آفتاب

"ایمنی و اثربخشی" واکسن کرونای استرازنکا در نتایج آزمایش‌های آمریکا تایید شد



نتایج حاصل از آزمایش طولانی مدت واکسن استرازنکا/آکسفورد در آمریکا نشان می‌دهد این واکسن کرونا "ایمن" است و "کارآمدی بسیار بالایی" دارد.

بنابر این نتایج، واکسن کرونای این شرکت در توقف علائم کرونای تقریبا ۸۰ درصد افراد موثر بوده است.

بنابر این آزمایش‌ها، واکسن استرازنکا می‌تواند ۱۰۰ درصد از ابتلای جدی و شدید به کرونا جلوگیری کند.

بیش از ۳۲ هزار نفر داوطلب در این آزمایش‌ها شرکت کردند که بیشتر آنها در آمریکا بودند و برخی در شیلی و پرو.

آزمایشات همچنین نشان می‌دهد که واکسن همانقدر در محافظت از افراد بالای ۶۵ سال موثر بوده است که در افراد جوان. علاوه بر این، بنابر این پژوهش، این واکسن در ارتباط با لخته شدن خون، عوارض جانبی از جمله لخته شدن خون ندارد.

این نتایج می‌تواند در اروپا نیز موثر باشد چرا که چند کشور اروپایی از تزریق این واکسن به افراد بالای ۶۵ سال اجتناب می‌کردند.

سازمان نظارت بر محصولات دارویی اتحادیه اروپا این واکسن را برای کلیه بزرگسالان تایید کرده است.

در بریتانیا روزانه صدها هزار نفر واکسن استرازنکا دریافت می‌کنند که بسیار بیش از نتایج آزمایش این واکسن در آمریکا است. اما این نتایج برای آمریکا مهم است چون راه را بر تایید واکسن از سوی نهادهای ناظر بر وضعیت دارو باز می‌کند.

کاهش اعتماد به واکسن استرازنکا در اروپای مرکزی


نتایج نظرسنجی موسسه YouGov نیز نشان می‌دهد اعتماد به واکسن استرازنکا در اروپا کاهش یافته است.

نگرانی‌ها درباره این واکسن پس از آن بالا گرفت که چند کشور به خاطر عوارض لخته شدن خون استفاده از این واکسن را تعلیق کردند.

این تحقیق نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد افراد مورد پرسش در فرانسه و بیش از نیمی از مصاحبه شوندگان در آلمان فکر می‌کنند واکسن آکسفورد ناامن است.

با این حال اعتماد به واکسن استرازنکا در بریتانیا همچنان بالاست و تقریبا ۸۰ درصد مردم گمان می‌کنند که واکسن کاملا ایمن است.

حدود چهار ماه پیش دانشگاه آکسفورد نتایج مرحله آزمایش وسیع انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن به شدت موثر بوده و نشان از آن دارد که ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می‌شود و در صورت بالا بردن دُز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌بخش باشد.

اما در ماه‌های گذشته هر از گاهی عوارض جانبی این واکسن خبرساز شده است.

از جمله در هفته‌های گذشته در مجموع ۱۳ کشور اروپایی به سبب نگرانی از عوارض این واکسن از جمله لخته خون استفاده از آن را به طور موقت متوقف کرده بودند.

اما اخیرا مجددا آژانس دارویی اتحادیه اروپا "ایمن و موثر بودن" واکسن آکسفورد/استرازنکا را تایید کرد و پس از آن شماری از کشورها مجددا استفاده از این واکسن را از سر گرفتند.




وبگردی