آفتاب

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

مهرعلیزاده: همه قوا برای احیای برجام باید با دولت همکاری کنند



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر لزوم احیای برجام برای احقاق حقوق ملت ایران در این معاهده بین‌المللی گفت: همه تصمیم گیران در همه قوا و نهادها همکاری باید کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد.

ایرنا: محسن مهرعلیزاده عصر سه شنبه در دومین مناظره نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد بازگشت به برجام اظهار داشت: مقاومت جانانه مردم ایران توطئه‌های دولت آمریکا، بدعهدی‌ها و فشار حداکثری تحمیل شده از سوی آنها را به شکست کشاند.

وی با بیان این که مواضع جمهوری اسلامی مواضع درستی است و باید با قوت در جهت احیای برجام در مذاکرات حاضر شویم، افزود: باید حقوقی که در برجام برای مردم ایران در نظر گرفته شده بود را برگردانیم و بایستی همه امکانات کشور و همه تصمیم گیران در همه قوا و نهادها همکاری کنند که مذاکرات برای احیای برجام به نتیجه برسد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به صحبت‌های حجت الاسلام ابراهیم رئیسی مبنی بر گذشتن از حقشان برای پاسخ دادن به بداخلاقی های مناظره اول، خاطرنشان کرد: جناب آقای رئیسی فرمودند از وقتشان می گذرند و به بداخلاقی‌های هفته گذشته پاسخ نمی دهند، نمی دانم کدام بداخلاقی ها را می فرمایند. آقای رئیسی فرمودند آذری زبان‌ها به ایشان زنگ زده و از ایشان دلجویی کرده اند، فکر نمی‌کنم آذری زبان‌ها به ایشان توهینی کرده باشند زیرا آذری زبان اینجا حضور نداشته که به ایشان توهین کند.

مهرعلیزاده تصریح کرد: من لازم است صحبت های آقای رئیسی را اصلاح کنم زیرا ما آذری زبان  نداریم. آنچه که هست، در آذربایجان شرقی یا آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، زنجان و حتی خراسان، اصفهان، شیراز و خوزستان، جاهای مختلف ترک زبان‌ها هستند. آقای رییسی در استفاده از واژه آذری دقت بیشتری داشته باشند.

وی همچنین گفت: انتظار داریم باتوجه به این که آقای رئیسی قاضی هستند، دقت بیشتری اعمال کنند. من نمی دانم آیا ما اخلاق یا بداخلاقی را چه چیزی تعریف می کنیم. اگر این که در خصوص مدرک جناب آقای رئیسی موردی را عرض کردم، مطلب حقی بود. جناب آقای رئیسی از نظر کلاسیک، ۶ کلاس درس خوانده اند. من به دروس حوزوی که ایشان خوانده اند و معادل سازی کرده و در مدرسه شهید مطهری(ره) دکترا گرفته اند، احترام می‌گذارم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اصولا علم اقتصاد مثل علم شیمی یا پزشکی و علوم دیگر، علم خاص خودش را می‌خواهد. علم کلاسیک می خواهد. مساله اخلاق را ما باید در جامعه و در عمل پیاده سازی کنیم.

مهرعلیزاده اضافه کرد: همین دو روز پیش، صدا و سیما پنج دقیقه از فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کرد که این بداخلاقی است. این موضوع غوغایی در فضای مجازی ایجاد کرد که زمانی صحبت از ملی شدن صداوسیما بود اما الان صداوسیما عشقی شده است. از آقای رئیسی این سوال را دارم که شما قاضی هستید ،ما به چه دلیل فیلترینگ را همینطور پی در پی در جامعه راه انداخته ایم.

وی در بخش نقد سخنان دیگر داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقای رئیسی مسایلی در زمینه کاهش فاصله طبقاتی ارایه کردند که کامل و تخصصی نیست و ربطی به وضعیت موجود ندارد.  شکلات واقعا ملموس است.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اقشار کارگران هستند گفت: برای افزایش دستمزد این گروه هر ساله مشکل داریم زیرا برای آنان باید حداقل افزایش حداقل دستمزد را داشته باشیم که اکثرا یک یا دو درصد زیر تورم افزایش حقوق وجود داشته است. همه ساله این افزایش دستمزدها عقب افتاده است.  اولین کاری که باید انجام داد، این موضوع و موضوع سه جانبه گرایی کارگر، کارفرما و دولت را داشته باشیم.

مهرعلیزاده افزود: مطلب بعدی، مساله معلمان است که چندین وقت است که رتبه بندی شان بین مجلس و دولت پاسکاری می شود.  ظلم فاحشی در رتبه بندی و شناسایی و تطبیق مدرک آن ها شده است. آن ها باید مانند اساتید دانشگاه با افزایش تخصص، از مزایای شغلی برخوردار شوند.

وی کولبران و سوختبران را قشر فراموش شده ای دانست که باید در مورد آن ها فکری شود و ادامه داد: اکنون در کشور هفت میلیون نفر سرپرست خانوار اعم از زن و مرد داریم که حداقل سه میلیون نفر آن ها هیچ معیشتی ندارند  و نیازمند کمک خیرین هستند. باید صندوق درآمد پایدار برای آن ها تهیه شود که حداقل نصف حداقل دستمزد کارگران به آن ها اختصاص یابد.

وی در خصوص رسیدگی به اقشار مختلف جامعه برای کاهش فاصله طبقاتی عنوان کرد: باید برای همه مردم و مخصوصا قشر ضعیف، بیمه تکمیلی رایگان تهیه شود که آن ها از بیمه رایگان برخوردار شوند. این بیمه عادی برای همه وجود دارد اما در حد یک درمان جزئی. این افراد با ایجاد کوچکترین مشکل یا عمل جراحی، باید کل زندگی شان را بفروشند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درمورد هنرمندان نیز همین مشکل را داریم. حتی پرستاران در این دوران کرونا هم از نظر روحی و روانی و هم از نظر دستمزدها آسیب دیده‌اند.

مهرعلیزاده در تشریح سختی کار قشر معلم افزود: معلمان در این فاصله که بار تحصیلی به دوش خانواده ها افتاد، زحمت شان مشخص شد. زحمات معلمان به خوبی دیده نمی‌شود و باید غنی سازی لازم برای آموزش و پرورش انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت معلولان در برنامه ها مغفول می ماند. برنامه بسیار منظمی دارم که الان اینجا نمی توانم جزئیاتش را بیان کنم. باید فضاهای شهری برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی شود که این عزیزان هیچ وقت احساس معلولیت نکنند و حتی در جهت رشدشان باید برنامه ریزی کنیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ۱۰ میلیون نفر جوان در سن ازدواج داریم که بلاتکیف هستند و وضعیت مشخصی ندارند، گفت: جوانان را باید بیشتر تحویل بگیریم و در نظر داشته باشیم که جوانان واقعیت های امروز جامعه و صاحب آینده کشور هستند.

وی تصریح کرد: ما بایستی سبک زندگی جوانان دهه هفتاد و هشتاد را بپذیریم و اگردخترخانمی، یک ذره مویش بیرون بود نباید به او پیامک وحشت دهیم. توقعم از جناب آقای رییسی که قاضی القضات هستند این است که به آن عده که ایجاد رعب و وحشت و مردم و جوانان را نگران می کنند، تذکر دهند. چهار تا جوان به یک پارک می روند که آب بازی کنند آنها را دستگیر و گرفتار می کنند؛ این اقدامات موجب فرار نخبگان واز دست دادن نیروهای ارزشمند آینده کشور می شود.

مهرعلیزاده در پاسخ به سئوالی در مورد کرونا نیز گفت: احساس می کنم متاسفانه دولت خیلی کوتاهی کرده و به موقع برای واردات واکسن، بخش خصوصی را در این زمینه فعال نکرده است. صدها شرکت در بخش خصوصی داریم که اینها می توانند حتی بدون انتقال ارز واکسن وارد کشور کنند.

 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: قیمت واکسن کرونا زیر ۱۰ دلار است که معادل ۲۰۰ هزار تومان می شود. اگر وزارت بهداشت از این مافیابازی ها دست بر می داشت و اجازه می داد که مردم حتی به قیمت آزاد واکسن وارد کنند، قیمت هر واکسن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می شد و مردم الان واکسینه شده بودند.

وی افزود: اینطور نباشد که وزیر محترم بهداشت با پرستاران و کادر درمان با شعر و شاعری و با مردم هم با قسم حضرت عباس، مساله را تمام کند؛ با قسم دادن مردم به حضرت عباس برای نشستن در خانه که کرونا تمام نمی شود. مسئولان وزارت بهداشت یک مقدار فعال باشند زیرا زندگی از مردم گرفته شده است. اگر رییس جمهوری شدم در عرض سه ماه، همه مردم ایران را واکسینه می کنم زیرا بخش خصوصی می تواند به تعداد نیاز کشور واکسن وارد کند.




وبگردی