آفتاب

سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛

جلیلی: امضای کنوانسیون‌های FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با قاطعیت می‌گویم که لازم نیست که بدانیم FATF به نفع کشور ما است یا نیست؟ امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هرکسی در این قضیه مناظره و بحث کنم.

ایرنا: سعید جلیلی عصر شنبه در سومین مناظره با موضوع دغدغه مردم درباره راهکار دولت او در مقابله با تورم، عدالت، رکود، مقابله با فساد، یارانه‌ها، اشتغال و مسکن اظهار کرد: این هفت دغدغه درستی است. اما دغدغه مردم چیز دیگری است . چرا این موضوعات حل نمی شود.

وی افزود: دوستان پاسخهایی به هفت موضوعی که بیان شده است، دادند و من هم پاسخ‌هایی دارم. اما دغدغه و مشکلات مردم مانند کرونا نیست که هم مساله و هم پاسخ ناشناخته است.هم مساله و مشکلات مشخص است اما چرا حل نمی‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: امروز متوسط نرخ تورم در دنیا ۲.۵ درصد است. بیش از صد کشور تورم خود را زیر ۵ درصد پایین آورده اند. سوال این است چرا در ایران حل نشده است. پاسخ‌ها هم که مشخص است که چرا حل نشده است؟

وی گفت: درباره مسکن می‌گویند ما زمین، مصالح و نیروی انسانی داریم پس امکان ساخت مسکن را داریم، چرا حل نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند؟ ما صحبت از مقام رییس جمهور می‌کنیم آن هم رییس جمهور ایران، یعنی کشوری با این همه ظرفیت‌هایی که دارد و می‌تواند موفق باشد و جهش داشته باشد. امروز سوال‌ ما این است که چگونه ابتدایی‌ترین موضوعات را حل کنیم؟ دغدغه مردم این طور چیزها است. خود مساله‌ مشخص است در کوچه و بازار اینها را می‌دانند و با زندگی خود لمس می‌کنند.

تورم باران نیست که بگوییم سال دیگر می‌آید یا نمی‌آید

جلیلی افزود: چرا این راه حل‌ها پایدار نیست؟ دولت می گوید من دوسال یا سه سال تورم را کنترل کردم در حالی که تورم مثل باران نیست که بگوییم سال دیگر باران می‌آید یا نمی‌آید؟ بحث این است که مردم نگرانی دارند که آیا سال دیگر هم تورم پایین خواهد بود یا نخواهد بود؟ این روند ثابت خواهد بود یا نخواهد بود؟ چند سال خوب می شود و یکدفعه فنر تورم در می رود و گران می شود؟ سوال و دغدغه مردم این است.

 نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: همین هفت موردی را که می‌گویید دغدغه مردم است و درست هم است می گویند پس چرا مسائل دیگر به عنوان مسائل اصلی مطرح می شود؟ چرا مسائل دیگر ضریب پیدا می‌کند و با قدرت بیشتر مطرح می‌شود؟

وی گفت: رویکرد دولت من این است که هر کدام از این مسائل پاسخ‌های خاص خود را دارد که برخی درست است و برخی را هم نامزدهای دیگر عنوان کردند. بحث ما این است اگر می‌خواهید این مسائل را حل کنید باید برنامه جدید داشته باشید. اگر می‌خواهید یک قالی ایرانی هم ببافید، نیازمند یک نقشه جامع هستید تا رج به رج و گره به گره مطابق نقشه زده شود.

جلیلی افزود: رییس جمهور کارش همین است و با کار وزیر فرق می‌کند؛ باید به این نقشه اشراف داشته باشد باید به کار وزارتخانه‌های مختلف اشراف داشته باشد. باید مسکن، نظام سلامت و اقتصاد را بشناسد. رییس جمهور باید بتواند در بزنگاه‌ها تصمیم‌گیری کند و موانع را پشت سر بگذارد.

وی با تاکید بر این که برنامه یک شبه و با سفارش به اندیشکده نوشته نمی‌شود ادامه داد: آیا از روزی که کسی مسوولیت را عهده دار می شود زمان را چقدر مغتنم می‌شمارد؟ یکی از دغدغه‌های مردم این است که چهار یا ۸ سال می‌گذارد کاری انجام نشد؟ اگر منصف باشد نسبت به کم‌کاری خود عذرخواهی می‌کند و اگر نباشد طلبکار هم می‌شود.

این نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور، رئیس جمهور ایران است با همه‌ ظرفیت‌ها؛ حل یکی دو مسئله خیلی حداقلی است. یا ایران را نشناخته یا ظرفیت‌ها را نشناخته است؟ یا اشراف به موضوع ندارد. ما برنامه اما باید خیلی فراتر از این مسایل باشد. دغدغه مردم این است که آیا رئیس جمهور، تعارفات را کنار خواهد گذاشت یا نخواهد گذاشت؟ آیا دوباره مشغول کارهای نمایشی خواهد شد یا کار واقعی خواهد کرد؟ آیا می‌خواهد مصلحت مردم را پیگیری کند یا اینکه ببیند چه موضوعی را خوششان می آید؟

وی گفت: اگر ما از مسایل و دغدغه های مردم تعریف می کنیم مردم می خواهد یک آینده ای در ۴ سال پیش رو دارند و اطمینان داشته باشند دولت با کارهای جدی، نتیجه‌مند و مبتنی بر برنامهی کارشناسی و میدانی می‌تواند مشکلات را حل کند و الا بسیاری از برنامه‌ها مشترک است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تحریم را نمی شود انکار کرد اما مهمءتر از خود تحریم، بهانه تحریم است که موجب می شود ناکارآمدی خودمان را گردن دیگران بیاندازیم. در حالی که رییس جمهور باید فهم صحیح و درستی از مناسبات جهانی و ظرفیت های داخلی داشته باشد. مشکل این است که حداقل فهم از مناسبات جهانی وجود ندارد و بر همین مبنا هم می‌خواهند نسخه بپیچند.

جلیلی گفت:جهش تولید منوط به جهش صادرات است و جهش صادرات هم منوط به جهش تعاملات خارجی است که دوستان در این زمینه کارنامه بسیار ضعیفی دارند، چون تعاملات خارجی را با دو سه کشور خلاصه کرده اند و معلوم است که این جواب نمی‌دهد  و نباید کشور را معطل همین سه کشور کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انخابات ریاست جمهوری با بیان این که تحریم هست  اما برای رفع آن چه برنامه هایی را در دستور کار خود قرار داده ایم؟ برای از بین بردن اهرم تحریم چه کرده ایم؟ گفت: ما باید در برابر تحریم‌ها به گونه‌ای رفتار کنیم که دشمن از تحریم‌هایی که اعمال کرده است پشیمان شود. تعامل سازنده با جهان باید به گونه ای شکل بگیرد که اقتصاد کشور معطل گفت وگو با دو یا سه کشور نشود.

جلیلی تأکید کرد: در روابط خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید و تهدید را به حداقل رساند و از فرصت‌ها نهایت استفاده را برد.

وی با طرح این سوال که از هزار میلیارد دلار درآمد کشورهای همسایه، سهم ما چقدر است؟ گفت: ما برای تحریم بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود در همین شرایط آن‌ها را اجرایی کرد. اما بانک مرکزی باید بگوید در این مدت چه کرده است؟  شما نه تنها در مذاکرات نتیجه نگرفتید بلکه فرصت‌های جهانی را به خاطر مذاکره با دو، سه کشور نادیده گرفتید.

 به روحانی گفتم کندی‌های ماشین دولت شما رابه مقصد نمی‌رساند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اصلاح دیوان‌سالاری اداری در زمینه کسب و کار و اصلاح نظام اداری گفت: روز اول انتخاب روحانی با او جلسه‌ای که داشتم گفتم شما اگر می‌خواهید همین اهداف خود را دنبال کنید راه آن این است که ماشین دولت را راه بیندازید. این کندی‌هایی که در ماشین دولت وجود دارد شما را به مقصد نمی‌رساند.

جلیلی با بیان اینکه نیازی به عوض کردن ساختارها نیست، اظهار کرد: باید سازوکارها را فعال کنیم آن هم مبتنی بر این است که چه رویکردی داشته باشیم که به شکل روزمره می خواهید کشور را اداره کنید یا این که نه؟ برنامه شما این است که برای دستگاه‌های خود ماموریت تعریف می‌کنید که به آن نتیجه برسد و آن ماشین خود را به آن هدف می رساند یعنی اگر شما بگویید تک تک دستگاه‌ها باید در سال این میزان شغل ایجاد کند آن ماشین مجبور است که خود را به آن برساند اما اگر قرار نباشد به نتیجه ای برسد طبیتعا کار خود را می کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری ادامه داد: به عنوان کسی که ۳۳ سال کار سیاست خارجی کردم، امروز با قاطعیت می گویم امکان تعامل گسترده و سازنده با جهان به ویژه در روابط اقتصادی وجود دارد و می‌شود. اما آنها نمی توانند؟ دلیل آن چیست؟ که کشور عراق را مثال زدم.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار با عراق روابط اقتصادی داریم که ۱۰ میلیارد مربوط به بخش خصوصی است و ۲ میلیارد مربوط به بخش دولتی است نمی‌تواند انجام دهد که این ضعف است. اگر دولت و رییس جمهور اشراف داشته باشد و برنامه را بداند، می‌فهمد که مشکلات کجا است؟ ما در جلسه‌ای که با اتحادیه تعاونی‌های سراسر کشور داشتیم، می‌گفتند که ما هیچ مشکلی در روابط خارجی نداریم اگر داخلی‌ها مزاحم ما نشوند. می‌گفتند با ۱۱ کشور صادرات داریم و پولمان را می گیریم.

 امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری افزود: راجع به FATF با قاطعیت می‌گویم که لازم نیست که بدانیم به نفع منافع کشور ما است یا نیست؟ امضای کنوانسیون‌ها هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و حاضرم با هرکسی در این قضیه مناظره و بحث کنم چرا؟ برای این که خود بیانیه FATF می‌گوید که اگر این را امضا کنید باید گام بعدی را برای شما تعریف کنم. خود بیانیه FATF می‌گوید که این ۳۹ کاری هم که کردید ۱۶ مورد آن را قبول کرده‌ام، چرا به مردم مساله را غلط می‌گوییم برای این است که نمی‌دانید. البته من خوشبینانه می‌گویم.

وی گفت: رییس جمهور باید بداند و قاطع تصمیم بگیرد. برجام سند طلبکاری ملت ایران است نه سند بدهکاری؟ ما هزینه برجام را داده‌ایم. امروز باید طلبکار باشیم. وقتی ۱۵ بار می‌گویید ایران به تعهدات خود عمل کرده است نتیجه آن چه شد؟‌ نباید هر روز به سرمایه ملت برویم دوباره هزینه کنیم. بحث این است که چه کسی می‌تواند این مسیرها را درست پیش ببرد؟ وقتی که هم به مسایل جهانی و هم مسایل داخلی آگاه باشد.

جلیلی افزود: من به عنوان کسی که  از پایین ترین سطح به عنوان کارشناسی وارد دستگاه دولتی شدم و در این مسیر رشد کردم و معاون و رییس شدم می‌دانم در این مسیر چه جریانی وجود دارد؟ یک دستور رییس جمهور وقتی به پایین می‌رسد چه فرجامی پیدا می کند؟ چگونه یک کارشناس می تواند یک کار را معطل کند؟ چگونه در سطح بالا آن هماهنگی‌ها نباشد کار پیش نمی‌رود؟

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جهموری تاکید کرد: اگر مردم ایران می خواهند امروز رییس جمهور انتخاب کنند رییس جمهور هم باید به مسایل جهانی واقف باشد و بداند که سیاست خارجی چهارسال آینده باید سیاست خارجی اقتصاد محور باشد. سیاست خارجی که برای آن ماموریت تعریف شود و در صادرات کشور نقش داشته باشد و برای آن راه حل داشته باشد. اگر نه یک  بهانه کافی است که کار نکنید. شما باید بهانه‌ها را بردارید.

وی افزود: من این را به ملت ایران می گویم هیچ بهانه ای نمی تواند نه به لحاظ این که چه کسی در آمریکا انتخاب شد و فلان کنوانسیون چه بود مانع اقتصاد کشور شود. نباید به کسانی که بخواهند تصمیمی گرفته شود و نمی گذارند آن تصمیم محقق شود به هیچ بهانه ای اجازه داد.

 جلیلی خاطر نشان کرد: اگر ما امروز صحبت از بیکاری، گرانی و مسکن می کنیم این مساله باید رفع شود و این با یک نگاه روزمره حل نمی شود. جهش برای کشور مهم و ضروری است، دولت باید قبل از استقرار مطالعات خود را انجام داده باشد و بررسی ها را پیش از در دستور کار خود قرار داده باشد.

۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می‌کنند

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: برق در کشور نباید قطع شود بلکه باید صادر هم بکنیم. هر روستا باید سلول جهش کشور باشد و این حرکت باید از همین روستاها آغاز شود. ۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها زندگی می کنند و باید یک نگاه حداکثری به این مساله داشت تا کشور جهش پیدا کند.

جلیلی گفت: وقتی صحبت از جهش می‌کنیم برای آن برنامه داریم، برای اشتغال تک تک دستگاه‌ها ماموریت از قبل تعریف شده خواهند داشت و نباید به گونه ای رفتار کرد که کشور معطل بماند.

وی یادآور شد: مسایل را غلط بیان نکنید، می‌فرمایند ۲۰۰ کشور عضو FATF است مگر نمی‌دانید شما هم هستید تازه با آن‌ها برنامه اقدام هم امضا کردید ۴۱ بند ۳۹ بند را اجرا کردید شما حتی این ها را هم نمی‌دانید. به جای آن که از آنها طلب داشته باشید از داخل طلب دارید؟

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ۴۹ دستگاه وظیفه دارند برای روستاها کار کنند این اهانت به روستایی است؟ من این را نمی فهمم! اگر فردی می گوید من ۴ فرزند بیکار دارم چه راحلی وجود دارد، این با یک برنامه روزمره قابل حل نیست یا اگر بگوییم باید بررسی کنیم، نمی شود. باید از روز ابتدایی دولت این برنامه با قدرت آغاز شود.

جلیلی در سخنان پایانی خود گفت: ایران با همه ظرفیت هایش به ما می‌گوید چهارسال آینده باید چهارسال جهش باشد و این جهش یک جهاد بزرگ و تلاش سترگ می‌خواهد. رئیس جمهوری باید بداند رئیس همه جمهور است. همه مردم را باید در بر بگیرد و هم حقوق آنها را  نه بخشی از حقوق آنها را. رئیسی که باید بداند در راس  دستگاهی قرار بگیرد که در بدنه آن چه خبر است و در راس آن و در راس دستگاه‌ها چه خبر است؟ باید بداند که او را بازی ندهند؟

 نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: رئیس‌جمهوری که بتواند محیط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را خوب بفهمد تا با اندک موضوعی و بهانه‌ای کار را تعطیل نکند. ۸ سال است که سایه به سایه در حد توان مسائل کشور را دنبال کردیم. اگر کار خوبی بود تایید کردیم و اگر کار ناقص بود سعی کردیم به تکمیل آن کمک کنیم.

جلیلی با بیان این که کارنامه ما امروز روشن است گفت: در همه موضوعات سعی کردیم برای اداره کشور یک برنامه واقعی قابل اجرا که به ما نوید جهش را می‌دهد نوشته‌ایم. نباید مسائل را تقلیل داد. نباید دچار تعارفات شد. ما فکر می‌کنیم که رویکردها باید از اینکه حل آب خوردن کشور را هم به دیگران نسبت دهند و منتظر دیگران باشند به جهش کشور ارتقا پیدا کند. مستقل از همه جناح‌ها و بازی‌های سیاسی و مستقل از هرگونه حرکت و تعارفی که در این مسیر خدشه ایجاد کند.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان به سخنان حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: خدایا تو خود شاهدی آنچه از جانب ما صورت گرفت نه تلاشی بود برای کسب قدرت و نه زیاد کردن ثروت بلکه می‌خواهیم نشانه‌های دین تو را  برگردانیم. اصلاح واقعی را انجام دهیم تا بندگان ستمدیده تو احساس آرامش و امنیت کنند و دین تو برپا شود.

وی افزود: امروز ما در محضر خدا در محضر امام و شهدا و در محضر شما مردم صادقانه آنچه را که در این هشت سال به آن رسیدیم و فکر می‌کنیم برای آینده کشور می‌تواند یک برنامه درست باشد را به شما تقدیم کنیم. معتقدیم برای تحقق آن نیازمند حضور تک تک شما در پای صندوق‌های رای هستیم.




وبگردی