آفتاب

در گفت وگو با سمیه اکبری فرد، محقق علوم دینی:

رمضان در ایستگاه فطر به بار می نشیند



عید فطر برازنده افرادی است که در ماه مبارک رمضان به آنچه که خداوند دستور داده است سر تعظیم فرود آورده اند و چه وصل زیبایی است فطر که رمضان در ایستگاه آن به بار می‌نشیند.

آفتاب: سمیه اکبری فرد ، ضمن تبریک عید سعید فطر، به تاسی از سخنان امیرالمومنین (ع ) در باب تشبیه فطر و قیامت اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) چه زیبا روز عید فطر را به معاد و قیامتی تشبیه می‌کنند که عده ای خسران و زیان دیده ( سلب توفیق از کرامات ماه رمضان) و عده ای پاداش نیکی‌های خود را در بهشت ابدی دریافت می‌کنند که اشاره به اطاعت از خداوند در ماه رمضان دارند.
وی ادامه داد: عید فطر برازنده افرادی است که در ماه مبارک رمضان به آنچه که خداوند دستور داده است سر تعظیم فرود آورده اند و چه وصل زیبایی است فطر که رمضان در ایستگاه آن به بار می‌نشیند.
این مولف کتب دینی با اشاره به روایات تاکید کرد: عید فطر جشن پیروزی و در حقیقت خودسازی به معنای جهاد اکبر است که با مبارزه با نفس اماره و دور نگه داشتن خویش از آلایش دنیوی تحقق یافته است و خوشا به حال آنانی که در این ماه بدون عذر و بهانه بندگی کرده اند و شیرینی و حلاوت آن را در روز عید فطر به خوبی چشیده اند.
اکبری فرد به یکسری اعمال ارزنده در این روز اشاره کرد و گفت: در روز عید فطر، برنامه های ارزنده ای مانند صدقه دادن، کمک به نیازمندان، صله رحم، دلجویی از یتیمان و پوشیدن لباس پاکیزه، از سوی معصومان سفارش شده است. در روایتی آمده است: «عیدهای خود را با تکبیر زینت بخشید» و در حدیث دیگری می خوانیم: «عید فطر و قربان را با گفتن ذکرهای لااله الاالله، الله اکبر، الحمدلله، و سبحان الله زینت بخشید». مستحب است روزه داران پیش از آنکه نماز عید را شروع کنند، بعد از چهار نماز، تکبیرهای چهارگانه را بگویند: نماز مغرب شب عید، نماز عشاء، نماز صبح و بعد از نماز عید. مفهوم تکبیر، همان بت شکنی و نابودی طاغوت و طاغوتیان و ستیز با مشرکان است؛ ازاین رو، دشمن همیشه از این فریاد خشمگین است.
وی ادامه داد: همچنین عید فطر اعمال و عباداتی دارد که در روایات معصومان علیهم السلام به آنها پرداخته شده و دعاهای ویژه ای نیز درباره آن آمده است. از سخنان پیشوایان معصوم چنین استفاده می شود که روز عید فطر، روز گرفتن مزد است. از این رو، در این روز مستحب است انسان بسیار دعا کند و به یاد خدا باشد و روز خود را به بطالت و تنبلی نگذراند و خیر دنیا و آخرت را بطلبد.




وبگردی