آفتاب

چرا تیم های ورزشی با هواپیمای چارتر سفر می‌کنند؟



در صنعت گردشگری به هر خدمت یا امکانی که بتوان آن را به تعداد زیاد و به طور یک جا کرایه کرد، چارتر می‌گویند. به عبارت دیگر یک آژانس مسافرتی با خریدن صندلی های یک هواپیما در مسیری خاص، آنها را چارتر می‌کند و یا با رزرو اتاق های یک هتل برای تعطیلاتی ویژه به چارتر هتل می‌پردازد.

بلیط چارتر از جمله بلیط های هواپیما است که امروزه در مسیرهای محدودی به فروش می‌رسد که ما در مطلبی با عنوان " در چه پروازهایی باید از بلیط چارتر استفاده کنیم؟ " نیز به طور کامل به آن اشاره کرده ایم. این نوع بلیط که گاه به عنوان بلیط ارزان هواپیما نیز شناخته می‌شود، از قوانین و اصول چارتر کننده خود پیروی می‌کند. به همین جهت است که در برخی از ایام سال بلیط هواپیما چارتر ارزانتر از بلیط های سیستمی و در مواقع دیگر، گرانتر از آنها به فروش می‌رسد. اما خود چارتر به چه معنا است و به چه پروازی، پرواز چارتر می‌گویند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با قاصدک 24 در ادامه مطلب " چرا تیم های ورزشی با هواپیمای چارتر سفر می‌کنند؟ " همراه باشید.

چارتر چیست؟


در صنعت گردشگری به هر خدمت یا امکانی که بتوان آن را به تعداد زیاد و به طور یک جا کرایه کرد، چارتر می‌گویند. به عبارت دیگر یک آژانس مسافرتی با خریدن صندلی های یک هواپیما در مسیری خاص، آنها را چارتر می‌کند و یا با رزرو اتاق های یک هتل برای تعطیلاتی ویژه به چارتر هتل می‌پردازد. بنابراین قیمت بلیط چارتر توسط چارتر کننده آن تعیین می‌‍‌گردد و ایرلاین مربوطه در این امر نقشی را ایفا نمی‌کند. البته باید بگوییم که گاه این چارتر کردن تنها مربوط به بخش خاصی از یک هواپیما می‌شود. مثلاً یک دفتر مسافرتی تنها بخش اکونومی یک پرواز را چارتر می‌کند اما اگر این چارتر کردن کل هواپیما را در بربگیرد این پرواز است که چارتر می‌شود. بنابراین در پرواز چارتر هواپیما به طور اختصاصی به چارتر کننده آن اختصاص می‌یابد که می‌توان از آن استفاده های مختلفی کرد که یکی از آنها اختصاص هواپیما برای مسافرت تیم های ورزشی است.

چرا تیم های ورزشی با هواپیمای چارتر سفر می‌کنند؟


در برخی از کشورهای خارجی، تیم های باشگاهی و ملی از هواپیما یا اتوبوس اختصاصی خود برخوردارند. این قابلیت به مالکان باشگاه اجازه می‌دهد هر گاه که احساس نیاز کردند، تیم خود را با وسیله نقلیه اختصاصی شان به مکانی دیگر منتقل کرده و اردویی را برای آماده سازی آنها تدارک ببینند. در چنین شرایطی لازم نیست تا صاحبان باشگاه نگران تهیه کردن بلیط اتوبوس یا هواپیما برای اعضای تیم خود باشند. اما گاه کشور یا باشگاهی از این امکان برخوردار نیستند و توان تهیه یک هواپیما اختصاصی را برای مجموعه خود ندارند. در چنین شرایطی مالکان باشگاه برای اینکه برنامه تیم به صورت منظم و برنامه ریزی پیش برود از هواپیمای چارتر برای جابجایی بازیکنان خود استفاده می‌کنند.

 چارتر کردن یک پرواز در چنین موقعیتی چند حسن دارد. اول اینکه تمام اعضای تیم به موقع به مقصد خود می‌رسند و دیگر دغدغه تهیه بلیط هواپیما و مواردی از این دست را نخواهند داشت. از آن گذشته چون پرواز به صورت اختصاصی برای تیم رزرو شده است هواداران به حریم شخصی بازیکنان تجاوز نمی‌کنند و آنها می‌توانند در طول مسیر استراحت کرده و با قوای بیشتری برای بازی یا تمرین پیش روی خود آماده شوند. البته اینها تنها دلایل چارتر کردن یک هواپیما، برای تیم های ورزشی نیست و این کار دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کاهش هزینه های سفر


همانطور که گفتیم در چارتر کردن یک پرواز، کلیه صندلی های یک هواپیما کرایه می‌شوند. خب بدیهی است که با این کار ایرلاین مربوطه می‌تواند کل ظرفیت خود را به صورت یک جا و بدون دغدغه به فروش برساند بنابراین تخفیفی را نیز برای این کار در نظر می‌گیرد. این امر موجب می‌شود تا باشگاه های ورزشی نیز بتوانند بلیط سفر مورد نیاز خود را با قیمت پایین تری خریداری نموده و هزینه های سفر تیم خود را کاهش دهند. بنابراین چارتر کردن هواپیما از سوی تیم های ورزشی، یک معامله برد - برد به شمار می‌آید و هر دو سمت این معامله از آن استقبال می‌کنند.

البته باید بگوییم که برای چارتر کردن یک هواپیما از سامانه های آنلاین فروش بلیط نظیر قاصدک 24 استفاده نمی‌شود و باشگاه ها به طور مستقیم با خود ایرلاین ها قرارداد می‌بندند. اما سایر مسافران می‌توانند به راحتی بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس مورد نیاز خود را از قاصدک 24 خریداری نمایند و سایر ملزومات مورد نیاز خود نظیر بیمه مسافرتی و رزرو هتل را نیز از طریق این مجموعه تهیه نمایند. البته باید بگوییم که رزرو هتل قاصدک 24 از طریق مجموعه جااینجاس به انجام می‌رسد که مسافران محترم می‌توانند با انتخاب مقصد در صفحه مربوطه به اطلاعات کامل آن دست پیدا کنند.

حمایت از تیم های ورزشی و تبلیغات با بازدهی بالا


یکی دیگر از دلایل استفاده تیم های ورزشی از هواپیماهای چارتر، رایگان بودن آنها است. بله درست متوجه شدید گاه این پروازها برای باشگاه های ورزشی هیچ هزینه ای ندارند چرا که ایرلاین ها با حمایت از تیم های ورزشی به نوعی برای خود تبلیغ می‌کنند. به طور مثال فرض کنید که تیم ملی فوتبال ایران قرار است برای شرکت در مسابقات جام جهانی به کشوری دیگر سفر کند بدیهی است که در چنین شرایطی این تیم باید با یک هواپیمای چارتر عازم مقصد خود شود. بنابراین ایرلاین های مختلف کشور نظیر ایران ایر، ماهان، آتا و... از این فرصت استفاده می‌کنند و هواپیمای خود را برای این پرواز به صورت رایگان در اختیار تیم مربوطه قرار می‌دهند. با این کار ایرلاین ها هم در راستای مسئولیت اجتماعی خود گام برداشته و از تیم ملی کشورشان حمایت کرده اند و هم به نوعی با رسانه ای کردن این کار برای خود تبلیغ کرده اند. تبلیغی که در نهایت می‌تواند منجر به فروش بیشتر بلیط هواپیما ایران ایر، ماهان، آتا و... شده و حتی آنها را برای طرفداران بلیط چارتر نیز به تنها گزینه انتخابی برای سفر بدل سازد.

در پایان یادآور می‌شویم که مسافران محترم می‌توانند انواع بلیط چارتر و سیستمی هواپیما، بلیط قطار و اتوبوس مورد نیاز خود را از سایت قاصدک 24 خریداری نموده و یا از اپلیکیشن این مجموعه برای این منظور استفاده کنند. برای این کار نیز کاربران تنها کافی است تا نسخه اندروید اپلیکیشن خرید بلیط سفر قاصدک 24 را از کافه بازار دانلود و آن را روی تلفن همراه هوشمند خود نصب نمایند تا در کوتاهترین زمان به ارزانترین بلیط های سفر دست یابند.






وبگردی