آفتاب

توفیق اجباری برای قدرت‌نمایی پسران والیبال ایران



کادرفنی تیم ملی والیبال ایران با بازی دادن به جوانان در دیدار سختی به مانند جدال مقابل روسیه سبب شد که کارشناسان به آینده والیبال ایران که هیچ سرمایه‌گذاری خاصی رو آن نشده امیدوار بمانند.

خبرآنلاین: تیم ملی والیبال ایران دردومین بازی خود در لیگ ملت های والیبال به مصاف روسیه رفت و به مانند مسابقه اول خود مغلوب حریف شد. در ست اول این دیدار شاگردان آلکنو 25-17 مغلوب شدند اما در ست بعدی با یک بازی خوب 25-20 پیروز شدند. در ادامه مسابقه حریف قدر اجازه قدرت‌نمایی به بازیکنان ایران را نداد و دو ست دیگر را هم 25-20 و 25-17 پیروز شد تا سه امتیاز این مسابقه را نصیب خود کند.

بیشتر بخوانید: تجربه روسیه بر جوانی والیبال ایران غلبه کرد

این بازی به جز یک ست عایدی دیگری از نظر امتیازی و نتیجه ای در جدول برای ایران نداشت اما نمایش خیره‌کننده جوانان مقابل قهرمان المپیک و مدافع عنوان قهرمانی لیگ ملت ها این امید را ایجاد کرد که در ادامه خیلی ها شاهد حضور آن ها در ترکیب اصلی تیم ملی باشند.

ولادیمیر خشنود از نمایش پسران جوان

سرمربی تیم ملی والیبال ایران نیز در پایان این مسابقه رضایت خود را از نمایش جوانان ابراز کرد و گفت: فراموش نکنیم که چند بازیکن برای اولین بار در ترکیب تیم ملی قرار گرفته‌اند و در چنین سطحی به میدان رفته‌اند. جو مسابقه برای چنین بازیکنانی طبیعتا سنگین است و ممکن است نتوانند عملکردی را که از آن‌ها دیده شده، داشته باشند. ولی این دلیل نمی‌شود که روی اسم آن‌ها خط بطلان بکشیم. باید به این بازیکنان فرصت حضور و کسب تجربه بدهیم تا در آینده بتوانند به تیم ایران کمک کنند.

سرمربی تیم ملی با بیان اینکه در این ماراتن سنگین که به المپیک می‌رسد نمی‌توان صرفا به چند بازیکن باتجربه بازی داد، گفت: نقطه مثبت تیم ما تلاش بازیکنان برای پیشرفت در کار گروهی و انجام تیمی برنامه‌های تاکتیکی است. اما ‌آن‌ها برای اینکه بتوانند تمام نظرات تاکتیکی مرا در زمین پیاده کنند، به زمان بیشتری نیاز دارند که این زمان با انجام بازی‌های رسمی و کسب تجربه حاصل می‌شود.

اگر بازیکنان مصدوم نبودند بازهم نوبت به جوانان می رسید؟

قطعا برای تیمی به مانند ایران که مسئولانش (منطقی یا غیرمنطقی) داعیه کسب سکوی المپیک را دارند باید چنین جوانانی به کار گرفته شوند تا بتوانند در بازی های مهمی چون توکیو به کمک تیم بیایند. این اظهارنظر را هم افشاردوست و هم داورزنی داشتند و از رقابت های لیگ ملت ها به عنوان تورنمنت آماده سازی نام بردند. البته می توان این عقیده را اجباری دانست چرا که شرایط به گونه ای پیش رفت که نه سرمربی تیم ملی موفق شد زود به ایران بیاید و نه شرایط برای برگزاری بازی تدارکاتی مهیا بود و فدراسیون هیچ چاره ای نداشت جز آن که لیگ ملت ها را به چشم بازی تدارکاتی برای المپیک ببیند.

با این حال سوالی که باید از این مسئولان پرسید این است که اگر ستاره های تیم ملی هرکدام به علل مختلف قادر به همراهی تیم ملی نبودند آیا بازهم تا این حد جوانگرایی در تیم صورت می گرفت؟ اتفاقی که همه منتظر بودند با کولاکوویچ و در لیگ ملت های 2019 رخ بدهد اما هدف فدراسیون برای گرفتن مدال در آن دوره همه چیز را خراب کرد. در واقع به نظر می رسد آلکنو بیش از آن که به خاطر برنامه های فدراسیون جهت به کارگیری جوانان از آن ها در بازی مقابل روسیه استفاده کرده باشد، مجبور به این کار شده است. شاید اگر سال ها پیش به جای حضور همیشگی سعید معروف از دیگر پاسورها هم استفاده می شد امروز بازیکنی به مانند وادی می توانست کمک بیشتری به تیم کند اما این اتفاق رخ نداد تا کار به جایی رسید که غیبت یکی دو بازیکنان کاری کرد که ایران مقابل ژاپن حتی یک ست هم به دست نیاورد.

به نظر می رسد استقاده از جوانان اتفاقی نبود که کادرفنی آن را پیش بینی کرده باشد بلکه لیگ ملت ها بازی هایی برای برگشت هماهنگی بازیکنان اصلی تیم ملی جهت حضور در المپیک بود؛ بازیکنانی که ماه ها بود هیچ بازی در کنار هم انجام نداده بودند.

ستاره های درخشان مقابل روس های مدعی

صابر کاظمی، میثم صالحی، امیرحسین اسفندیار و مسعود غلامی عملکرد خوبی مقابل روسیه داشتند و توانستند باانگیزه بالای خود کار را برای ستاره های این تیم سخت کنند. این بازیکنان توانستند روند بازی ایران را تغییر دهند هرچند که این اتفاق مانع شکست تیم نشد و برد برای حریف به دست آمد. عملکرد بازیکنان تازه وارد ایران وقتی درخشان تر می شود که بدانیم در این بازی هیچ یک از بازیکنان با تجربه در ترکیب تیم نبودند. میلاد عبادی پور، محمد موسوی، امیر غفور در ترکیب تیم نبودند و سعید معروف هم به مانند جدال مقابل ژاپن به علت سرماخوردگی یا شاید هم کرونا در میان ملی پوشان حاضر نبود. علی اصغر مجرد، علی شفیعی، محمد طاهر وادی، بردیا سعادت هم درکنار دیگر بازیکنان دقایقی در زمین حاضر شدند که در این میان شفیعی تجربه بیشتری نسبت به سایرین داشت. البته این بازی نقاط ضعف های زیادی داشت برای مثال ایران در دفاع روی تور و سرویس عملکرد خوبی به نمایش نگذاشت اما آرمان صالحی در دریافت مقابل روس های قدرتمند خوب کار کرد.




وبگردی