آفتاب

دومین مناظره نامزدهای انتخاباتی:

رئیسی: فاصله طبقاتی محصول بی‌عدالتی است



نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فاصله طبقاتی محصول بی عدالتی، سیاست های نادرست اقتصادی و نوع تصمیم گیری هایی است که منجر به فاصله‌های مختلف می شود.

ایرنا: حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر سه شنبه در دومین مناظره با محوریت فرهنگی، اجتماعی در پاسخ به سوالی با موضوع فاصله طبقاتی اظهارداشت:  جلسه قبل برخی بداخلاقی‌ها شد که به مثابه آنچه در قانون آمده، اجازه داده شد من چند دقیقه ای از خود دفاع کنم اما من نمی خواهم از این حق دفاع استفاده  کنم و دفاع را در این باب به مردم محول می‌کنم؛ مردم عزیز در این رابطه دفاع خواهند داشت.

وی ادامه داد:‌ امیدوارم آنچه در این نشست و مناظره هست بر اساس اخلاق و قانون و طبق آنچه اقتضای این نشست مناظراتی است، اتفاق افتد البته آذری زبان های عزیز از استان های ترک نشین بسیار بنده  را  مورد محبت قرار دادند که  صمیمانه از کرامت، لطف و عنایت این عزیزان تشکر می کنم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوع فاصله طبقاتی به اجرای برخی طرح‌ها اشاره کرد وگفت: در طرح سلامت برخی صد میلیون و ۲۰۰ میلیون دریافت می کردند در حالی که برخی پرستاران و پزشکان دریافت های ناچیز داشتند همچنین در اداره و سازمان هم گاهی کارکنان مختلف، پرداخت های مختلف دارند.

رئیسی اضافه کرد: برخی بخشنامه‌ها صادر شده که اگر رأی مردم به من تعلق گیرد در بخشنامه ها تجدیدنظر می کنیم و چند برابر کردن حقوق مدیران را به عدالت نزدیک می کنیم.

وی توضیح داد: منظور از عدالت، عدالت در جذب، نگهداری نیروی انسانی، ارتقا و پرداخت حقوق است. حقوق باید به عدالت پرداخت شود همچنین ظرفیت‌ها باید براساس عدالت توزیع شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ اگر همه ظرفیت‌ها  در کشور به عدالت توزیع شود، شاهد این میزان فاصله طبقاتی نیستیم.

رئیسی پرداخت تسهیلات به شکل ناعادلانه را از جمله  زمینه‌های ایجاد فاصله‌های طبقاتی دانست.

وی همچنین گفت: بسیاری از فاصله های طبقاتی محصول تصمیم گیری های ناعادلانه است. نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون نظارت همچنین نظام قیمت گذاری، نظام نظارت بر تامین و تولید تا مصرف می تواند به فاصله طبقاتی منجر شود.

امروز یک اراده قوی مجاهدانه برای حل مشکلات وجود ندارد

رییسی ادامه داد: بعضی وقت ها نکات دقیق مطرح نمی شود هم زحمت برای مردم ایجاد میشود و هم به جای این که مسائل اصلی مطرح شود موضوع به حاشیه برده می شود ، یکی از نامزدها بار دیگر درباره مدرک معادل ما صحبت کرد، مدرک ما معادل نیست، مدرک حوزوی سطح ۴ و همچنین یک مدرک دانشگاهی است.

وی گفت: من سال هایی که در قوه قضاییه بودم نسبت به هر حوزه ای که مسوولیت داشتم پاسخگو بوده و هستم ولی به میزانی که در آن حوزه دستم باز بوده است مثلا زمانی که من دادستان کرج بود نسبت به آن تاریخ باید پاسخگو باشم، در آن مقطع اگر مطلبی بوده که انجام دادم باید پاسخگو باشم رهبری در سال ۸۰ بیانیه ای درباره مبارزه با فاسد گذاشتم من نمایشگاه گذاشتم و همه مدیران عالی و کارشناسان  را آوردم که آن را ببینند از این که تمام دولت را پشت دوربین  گذاشتم و همه آسیب شناسی کردند.

این نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دوره معاون اولی تابع جایگاه ریاست بودم هر کس نسبت به مسوولیتی که داشته باید پاسخگو باشد.

رییسی افزود: رییس بانک مرکزی  باید نسبت به مسوولیت خود پاسخگو باشد پس مسوول کیست،  ۴۲۰۰ قبل از ریاست من در قوه قضاییه تصویب شد من عضو شورای عالی تصویب شد  بعد آن چرا درست اجرا نشد اگر درست نظارت می شد که این پول به کی داده می شد، ما بحثمان در اجرای نادرست است مگر در کشور طرح و برنامه کم است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سخن ما در نبودن برنامه و سیاست نیست بلکه نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است که  مشکلات را حل کند در فرافکنی است، هر کس بید نسبت به حقوق خود پاسخگو باشد نسبت به حقوق کارگران  باید متناسب با تورم متناسب سازی شود باید حقوق معلمان نسبت به وضعیت تورم  متناسب سازی شود حقوق عادلانه از مسائل مهم کشور است نظام عادلانه پرداخت به نظام ناعادلانه تبدیل شده است.

عدالت در کشور آسیب دیده است

رئیسی با تاکید بر اینکه امروز باید در مورد آسیب‌های جامعه دید واقعی پیدا کرد، گفت: اکنون وضعیت معیشت و کسب و کار مردم  به شدت آسیب دیده همچنین وضعیت اعتماد به دولت شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته تاکنون قرار دارد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در همه جا و همه حال به شدت نیازمند پشتوانه سرمایه اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد:‌ آنچه ملت به دنبال آن بودند، مساله استقلال در همه حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی بود. امروز از اقتصاد سیاسی برخوردار هستیم اما  در مورد استقلال اقتصادی به دلیل نگاه‌های جناحی، حزبی و شخصی نه نگاهی که برآمده از جایگاه انقلاب اسلامی، نگاه امام راحل (ره)، رهبر معظم انقلاب و نگاه مردم باشد، نبوده در حالی که باید کشور به استقلال برسد اما گام‌هایی که برداشته شده با آنچه که باید، متناسب نبوده است.

رئیسی در بعد پیشگیری‌ها از آسیب اجتماعی، گفت: امروز مردم از آسیب‌های اجتماعی بسیار نگران هستند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: آزادی های اجتماعی در کنار استقلال بسیار مهم است و در قانون اساسی به آنها  تاکید شده و دولت‌ها باید دنبال تحقق این قضیه باشند.

وی یادآور شد: ابتدای ورود به دستگاه قضایی با لایحه صیانت از حقوق بانوان مواجه شدم که این لایحه در ظرف مدت چند ماه تنظیم شد اما ۴۰۰ روز در دولت معطلی داشت که البته اخیرا  شنیدم اقدامی برای رفتن به مجلس شورای اسلامی شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ محوری ترین نکته عدالت است. عدالت در کشور آسیب دیده است. عدالت در همه شئون از جمله عدالت آموزشی، عدالت اقتصادی، عدالت جنسیتی و عدالت اجتماعی منظور نه یک موضوع ذهنی است.

وی با تاکید بر اجرای قانون افزود: اگر قانون اجرا شود، ما به  عدالت نزدیک و نزدیکتر می شویم همچنین اگر حقوق مردم به درستی شناخته  شود، عدالت تحقق می‌یابد.




وبگردی