آفتاب

جزئیات حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا



خراسان نوشت: اتاق اصناف فهرست 12 رسته مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا و مشمول حمایت اقتصادی سال ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای جزئیات حمایت از مشاغل به شدت آسیب‌دیده از کرونا را اعلام کرد که بر اساس آن علاوه بر برخی تسهیلات در حوزه بانکی و تعویق مهلت چک‌ها، مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی نیز تا پایان شهریور۱۴۰۰ تمدید شده است.به گزارش ایسنا، حمایت‌های بانکی دولت با عنوان «تمدید بسته حمایت از کسب وکارها و مشاغل به شدت آسیب دیده از کرونا» در هفتاد و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ هشتم خرداد تصویب شده و به تایید مراجع ذی ربط نیز رسیده و حالا اتاق اصناف ایران طی اطلاعیه‌ای جزئیات آن را اعلام کرده است.

بازپرداخت اقساط آسان تر شد


بر این اساس در بخش تسهیلات بانکی، برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا (به غیر از تسهیلات قرض الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت ‌آن‌ها در چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن که بدهی‌ آن‌ها به شبکه بانکی تا اول بهمن سال گذشته در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل خواهد شد تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود. تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که جهت کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود.طبق این مصوبه، موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ باشد، به پایان تیر امسال منتقل می‌شود. استمهال موارد این بند از احتساب و دریافت وجه التزام تأخیر تادیه دین و کارمزد اضافی مستثناست.از سوی دیگر مشمولین این بند تا موعد مقرر، برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهار ماه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شوند.

تسهیلات در حوزه چک


بخش دوم مصوبه مذکور، مربوط به چک‌هاست. در این  خصوص مقرر شده است که ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای دریافت تسهیلات) برای چک‌های صادر شده توسط صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا، که تاریخ مندرج در چک در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیر ۱۴۰۰ شود، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهد شد.البته این موضوع مستلزم ارائه تقاضا از سوی صادر کننده چک به بانک یا مؤسسه اعتباری مربوط است.همچنین طبق اعلام اتاق اصناف ایران، مصوبه جلسه ۶۷ ستاد ملی مدیریت کرونا  اصلاح و اعلام شده: در صورت نبود موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادر شده، با سررسید «اول تا بیستم اردیبهشت سال ۱۴۰۰»، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، در صورتی که حداکثر تا ۲۰ خرداد امسال به بانک ارائه شوند، اجتناب  کنند. محاکم و ضابطان قضایی نیز از صدور اجراییه در این موارد، در بازه زمانی مزبور خودداری کنند.همچنین چک‌هایی که سررسید آن‌ها اول تا بیستم اردیبهشت ۱۴۰۰ بوده و به دلیل نبود موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده‌اند نیز تا ۲۰ خردادمشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون چک نخواهند شد.

مهلت دریافت وام کرونایی تمدید شد


اما در حوزه وام کرونا، ستاد ملی مدیریت کرونا مقرر کرده که مهلت ثبت‌نام مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا و متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی، تا پایان شهریور  ۱۴۰۰ و با شرایط دستورالعمل ابلاغ شده قبلی تمدید می‌شود. در این خصوص بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبلی تا پایان آبان‌ ۱۴۰۰ هستند.

همچنین بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی دریافت شده توسط مشاغل و بنگاه های به شدت آسیب دیده از کرونا در بخش های گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر و حمل و نقل ریلی و هوایی اعم از تسهیلات کرونایی قبلی یا تسهیلات جدید تا پایان شهریور 1400 امهال می شود.

مشاغل جدیدی که تسهیلات کرونایی دریافت می‌کنند


اتاق اصناف ایران همچنین پیرو ابلاغیه با موضوع تمدید بسته حمایت از کسب و کارها و مشاغل به شدت آسیب دیده در سال ۱۴۰۰، اسامی مشاغل و کسب و کارهایی  را که در این خصوص به تصویب رسیده است به شرح زیر اعلام کرد:

1- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهانگردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، خدمات بین راهی، زائر سراها، دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری، زیارتی و آژانس های مسافرتی

2-شرکت های حمل و نقل مسافر برون شهری

3-مراکز پذیرایی، تالارهای پذیرایی، رستوران ها، چایخانه ها، قهوه خانه ها، مراکز طبخ غذا

4- قنادی، شیرینی پزی، آب میوه و بستنی فروشی

5- آرایشگاه های مردانه، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی

6-مراکز فروش انواع پوشاک، کفش، خرازی، خیاطی، مراکز فروش کادویی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم تحریر، مراکز توزیع صنایع دستی، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، آتلیه و عکاسی

7-مراکز عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی

8- مراکز آموزشی، آموزشگاه ها و مهدهای کودک

9- مراکز فرهنگی، هنری و رسانه ای (غیر دیجیتال)، موزه ها، سینماها و تئاترها

10-مراکز تفریحی، باغ وحش ها، شهربازی ها

11- مراکز ورزشی، باشگاه ها و مراکز ورزشی آبی، پارک های آبی و استخرها

12-نمایشگاه های تجاری اعم از عمومی، تخصصی و بین المللی

شایان ذکر است اعلام کسب و کارهای فوق در شرایطی صورت می گیرد که بر اساس اعلام قبلی دبیر اتاق اصناف، سال گذشته تنها ۷ درصد مشمولان وام کرونا از آن استقبال کردند. دلیل این موضوع به مواردی از قبیل سخت دریافت شدن این وام ها از بانک، بوروکراسی اداری و نبود تفاوت بین وام‌های عادی و وام کرونایی و همچنین مبلغ پایین وام بر می گردد.




وبگردی