاشتید.  اسرار مملکت را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داده اید و این بزرگترین خیانتی است که به کشور کرده اید؛ همین باعث شد کشور دچار چالش‌های جدی شود.  

زاکانی گفت: به مردم دروغ گفتن خیلی زشت است و شامورتی بازی هم نمی‌توان انجام داد. با بی‌کفایتی، موضوع بنزین را دنبال کردید و بعد آقای رییس جمهوری گفت که من تازه صبح جمعه متوجه شدم، بی کفایتی از این بالاتر؟

وی با بیان اینکه در این ۳۰ سال، ‌خسارت‌های نجومی خورده ایم، اظهار کرد: جناب آقای مهرعلیزاده از دولت اصلاحات حرف می‌زند. آقای مهرعلیزاده؛ کرسنت ۵۳ میلیارد دلار عدم النفع داشت؛ یا اطلاع ندارید و می‌گویید، یا نمی‌دانم کجای کره زمین زندگی کرده اید که آمدید و چنین حرف‌هایی می زنید.

زاکانی با اشاره به حذف کارت سوخت، خاطرنشان کرد: کارت سوخت را برداشتند و ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی سه برابر مسکن مهر به کشور ضرر زدند. حرف سیاسی که مشکلی حل نمی کند، اگر خواستید حرف سیاسی زنید ما استاد حرف سیاسی هستیم و به شما یاد بدهیم چه بگویید که گرفتار نشویم.

وی گفت: الان با بانیان وضع موجود مواجه هستیم؛ فردی را از مجلس بیرون کرده ایم و ماهانه ۸۵ میلیون تومان از دولت حقوق گرفته است. آقای همتی چه کسی پاسخ این را می‌دهد؟ ما دلار نجومی، اختلاس نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، نقدینگی نجومی و پررویی نجومی می‌بینیم؛ مگر اینجا کهکشان راه شیری است.

در ادامه زاکانی در پاسخ به مجری برنامه مبنی بر اینکه برای بی اثر تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌های ظالمانه چه برنامه ای دارید تا امورات کشور به تحریم‌ها گره نخورد، گفت: نخستین کاری که انجام خواهیم داد، رویکرد غلط دولت را به رویکرد درست تغییر خواهیم داد. ما به پتانسیل داخلی تکیه خواهیم کرد و از همه فرصت‌های منطقه ای و جهانی نیز استفاده خواهیم کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:  در داخل کشور توانمندی‌هایی بی نظیری در خصوص تولید وجود دارد که این امکان را برای ما فراهم می‌کند که به عنوان نمونه در حوزه مسکن  با ۱۳۰ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بهبود آنها فضای جدید بوجود آوریم.  

وی با اشاره به بهبود زیرساخت‌های ریلی با توجه به کریدور جنوب به شمال که سالانه ۳۰ هزار میلیارد را برای کشور آورده دارد، اظهار کرد:‌ در بخش نفت، گاز و پتروشیمی نیز بالای ۴۰ میلیارد دلار آورده برای کشور دارد و باید برای این موضوع صنایع پایین دستی فعال شوند و ۸.۱ میلیون تن  ظرفیت خالی در حوزه پلیمری و ۱۰ میلیون تن در بخش شیمیایی وجود دارد.

زاکانی با اشاره به موضوع اشتغال و منابع گفت:‌ فناوری‌های نوین و معدن از دیگر مباحثی است که باید به آن پرداخته شود. اکنون در حوزه معدن از رتبه ۷ دنیا به رتبه ۲۰ دنیا رسیدیم.  به این دلیل که کار دست کسانی بود که بلد نبودند، نخواستند یا نتوانستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه رویکردش توجه به تولید داخل خواهد بود، اظهار کرد: در این رویکرد هرچه در راستای تولید است مورد توجه قرار می‌گیرد و در حوزه کشاورزی و روستایی محور اصلی برای ما است. همچنین صنایع دریایی و دیگر بخش ها از جمله مواردی است که رویکرد نسبت به آن تغییر می‌کند.

زاکانی با تاکید بر اینکه از ظرفیت منطقه و جهان نهایت استفاده خواهد شد، گفت:‌ منطقه ما در سال ۹۸  حدود هزار و ۱۴۳ میلیارد  دلار واردات داشته  که سهم ما ۲۳ هزار میلیارد دلار بوده است. در منطقه اوراسیا نیز یعنی، ‌ روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان ۳۷۰ میلیارد دلار واردات داشتند و سهم ایران ۶۰۰ میلیون دلار بوده که این فاجعه است.

وی ادامه داد: اگر دوست عزیز ما که علاقه ندارد با من بحث کند چون به او گفته بودند که با من بحث نکند، یک حرف درست زد و گفت همه چیز آقای روحانی خوب است ولی اقتصاد بلد نیست. این موضوع را من هم قبول دارم زیرا اگر آقای روحانی اقتصاد بلد بود که شما را به عنوان رییس بانک مرکزی انتخاب نمی‌کرد تا شفاف و مشخص فاجعه بیافرینید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید با تبادل مالی دوطرفه این موضوع را حل کنیم. اگر بخواهیم با دلار تبادل مالی کنیم، اف ای تی اف یک روز بر روی گلوگاه ما می‌نشیند. اما اگر با پول دو طرف کشورها تبادل کنیم،  اف ای تی اف بی تاثیر خواهد شد و ما تحت فشار قرار نمی‌گیریم. اما دوستان نمی خواهند کار کنند.

زاکانی تاکید کرد: مانده بودم که چگونه با این دولت برخورد کنم که به همه اطرافش توهین می‌کند. فهمیدم این موضوع مسری است و به او هم سرایت کرده و اسم پلیس بد را بر روی من گذاشت. آنها افرادی هستند که جزء توهین کار خود را پیش نمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: آمده‌ام که مردم در صف کالا تحقیر نشوند و مردم در قرارگاه مردم خراب نشوند. آمده‌ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که گرانی را تحمل می‌کنند که عده‌ای نور چشمی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که ایشان ابداع کردند،  واردات انجام دهند.   آمده‌ام تا صدای مردم سیستان و بلوچستان باشم.

ریشه فساد را در کشور می‌خشکانم

زاکانی در سومین بخش از مناظره اظهار کرد: امام علی(ع) فرمودند که حکومت امانت است، ‌ طعمه نیست. امام (ره) فرمودند فرق رژیم طاغوت با ما این است که ما باید خدمت کنیم. اگر دنبال منافع خودمان باشیم، همان طاغوت هستیم. اگر انقلاب نبود هیچ کدام از ما اینجا نبودیم نبودیم و در جایگاهی بودیم که متناسب با شرایط امروز ما نیست.

وی با بیان اینکه حق نداریم مثل سناتورها کنار هم بنشینیم و فقط حرف‌های کلی بزنیم، افزود: حق نداریم بی‌برنامه کار کنیم و حق نداریم بی‌برنامه اشتباه کنیم، حق نداریم در استخر شنای آنها، شنا و در فضای آنها تنفس کنیم.

زاکانی گفت: اگر این شد، ‌ما از مردم جدا شدیم و امام (ره) فرمودند آن روز، ‌روز مرگ ما است. اگر افتخار پیدا کنم و در خدمت‌تان باشم، ریشه فساد را در کشور می‌خشکانم.

جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کردند

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه فساد مقدم بر هر چیزی بلای جان است، تاکید کرد: ریشه دروغ را می کَنم. فرمودند که من را از بانک مرکزی اخراج کرده اند، اما آقای واعظی گفتند خلاف گفته اند. گفتم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در یک فرصت غیرعادی در سال ۹۸ از بانک صادرات به بانک پاسارگاد منتقل شده است، گفتند نه آقای دژپسند اعلام کرد.

زاکانی گفت: الان گفتم که او در تاریخ شهریورماه ۹۸ بنزین پنج هزار تومان و نفت و گاز هزار تومان را توصیه کردند، می گوید خلاف گویی کرده ام؛ در حالی که این عین امضای خودش است و نامه رسمی هم وجود دارد. من آمده ام با دروغ مقابله کنم.

وی افزود: صحبت از فیلترینگ و این حرف ها می کنند؛ شما پیام‌های زیر اینستاگرام خودت را بسته بودید و تازه باز کردید، جرأت ندارید با مردم روبرو شوید. مردم عزیز! کسی که همه تست ها را درست می زند، معلوم است که تست های غلط را می داند؛ تست های این دولت غلط است و عامدانه این کار را انجام می دهد.

زاکانی با بیان اینکه جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کرده اند، گفت: صبح جمعه به ریش مردم خندیدند و با کفش در چادرهای زلزله زدگان رفتند. ما رفتیم، آنها هم رفتند اما چرا با کفش وارد چادر زلزله زده شدند؟ با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی ایرانی رفتند.

وی خاطرنشان کرد: هر کدام از این موانع و مشکلات‌ در کشور متعدد است. باید دست به دست هم بدهیم. ریشه ناکارآمدی تفکر غلطی است که ۴۰ سال اختاپوس در کشور ما خیمه زده و از انقلاب مصرف کرده و هیچ خدمتی به مردم نکرده است.

زاکانی سخنان خود با تاکید بر اینکه این زمان وقت قیام بر علیه برخی از مسوولان کشور است، درباره کارهایی که انجام می‌دهد، گفت: بنده شایسته سالاری را در این کشور مهیا خواهم کرد، ‌ با شما صداقت خواهم داشت، فقر مطلق را یکساله ریشه کن خواهم کرد، سلامت را به سمت و سوی شما خواهم رساند تا غیر از درد بیماری درد بی پولی نداشته باشید.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود:‌  نظارت مردم بر مسوولان نظام را افزایش داده و در کشور تمرکز زدایی می‌کنم. در شهرستان‌ها محور تحول و حرکت را قرار می‌دهم. روستاها را آباد می‌کنیم و مهاجرت معکوس را به روستاها مهیا خواهیم کرد. امروز به شما قول می‌دهم که با برنامه‌هایی که نزدیک به ۱۰ سال آماده کرده و به شورای نگهبان داده‌ایم و با همه وجود به آن باور داریم، عملیاتی خواهیم کرد و  تمام ظرفیت‌های تعلیق شده کشوررا باز خواهیم گرداند.

وی ادامه داد: کاری خواهم کرد که اقوام و مذاهب به نحو احسن از همه امکانات استفاده کنند. قول می‌دهم که قانون اساسی را اجرا کرده و توجه کنم که از اصل ۱۰ و ۲۱ ناظر به خانواده و زنان، ‌ اصل ۸ و ۲۸ ناظر به آزادی‌های مدنی، اصل ۲۸ ناظر به اشتغال، اصل ۲۹ ناظر به تامین اجتماعی، ‌ اصل ۳۰ ناظر به آموزش عالی کشور و تعلیم و تربیت و اصل ۳۱ ناظر به مسکن صیانت کرده و سبب تحول آنها شوم.

زاکانی اضافه کرد:  با مقررات زدایی مبارزه می‌کنیم  و ریشه اعتیاد را در مدت چهار سال خشک خواهیم کرد. همچنین بیمه زنان خانوار و سرپرست خانواده خانوار و زوج‌های نابارور را اجرایی خواهیم کرد.

وی درباره کارهایی که انجام نخواهد داد،  گفت:‌ به مردم دروغ نخواهیم گفت، ‌ از محل تورم دولت را اداره نمی‌کنیم، امکانات بانکی را آزاد نمی‌گذاریم، به واردکنندگان کالاهای مصرفی رانت نمی‌دهیم. گردش مدیران را جابجا نمی کنیم و شایستگان را جای آنها خواهیم گذاشت. بستگان و فامیل خود را سر کار نمی‌آوریم. مردم را تحقیر نمی‌کنیم. مشکلات داخلی را به خارج از کشور وابسته نمی‌کنیم. قدر دانشمندان را می دانیم و دیپلماسی اقتصادی را پیش خواهیم گرفت و قانون را در کشور پیاده می‌کنیم.




وبگردی