آفتاب

دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری؛

جلیلی: برای جلب اعتماد مردم باید رفتار مسوولان درست شود



نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر این که اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود باید رفتار مسوولان درست شود، گفت: یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود، فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری کشور وجود دارد.

ایرنا: سعید جلیلی عصر سه شنبه در دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای تقویت اعتماد مردم به دولت دارید، اظهارداشت: اگر می‌خواهیم اعتماد مردم جلب شود حتما باید رفتار مسوولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی و اداری ما وجود دارد.این مربوط به یک جناح و آن جناح ،‌ به یک دولت یا دولت دیگر نیست و یک موضوع فراگیر است. باید نسبت به آن توجه جدی شود. چه کسانی که رقیب شما باشند چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

وی افزود: اگر شما از ساختار اداری و اجرایی کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید، ظرفیت‌ها و توانمندی های کشور متوقف شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت، شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش کشور اداره نمی‌شود، اگر شما مرتب به جای این که نتیجه کار را بیان کنید، حین فرآیند کار را توضیح دادید که من این قدر گزارش نوشتم و این قدر فلان کار را کردم، اما نتیجه نداشته باشد این فرهنگ، فرهنگی غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت. اگر شما کارهای ریشه ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید حتما مشکلات کشور باقی می ماند.

جلیلی گفت: اگر شما به اصلاح ساختار بودجه توجه نکنید، نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتی و به کارهای روزمره پرداختی این حتما کشور را متوقف می کند. اگر نتیجه کارهای حتی شبانه روز مسوولان در زندگی مردم دیده نشود، این نشان می دهد که این کار واقعی نبوده است و نمایشی بوده است.

وی تصریح کرد: اگر شما گفتید نمایش یعنی چی؟ یک تیر را شلیک می کنید هرجا خورد می گویید همان جا هدف است. ما فلان توافق را کردیم که تحریم ها برطرف شود بعد می بینید تحریم ها دو برابر شد می گویند نه ما جام اخلاق را بردیم این که نتیجه کار نمی شود. اگر صحبت می کنیم نباید اجازه داد این فرهنگ تسری پیدا کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر شما در کارها تصمیم را به موقع نگرفتید و کاری مرتب دچار وقفه شد و چند سال کشور را معطل یک تصمیم گذاشتید، این همان مواردی است که کشور را دچار مشکل می کند. اگر مثلا چند شغلی در بین مسوولان رواج داشته باشد هر کاری یک فرد تمام وقت می خواهد اگر این چند شغلی یک فرهنگ شد و حتی یک ارزش و به ضد ارزش تبدیل نشد حتما نمی تواند این کار را دنبال کند.

جلیلی تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم برخی کارها را دنبال کنیم، باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود و تا خیلی از امور به راحتی شکل بگیرد و اگر این فرهنگ به نسل بد برود که بدتر می شود.

 وی در ادامه در نقدی به سخنان دیگر نامزدها گفت: در جلسه قبل و در این جلسه هم گفتم یکی از مشکلاتی که کشور پیش نمی رود فرهنگ سیاسی ما است که آن هم کار نمایشی و تعارفات است که باعث می‌شود کشور پیش نرود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مردم عزیز ما امروز درباره انتخاب رییس جمهور صحبت می کنیم کسی که می خواهد ماشین دولت را راه بیندازد. دستگاههای مختلف را فعال کند. واقعا تعارف را کنار بگذاریم آیا این نوع مناظره و این نوع سوالات و پاسخگویی می‌تواند مردم را کمک کند. غرض از این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند.

جلیلی ادامه داد: ما امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است در این بحث ها گفته نمی شود. به عنوان مثال بحث روستا را داریم که ۲۷ درصد از جمعیت کشور را در بر می گیرد. این که برای آینده روستا چه برنامه ای داریم تا الان یک سوال از من نشده است و این همه برنامه تلویزیونی داشتیم. درباره بانوان که  ۵۰ درصد جمعیت کشور هستند. در باره آموزش و پروش که یک میلیون کارمند هستند درباره جوانان و ورزش صحبتی نشده است بنابراین طبیعی است که نامزدها از این فرصت چند دقیقه ای استفاده کنند برخی حرفها را بیان کنند ولی این کمکی به انتخاب مردم نمی کند.

 وی تاکید کرد: اگر ما می خواهیم کشور را نه تنها اداره کنیم بلکه جهش هم بدهیم باید بدانیم اولویت ما چیست؟ باید بدانیم چه برنامه ای این کار را می تواند انجام می دهد؟ چگونه می خواهیم این کار را انجام دهیم؟ بحث و نقد شود. این که ما دعوت کردیم از برخی دوستان در مناظرات برای این است که واقعا با این بحثها مردم بهتر بتوانند انتخاب کنند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این مدلی که صحبت می کنیم مجبور می شویم هرکدام جمله ای بگویم. خواهش من از نامزدهای محترم این است که اگر موافق هستند همین جا اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعد این شکل نباشد. یعنی  مدل سوالات باید تغییر کند. یک سوال مشخص شود اینجا که نمی خواهیم تست هوش از نامزدها بگیریم.

وی ادامه داد: ما می خواهیم بگوییم در این موضوع به قول دانشگاهیان اپن بوک برو هرچه می دانی بخوان بیا در این  موضوع هرچه می دانی نظرات را بگو؟ همه نظراتان را بگویید بحث کنید تا مردم انتخاب کنند. اگر صحبت از جمهوریت می کنیم و انتخابات پرشور و حضور حداکثری مردم می کنیم، ۸۰ میلیون جمعیت که مخاطب ما هستند، مردمی که هستند باید بدانند که کدام موضوع اولویت است این اولویت ها را چند نامزد حرفهایشان را بزنند بعد بگویند مردم بگویند حرف این نامزد بهتر است به آن رای می دهیم، حرف های پراکنده فایده ندارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی صحبت از رییس جمهوری می کنیم یعنی این که رییس جمهوری باید کسی باشد که بتواند با اقتدار و با قوت دولت آینده را اداره کند. اگر می گوییم این دولت باید کشور را جهش دهد و فقط اداره حداقلی نباشد لازمه آن چیست؟ این است که رییس جمهوری بتواند بگوید من برای فلان موضوع چگونه دستگاه ها را برای آنها ماموریت می دهم و  کار تعریف کنم به چه هدفی و در کدام نقطه از آنها مطالبه خواهم کرد تا مردم بتوانند از رییس جمهور پاسخگویی کنند. رییس جمهور این نیست که چند تتا حرف تند بزند و سرو صدا کند.

وی در بخش سوم سخنان  گفت: ما درباره نقش رییس جمهوری صحبت می‌کنیم. موضوعاتی است که هر  وزارتخانه‌ای مسوولیتی دارد. نقش رییس جمهور فراتر از دستگاه‌ها است. برخی موضوعات داریم که رییس جمهور برای آن موضوعات ماموریت تعریف کند دستگاه‌ها را باهم افزا کرده و پیگیری کند که آیا این موضوع به نتیجه رسیده است یا نه؟

جلیلی یادآور شد: ۵۰ درصد جمعیت ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهد. موضوع خانم‌ها بحث مهمی است که در جلسات خیلی افراد در این باره دلسوزی‌هایی دارند. اگر ما می‌گوییم کار واقعی تمایز آن با کار نمایشی چیست؟ در همین ۸ سال گذشته بارها از حقوق خانم‌ها صحبت شد نتیجه آن چه بوده است؟ تقریبا هیچ. دولت یازدهم و دوازدهم ۱۸ برنامه آورد وقتی بررسی می‌کنیم خوب است که این را بگوییم نتیجه آن چه بوده است؟ آیا زنان سرپرست خانوار الان چه امکان بیشتری پیدا کردند؟ درباره مدل بومی اشتغال بانوان چه طرحی اجرا شد؟  نقش بانوان در اقتصاد کشور چگونه ایجاد شد؟

وی گفت: اگر دلسوزی می‌کنیم برای فلان پیامک، در این سال‌ها ده‌ها هزار زن سرپرست خانوار بودند که دچار مشکلات اقتصادی شدند و شما وظیفه داشتید نسبت به آنها گزارش بدهید چه شد و نامزدها بگویند چه می‌خواهند بکنند؟ دلسوزی واقعی با دلسوزی نمایشی فرق دارد.

جلیلی افزود: از موضوعات دیگری که باید درباره آن صحبت کنیم، پیشی گرفتن نسبت طلاق به ازدواج در کشور است؛ اینها مسائل اصلی است.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پانصد میلیون دلار در طرحی برای افزایش آگاهی زنان روستایی اختصاص داده شده است که مخاطب آن تنها ۵۱۰ نفر بودند، آیا قرار است نسبت به نقش زنان در جامعه اینگونه صحبت کرد و اینگونه برنامه ریخت؟  اشتغال خانم ها و چه مدل‌های نوین و بومی را به کار گرفتیم و در اقتصاد چه نقشی داشتند.




وبگردی