آفتاب

بامداد پنجم تیرماه اتفاق افتاد؛

درگذشت شاعر و ترانه‌سرای شناخته شده کشور براثر ویروس کرونا



علیرضا راهب؛ شاعر و از ترانه‌سرایان شناخته‌شده کشورمان بامداد امروز پنجشنبه (پنجم تیرماه) بعد از دو هفته درگیری با بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان آتیه تهران بدرود حیات گفت.


شهاب دارابیان شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، با تایید این خبر و تسلیت فقدان این شاعر و ترانه‌سرای نامدار گفت: خبر تلخ درگذشت علیرضا راهب آن هم بعد از آخرین پیام در اینستاگرامش که خبر از ابتلای او به ویروس کرونا طی دو هفته اخیر می‌داد،‌ برای فضای فرهنگی و ادبی کشور ضایعه‌ای تلخ و غم‌بار است.

وی با اشاره به آنکه علیرضا راهب یک دهه اخیر با راه‌اندازی و مدیریت انجمن ادبی ونداد شاگردان بسیاری را در عرصه شعر و ترانه از میان جوانان مستعد کشور تربیت کرده بود، گفت: از دید من دو ویژگی مهم برای زنده‌نام علیرضا راهب می‌توان نام برد.

این شاعر و ترانه‌سرا خاطرنشان کرد:  نخستین ویژگی بی‌تعارفی و صریح بودن او در حوزه مسائل فرهنگی و ادبی و دیگری همراهی و همگامی وی در حوزه حمایت از جوانان در عرصه شعر و ادبیات بود.

دارابیان با اشاره به آنکه کمتر کسی در سطح شاعران و ترانه‌سرایان شناخته شده کشور مانند زنده‌نام علیرضا راهب می‌توان پیدا کرد که در کنار تمام دغدغه‌ها و مشغله‌هایش یکی از مهم‌ترین اهداف خود را حمایت از شاعران و ترانه‌سرایان جوان گذاشته بگذارد، اظهار داشت: همین ویژگی باعث شده بود تا همراهی و حضور جوانان در مقام شاگردان او در انجمن ادبی ونداد و در دیگر نقاط کشور باعث ایجاد سبک و نگاهی نوین در عرصه شعر و ترانه معاصر اجتماعی کشورمان شود.

علیرضا راهب متولد سال ۱۳۴۶ در تهران شاعر، ترانه‌سرا، مترجم، نظریه‌پرداز ادبی و از چهره‌های نامدار ادبیات امروز ایران است. وی دانش‌آموخته رشته حقوق از دانشگاه تبریز بود.

راهب سرایش شعر را از سال‌های دهه ۶۰ آغاز کرد و به دلیل اقامت ۱۰ ساله در تبریز به زبان و ادبیات ترکی نیز مسلط شد.

وی پیشتر درباره این حضور و اقامت ۱۰ ساله در تبریز گفته بود: در تبریز این فرصت را داشتم که با بزرگانی نظیر استاد عبدالله واعظ، استاد منوچهر مرتضوی و پرفسور بهمن سرکاراتی آشنا و افتخار شاگردی‌شان را داشته باشم. از اساتید زنده‌نام علیرضا راهب در عرصه شعر می‌توان به نام‌هایی چون زنده‌یادان سیدحسن سادات ناصری، مهرداد اوستا و علامه فرزیب (پرفسور دانش کجوری)، تقی ذوقی لنگرودی و... اشاره کرد.

از جمله آثار علیرضا راهب می‌توان به دو استکان عرق چهل گیاه، عشق پاره وقت و به احترام سی و پنج سال گریه نکردن اشاره کرد. کتاب «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن» اثر حامد ابراهیم پور است که به اهتمام علیرضا راهب در انتشارات فصل پنجم منتشر شد.

تاریخ و محل خاکسپاری زنده‌یاد علیرضا راهب از طریق خانواده و انجمن ادبی ونداد اطلاع رسانی خواهد شد.



وبگردی