آفتاب

نقد و بررسی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰



با نزدیک شدن به زمان حساس و سرنوشت ساز انتخابات ۱۴۰۰ شاهد تحلیل‌های سیاسی اقتصادی و مدیریتی هستیم در این مقاله ما با رویکرد رهبری شیوه های ارتباطات کلامی و غیرکلامی کاندیداهای انتخابات را مورد تحلیل و آنالیز دقیق‌تری قرار خواهیم داد.

آفتاب: زیان بدن از اجزای ارتباطی است که در برقراری ارتباطات روزمره و مخصوصا کاندیدهای انتخاباتی نقش بسیار پر رنگ و تعیین کننده ای بازی می کند.
وقتی رقبای احتمالی‌ و دشمنان ما را یه دقت زیر ذره بین قرار می دهند آگاهی به ابعاد گوناگون این مسیر می تواند در جذب هرچه بیشتر آرا و پایان به شیطنت ها باشد.
شبکه های مخالفت هوشمندانه با بررسی دقیق زبان بدن و استفاده از اشتباهات کاندیداها بسیار پر رنگ در میادین مجازی که جلونگاه این روزهای شیاطین است ظاهر میشوند، پس بسیار باید دقت نمود.
بعنوان یک مشاور انتخاباتی در این‌جا نکات کوچکی را گوشزد می کنم که بی نهایت می تواند تعیین کننده‌ باشد.
و امیدوارم دوستان خرده نگیرند و آزرده نگردند چرا که منقول از معصوم است که‌: گفتن عیوب، «هدیه» محسوب می‎شود و محبوب‎ترین دوستان من کسانی‎ هستند که عیوبم را به من هدیه می‎کنند»
متاسفانه در این دوره زبان بدن کاندیداهای محترم چنگی به دل نمی زند باید اذعان کنم که زبان بدن و کاربردهای آن بسیار عمیق تر و مهم تر از تمام میتینگهای انتخاباتی است آری دقیقا رفتاری که چرچیل و هیتلر تا اوباما و ترامپ و بایدن  و.... هم تا به امروز از آن سود برده اند و صد البته به موفقیت های گسترده ای دست یافته اند.
هدف ما از نگارش این مقاله قانع کردن شما به یادگیری زبان بدن هرگز نبوده و نیست؛ این عنوان بهانه‌ای است تا چند ویژگی bl را در کنار شما فرهیختگان مورد واکاوی و بررسی قرار دهیم و مهم‌تر انکه ویژگی‌‌های شاخص آنرا برای موفقیت کانديداها مرور کنیم
 کاملا واضح است که موارد مطروحه به شکل ساختاریافته و مرتب در ذهن تمامی کاندیداهای محترم موجود است و در این مسیر نیت ما پر رنگ کردن آنها  است.
بخش اول
زبان بدن دهه شصت آفتی از نوع اول

بازی های رفتاری همه کاندیداها دارای ریتم یکسانی مخصوصا روی یک بخش متمرکز بود.
 متاسفانه همه دوستان حجم کمی اشغال نموده و زوایای ظاهری هم در بسیاری موارد حتی نا امید کننده است.
ارائه و شیوه بیان هم از این رهگذر و نقصان تکنیکهای زبان بدن آسیب فراوان می بیند.
بخش دوم
ثانیه‌های طلایی یا  Second gold

تقریبا تمام کاندیداهای محترم در این زمینه هیچب نامه ای ندارند البته یکی دونفر نسبت به‌ بقیه بهتر و قابل قبول تر بودند اما با استانداردهای بین المللي هنوز فاصله زیادی وجود دارد.
به نظر می رسد که حداکثر هفت تا ده ثانیه فرصت تاثیرگذاری طلایی در اختیار داریم که در اکثر مصاحبه ها دوستان برای استفاده از این ثانیه های طلایی در دستور کار خود قرار نداده اند.
به عنوان یک مشاور  انتخاباتی باید بگویم که همیشه برداشت اول و تحلیل BL و ادامه مسیر نزد مردم بسیار دقیق و‌گسترده تر از آن است که تصور می شود .
 تحقیقات گسترده برای نیم قرن گذشته نشان داده که برداشت اول مردم نه تنها درست است، بلکه بیشتر و کاملا بر رفتار غیرکلامی متمرکز بوده و تغییر این تفکر بسیار سخت و حتی شایدغیر ممکن باشد.
آنچه پیروز میدان را کاملا درنوردید و نابود کرد عدم کنترل همین مورد در حمله گاز انبری خودش و در ادامه مسیر مناظره بود پس زبان‌لدن‌می تواند بسیار خشن تر و تاثیرگذارتر باشد.
 در چند مطالعه تخصصی به حالت و حس زنان و مردان از سنین 20 تا 50 ساله که (دقیقا سن رای دهندگان احتمالی در همین محدوده قرار دارند)در این آزمایش از افراد خواسته شد.با تماشای کلیپ‌های 10 و 20 ثانیه ای آموزش اساتید  آنها را ارزیابی کنند.
مازیارمیر بعنوان یک مشاور انتخابات باور دارد که این‌ تحقیق مورد آزمون کاندیداهای محترم امسال خواهد بود که البته مانیز با دانشجویانمان چنین آزمونی را اجرا کردیم و دقیقا به همین نتایج دست یافتیم  
در تمام آزمونهای داخلی و خارجی ،اکثر شرکت کنندگان تحلیل خود را صرفا با تکیه بر زبان بدن مورد ارزیابی قرار داده بودند
 طی آزمایش از افراد مختلف درخواست شد که ویژگی‌های شخصیتی+ و - را که درکلیپها مشاهده کرده بودند و احساس خود را تفسیر و تعریف نمایند.
تمام این موارد موید این موضوع کلیدی است که تاثیر ثانیه‌های طلایی اولیه مردم تا چه حد است .
بخش سوم
 امواج کوچک یا Small waves یا ریز جزئیات


دانشمندان و محققان معتقدند که چه در ثانیه های طلایی و چه در مسیر سخنرانی و مناظره و یا مذاکره بسیار مهم است که متاسفانه در کاندیداهای محترم بیشتر شبسه یک بن بست نافرجام است
کارشناسان معتقدند  که توجه به امواج یا ریز جزئیات حرکتی و یا موج‌های کوچک که بسیار تاثیرگذار است باید جزو اوجب واجبات قلمداد نمود و از آن حداکثر استفاده را نمود .
پس از ملاحظه صدها مستند و سخنرانی و برنامه های مختلف تلویزیونی ماذفقط شاهد این بودیم که عزیران این مهم را کلا هیچ انگاشته اند یا بر اساس تجربیات و آموزه های قديمي خویش فقط پیش می روند که برای ایجاد شور انتخابی بسیار بسیار ناچیز است.
برای مثال تاکیدهای رفتاری کوچک و یا انواع ژست‌های کوچک که در دسته کم دامنه‌ها دسته بندی می‌شود، در مناظره ها و سخنرانی ها و عکسهای کاندیداهای محترم ملاحظه نمودم واقعا ناچیز و ضعیف و حتی منفی است این در حالی است که‌ واژگان غلط با این زبان بدن کار را خرابتر هم می نماید.
 برای مثال سرعت و تعداد پلک زدن  و همچنین حالت‌های سر و گردن و زاویه های دوستان مخصوصا همراه با فضایی که اشغال می کنند و همراه با اشارات زبان بدن ضعیف و در پاره ای موارد حتی دارای یک سلسله امواج منفی که به طبع اثرات کاملا مخرب و منفی ایجاد می کنند
من در مورد نفطه قوت های عزیزان سخن نگفتم صداقت و اعتقاد به حرفهایشان و یا در پاره ای از موارد انرژی خوب هم موج می زند آرامش و وقار برخی دیگر هم کاملا مثال زدنی است اما قرار ما به نقد است هرچند نقاط قوت دوستان هم باید پر رنگ تر شود و جای کار بسیار دارد.
برخی هم هر آنچه را در  نهان و دل دارند در صورت هویدا می کنند و این هم بسیار خطرناک است.
تکنیک دیگری که جای آن هم بسیار خالی است تکنیک Poker Face است که هر سياستمداری باید آن را یاد بگیرد و متخصص اجرای آن باشد . کاندیداهای انتخاباتی باید روی ریزجزئیات +/-  و مخصوصا وقتی بصورت دامنه دار و پر تکرار و بصورت ضربدری ظاهر شوند هم اشراف و آموزش بیشتری ببینند.
در ابن جا شاید بد نباشد نگاهی به زبان بدن باراک اوباما هم داشته باشیم . به گفته متخصصان ارتباطات غیرکلامی موارد موثق ایشان و همتای روسی او ولادیمیر پوتین سالها در این خصوص مورد آموزش تخصصی قرار گرفته اند.
آری راهی که حدود یک قرن پیش دستگاه گوبلز با رایش سوم آزمون و خطا نمود.
اوباما از تکنیک های زبان بدن  همیشه روی صحنه و پشت تریبون استفاده می‌کرد و اکثرا هم بسیار  موفقیت‌ آمیز بود.
یکی از مدیران CIA  که رفتارشناسی حرفه ای است  می گوید این تکنیک های زبان‌بدن علاوه بر نبوغ  سياستمدارن قدرت و نفوذ آنهاذرا هم به صورت کاملا غیر مستقیم فریاد می زند.
 ارتباط غیرکلامی حدود ۹۰ درصد مطالب خوب و عالمانه کاندیداها را تحت تاثیر قرار می دهد امادر حال حاضر ملاحظه می کنیم که کاندیداها گاهل با آن حتی بیگانه هستند، زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی، یک بعدمهم فرهنگی هم دارد که سياستمداران ما انرافراموش نموده اند
به نطر می رسد عدم استفاده از تکنیک ضربانی چه در پیام‌های کلامی و چه غیرکلامی، در تاکید به اهمیت موضوعات مطروحه نیز،قابل ساعت ها بحث و جدل است.
رفتارها با بار منفی خیلی زیاد است و اشاره های منفی و زوایای غلط،و.... که باید برای آنها هم فکری نمود.
 مجموعه پیام‌های غیرکلامی بصورت دسته ای هستند و دانش تقدم و تاخر زبان بدن یکی از کلیدی ترین ارکان در آموزش زبان بدن و ارتباط غیرکلامی، است که به اصطلاح خوشه‌ی پیام‌ها یا Message Cluster که به صورت دسته بندی می شوند بینهایت مهم و ماندگار هستند.

جایگاه زبان بدن در ارتباطات

 سیاسی جایگاه بسیار رفیع است و همه دولت‌ها در حال سرمایه‌گذاری روی این علم هستند. برای يك کاندیدا و سياستمدار در سطوح عالی برقراری ارتباط اصولی و استاندارد با ديگر هم‌رتبه‌ها بسيار حائز اهمیت است موفقیت متفقین در جنگ جهانی دوم را فارغ از هوش سیاسی چرچیل به یک عکس و زبان بدن چرچیل نسبت می دهند که هیتلر را به خشم آورد و با پخش کردن این عکس سربازان آلمانی روحیه های خود را از دست دادند .
 هیچ شکی نیست که تمام کاندیداهای محترم  سخنورانی توانمند هستند و این به معنای استفاده درست و به جا از زبان گفتار است اما در مهارت های تکمیلی  زبان بدن این دو با هم به شدت فاصله معنی داری برای مخاطب خاص و عام دارند باید به مهارت‌های مرتبط با زبان بدن هم مسلط شد.
سخن آخر را از پروفسور پی‌تر کولته نقل کنم که  هیچ کس نمی‌تواند از چشمان تیزبین ملت در امان باشد
 این دقیقا این مهم را متبادر می سازد که  هرگز نسل بشر این توانایی را ندارد که به چیزی که به آن باور ندارد تظاهر نماید  ودر ‌‌‌نهایت چشمها و چهره و دستهایمان اندرون ما را بیان می کند.
 دعا می کنم که اگر واقعا هر کاندیدایی قصد خدمت دارد پیروز این کارزار سخت و طاقت فرسا و پر فراز و نشیب باشد. انشالله
مازیار میر محقق و پژوهشگر انتخابات




وبگردی