آفتاب

رد پای "منافع" و "لابی" با انتصابات دقیقه نودی دولت در مناطق آزاد



منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور از ویژگی های متمایزی برخوردار است که به زعم کارشناسان داخلی و خارجی از آن می توان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا و حلقه اتصال کریدور شمال ،جنوب نام برد که با اتصال ریل به بندر کاسپین این نقش تجارت فرامرزی بسیار پررنگ تر میشود.

قسمت اول : منطقه آزاد انزلی
منطقه آزاد تجاری-صنعتی انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور از ویژگی های متمایزی برخوردار است که به زعم کارشناسان داخلی و خارجی  از آن می توان به مرکز ثقل مراودات اوراسیا، چین، هند و غرب آسیا  و حلقه اتصال کریدور شمال ،جنوب نام برد که با اتصال ریل به بندر کاسپین این نقش تجارت فرامرزی بسیار پررنگ تر میشود.
بی شک کارنامه هشت سال گذشته منطقه آزاد انزلی نشان دهنده این است که از موفق ترین مناطق آزاد کشور بوده  و در سالهای اخیر مجتمع بندری کاسپین به عنوان  بندر استراتژیک ایران دریای خزر مورد بهره برداری قرار گرفته، رشد شاخص های اقتصادی، کسب رتبه برتر اقتصاد مقاومتی، بازگشت  بیش از  ۷۰ واحد تولیدی از کار افتاده به چرخه کار و اشتغالزایی که سبب استقبال سرمایه گذاران از احداث سومین شهرک صنعتی منطقه در پسکرانه بندر کاسپین گردیده تا رشد تعداد شرکت تجاری فعال به ۳۰۰۰ هزار شرکت،  فعالیت واحدهای تولیدی و گارگاه های صنعتی به حدود ۲۰۰ واحد افزایش یافت و موجب شد میزان اشتغالزایی از ۴۰۰۰نفر به حدود ۹۰۰۰ نفر  و گردشگر ورود سالیانه به ۷ میلیون نفر افزایش یابد.
از ابتدای دولت یازدهم حضور مهندس رضا مسرور به عنوام مدیر بومی که از سوابق مدیریتی  در مناطق آزاد کیش و ماکوبهره مند بود،فرصت های جدیدی از توسعه و بازتعریف طرح های راکد برجای مانده از گذشته با تکیه بر نیروی انسانی بومی و فعالین اقتصادی آغاز شد که 6 سال عمر این دولت را در بر گرفت.
در سالهای آخر دولت، پس از مسرور، آقای روزبهان به  مدیریت منطقه آزاد انزلی منتصب گردید ،  با توجه به عملکرد تقریبی  ۱۵ ماهه  منفی روزبهان ، در ماه های پایانی سال۹۹ بی اعتمادی نسبت به مدیریت وی در سازمان منطقه آزاد انزلی تشدید یافت تا آنجا که ، ادامه حیات مدیریتی سازمان به سید مهدی نقوی سپرده شد. انتصابی که بدون جناح بازی و براساس اقدامات گذشته و تجربیات وی اتفاق افتاد و موجبات رویش مجدد امید به استمرار فعالیت های منطقه آزاد انزلی گردید .
پس از 15 ماه رکورد نقوی روند احیاگرانه را در مدت کوتاه آغاز کرد و خطر پس افتادگی، رکود و تضییع فرصت ها را کنترل نمود و توانست نظر افکار و اعتماد عمومی را جلب نماید تا جایی که منجر به صدور بیانیه حمایت تمام قد سرمایه گذران ، کارآفرینان ، بازاریان ، دهیاران و شوراهای روستاها ، مردم شهرستان های اطراف  و رضایت پرسنل سازمان گردید ،
مستندات حاکی از این است که این هفته طومارهای  تقدیری از این انتصاب مجددا مستقیم خطاب به جناب رئیس جمهور نوشته و امضا شد که نشاندهنده دغدغه جدی ذی نفعان منطقه از اخبار منتشر مبنی بر تغییر مجدد در راس این منطقه با حمایت گیلانی پرنفوذ دولت و حمایت تیم مدیرعامل ناموفق قبلی دارد،
طوماری با این مضمون که  فعالان اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی ضمن اعلام آمادگی خود برای مشارکت جدی و همه جانبه در تحقق رویکردهای کلان، از جناب آقای رئیس جمهور توقع تعامل و همدلی به منظور اصلاح مسیر به سمت اهداف و برنامه‌هاي كلان را دارند که ثبات بخشي، به فضاي اقتصادی و فعاليت‌ها و سرمايه‌گذاري‌هاي آتي از طریق انتخاب مدیریت صالح و باتجربه را مطالبه کرده و از  سید مهدی نقوی  به عنوان نماینده شایسته خردمند و فرزانه نام برده اند. (پیوست)
حال در ماه های پایانی دولت تدبیر و امید، افراد پرنفوذ بی توجه به درخواست فعالین اقتصادی و شهروندان منطقه بحث انتصاب مدیرعامل جدید منطقه آزاد انزلی را مطرح کرده اند .
فارغ از این که مدیر جدید کیست و چه سوابق و تجارب مرتبط با اداره مناطق آزاد دارد، پس از عملکرد مثبت نقوی و رضایت حداکثری از وی از یک سو ، و از سوی دیگر زمان کوتاه دوماهه پایان عمر این دولت ، این گمان نمی رود که این  انتصابات از جنس منافع و لابی گروه خاصی باشد؟
آیا دولتمردان زخم عمیقی که بر پیکره اقتصادی منطقه آزاد انزلی با انتصاب مدیران نالایق و غیر مرتبط  وارد شده را فراموش کرده اند؟
آیا مدیر جدید در این زمان کوتاه  که یک ماه مصادف با ماه مبارک رمضان بوده و ماه آخر کارزار انتخاباتی چه برنامه ای در سر دارد که سرپرست فعلی با تجربه ده ساله منطقه آزاد ، اشراف جامع و شناخت میدانی نمیتواند اجرا کند؟
آیا انتصاباتی که بر اساس منافع و لابی صورت می گیرد منجر به بی اعتمادی مردم منطقه و فعالان اقتصادی به نظام نمی شود ؟
آیا بده و بستان های  گروه های پرنفوذ در چیدمان مدیران در دقایق نود بر منافع مردم اولویت دارد؟
آیادستگاه های نظارتی چشمان خود را بروی منافع ملی  و منطقه ای بسته اند یا در این انتصابات ذینفع هستند؟
آیا رئیس جمهور در واپسین روزهای دولت منافع افراد پرنفوذ را به درخواست  اقشار بومی و زحمت کش و سرمایه گذاران و کارافرینان را ترجیح می دهد؟
و هزاران سوال دیگر که ذهن فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران منطقه آزاد انزلی  را مشغول کرده ، با این که میدانند چند ماه دیگر با روی کار آمدن دولت جدید آینده اقتصادی آنان  به انتصاب مدیری گره خورده که مشخص نیست بر مبنای کارآمدی و لیاقت انتخاب میگردد یا بر مبنای لابی و منافع گروه های پر نفوذ....

محمد پیروزرام


گالری تصاویر


وبگردی