آفتاب

رهبر معظم انقلاب: حرکت تولیدی در کشور باید ادامه پیدا کند



رهبر معظم انقلاب فرمودند: حرکت تولیدی در کشور باید ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته شود.

ایرنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر یکشنبه - اول فروردین ۱۴۰۰ - به مناسبت فرارسیدن سال نو به‌صورت زنده و مستقیم با ملت شریف ایران، فرمودند: ورود به قرن ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری رضاخان با کودتای انگلیسی بود و حالا آغاز قرن جدید در سال ۱۴۰۰ همراه با انتخابات است.

ایشان یادآور شدند: وارد سال ۱۴۰۰ شدیم و با نگاه عرفی وقتی نگاه می‌کنیم این ورود در قرن جدید محسوب می‌شود و لو به لحاظ دقت محاسباتی اینجور نباشد اما عرفا می‌گویند وارد قرن جدید شدیم.

رهبر معظم انقلاب ادامه دادند: یک مقایسه کوچک و پرمعنا با هنگام ورود کشور در قرن قبلی یعنی ۱۳۰۰ اگر بخواهیم بکنیم،‌ در سال ۱۳۰۰ آغاز دیکتاتوری وابسته رضاخان بود که در واقع کودتای انگلیسی به وسیله و به دست رضاخان بود. در واقع حکمرانی وابسته و دیکتاتوری و در حقیقت انگلیسی در کشور بود، امسال در ورود به قرن ۱۴۰۰، سال انتخابات است یعنی حکمرانی مبتنی بر اتکا به نفس و اعتماد به نفس ملی. ما ورودمان در این قرن یک تفاوت به این مهمی دارد.

ایشان فرمودند: در سال ۹۹  آنچه را که هدف بود و جهش تولید نامیده شده بود به صورت کامل صورت نگرفت و لیکن از حق و انصاف نباید گذشت. در بخش‌های مهمی تولید، پیشرفت پیدا کرد. در بعضی از موارد جهش هم می‌توان به آن اطلاق کرد و در بعضی از موارد هم اگر ولو جهش تولید نیست، پیشرفت تولید قطعا هست.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: یک فهرست نسبتا طولانی‌ از کالاهایی که در آنها افزایش تولید داشتیم در اختیار من قرار گرفته که البته من آن فهرست را به‌تمامه نمیخوانم. عمدتاً لوازم خانگی که رشد زیادی کرد. لاستیک خودرو، آلومینیوم، پتروشیمی، فولاد و امثال اینها کالاهایی است که در سال 99 واقعا پیشرفت کرد و رشد کرد. همین بایستی ادامه پیدا کند. این حرکت تولیدی در کشور بایستی ادامه پیدا کند و موانع تولید از سر راه تولید برداشته شود.

* یک کمک عمده برای تولید این است که قدرت خرید مردم بالا برود و الا اگر تولید شد و تقاضای مردمی وجود نداشت، تولید شکست میخورد. قدرت خرید مردم نکته بسیار مهمی است.

قطع دست واسطه‌ها هم در تولید مهم است. واسطه‌ها قیمتها را بالا میبرند. هم تولیدکننده هم مصرف‌کننده صدمه میبیند. اگر دست واسطه‌های بی‌مورد قطع بشود، کمک زیادی به تولید خواهد شد.

مبارزه با فساد هم برای پشتیبانی از تولید خیلی مسئله‌ی مهمی است که بایستی کانالهای فساد و مجاری فساد به کلی بسته بشود

* اقتصاد ما با ظرفیتها و قابلیتهایی که در داخل دارد یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه میتواند باشد و میتواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا حتی باشد.

ما ظرفیتها و امکانات فراوانی داریم و استفاده از این امکانات هم احتیاج به معجزه ندارد. مسئولان ذی‌ربط با احساس مسئولیت و همت بالا میتوانند این مسائل راحل کنند؛ شرطش این است که یک مدیریت قوی وجود داشته باشد. مدیریت ضد فساد بر کشور حاکم باشد و یک برنامه‌ی جامع اقتصادی هم وجود داشته باشد.

اقتصاددانان معروف و در واقع درجه یک دنیا میگویند که اقتصاد ایران در میان اقتصادهای برتر دنیا در رتبه هجدهم است. آنها میگویند اگر ظرفیتهای استفاده‌نشده ایران، استفاده بشود اقتصاد ایران شش رتبه بالاتر می‌آید و به رتبه دوازدهم میرسد.

* از جنبه‌ی داخلی انتخابات در واقع یک نوسازی در کشور است. مردم وارد میدان میشوند وارد کار میشوند و در دستگاه اجرایی کشور یک نوسازی به وجود می‌آید که این خیلی مهم است. دستگاه اجرایی کارش خیلی سنگین است و انتخابات یک نفس جدیدی به دستگاه اجرایی خواهد داد.

از نظر وجهه‌ی خارجی هم انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده‌ی اقتدار ملی است. بله امکانات دفاعی مهم است و در این شکی نیست اما بیش از همه اینها مردم یک کشورند، ملتند که اقتدار میدهند. حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات مظهر حضور مردم است.

* مهمترین و مؤثرترین مدیریت کشور ریاست جمهوری است. این که بعضی‌ها میگویند رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد یا رئیس‌جمهور تدارکات چی است؛ اینها همه‌اش خلاف واقع است. یا از روی بی‌مسئولیتی گفته میشود یا از روی بی‌اطلاعی، یا خدای‌نکرده غرض‌ورزی در کار است.

از همه‌ی مدیریتهای کشور رئیس‌جمهور پرمشغله‌تر و پرمسئولیت‌تر  است. عمده‌ی نزدیک به همه‌ی مدیریتهای کشور که هزاران مدیریت است اینها در اختیار رئیس قوه‌ی مجریه است و مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است و همه‌ی بودجه مصوب کشور در اختیار رئیس‌جمهور است. امکانات حکومتی کشور اغلب آن هم همین‌طور، اکثر در اختیار رئیس‌جمهور است.

* من این را هم عرض بکنم این دیگر اینها اطلاعات ما است. دستگاههای جاسوسی و اطلاعاتی کشورهایی از جمله آمریکا و... از چندی پیش دارند تلاش میکنند که انتخابات آخر خرداد را بی‌رونق کنند. یا برگزارکنندگان را متهم میکنند که انتخابات مهندسی شده و ... و یا مردم را دلسرد میکنند که رأی شما اثری ندارد و در بهبود اوضاع اثری نمیگذارد. از فضای مجازی هم حداکثر استفاده را میکنند.

فضای مجازی هم در یک جاهایی ول است. همه‌ی کشورهای دنیا فضای مجازیشان را مدیریت میکنند ولی ما افتخار میکنیم که آن را ول کردیم! ... از این فضا استفاده میکند دشمن که با شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد.

فضای مجازی را بایستی مدیریت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند برای مردم وسیله آزادی است بلاشک. خیلی هم خوب است اما نباید این وسیله را اختیار دشمن قرار داد که بتواند علیه کشور و علیه ملت توطئه کند.

* به کسانی که میخواهند داوطلب ریاست جمهوری شوند، میگویم انتظار داریم سنگینی کار را بدانید. بدانید چه چیزی را و چه بار سنگینی را بر دوش میخواهید بگیرید.

مسائل اصلی کشور را بشناسید. بدانید که مشکل کشور کجاست و برای حل آن مسائل هم یک برنامه‌ای داشته باشید ولو اجمالی.

کارهای مهمی در خود مسئله‌ی اقتصاد هست. مسئله‌ی امنیت کشور مسئله بسیار مهمی است. موضوع آسیبهای اجتماعی یکی از آن مسائل مهم کشور است. روبرو شدن با سیاستهای پیچیده دنیا و مسئله‌ی سیاست خارجی مهم

است. مسئله‌ی بسیار مهم فرهنگ هم هست. اینها را باید شما بدانید که در کشور چه خبر است و چه انتظاری  هست و چه کار باید انجام بگیرد.

ببینید اگر میتوانید این بار سنگین و مهم را به دوش بگیرید بسم الله. وارد بشوید اگر دیدید نه وارد نشوید.

* یک نکته دیگر درباره انتخابات خطاب به آحاد مردم است. هر کسی که به دنبال سعادت کشور است یک چنین رئیس جمهوری می خواهد:

اولاً دارای مدیریت و کفایت مدیریت باشد. ثانیاً با ایمان باشد. آدم بی‌ایمان، کشور را منافع کشور را یک وقتی میفروشد. عدالتخواه و ضد فساد باشد. این یکی از مهم‌ترین خصوصیاتی است که بایست در رئیس جمهور وجود داشته باشد. دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد یعنی با عملکرد اتوکشیده و اینها نمیشود کار کرد برای یک کشوری با این همه مسائل اساسی که در کشور وجود دارد. به توانمندیهای داخلی معتقد باشد. به جوانان معتقد باشند. جوانها را به عنوان حرکت عمومی کشور بشناسد و به آنها اعتماد کند. مردمی باشد، امیدوار باشد، آدم مایوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.

* فشار حداکثری آمریکا شکست خورد. آن احمق قبلی این سیاست فشار حداکثری را برای این طراحی کرده بود و اجرا کرده بود که ایران را در موضع ضعف قرار بدهد بعد ایران به خاطر ضعیف بودن مجبور بشود، بیاید پای میز مذاکره، و بعد او هم خواسته‌های خودش را تحمیل کند. خب او گم و گور شد و رفت و آن هم با آن افتضاح! رفتنش هم رفتن با عافیت نبود با افتضاح بود و هم خودش مفتضح شد و هم کشورش را مفتضح کرد.

فشار حداکثری تا الان شکست خورده و بعد از این هم شکست می‌خورند. اینها هم گم و گور می‌شوند و میروند و ایران اسلامی با قدرت و با عزت هر چه بیشتر خواهد ماند.

* سیاست کشور در باب تعامل با طرفهای برجامی و در باب خود برجام صریحاً اعلام شده.  از این سیاست هیچ تخطی نباید کرد. این سیاستی است که اعلام شده و مورد اتفاق هم بوده است. آن سیاست هم عبارت است از این که آمریکاییها باید تمام تحریمها را باید لغو کنند و بعد ما راستی آزمایی خواهیم کرد. اگرچنانچه به معنای واقعی کلمه لغو شده بود آن وقت ما به تعهدات برجامی‌مان برمیگردیم. این سیاست قطعی است.

* بعضی از آمریکاییها روی همان قرارداد برجام هم حرف دارند. شنیدم بعضی از آمریکاییها میگویند که از سال ۹۴ و ۹۵ که برجام امضا شد، امروز شرایط فرق کرده پس باید برجام هم تغییر پیدا کند. بنده هم قبول دارم که شرایط امروز با سال ۹۴ و ۹۵ تغییر کرده منتها شرایط به نفع آمریکا تغییر نکرده به نفع ما تغییر کرده.

ایران از ۹۴ تا امروز خیلی قویتر شده، توانسته به خودش متکی باشد و اعتماد به نفس پیدا کرده. شما از ۹۴ تا حالا بی‌آبرو شدید. یک دولتی سر کار آمد در آمریکا که با حرفش، با عملش با رفتارش و بعد هم با کناره‌گیری‌اش کشور شما را مفتضح کرد. مشکلات اقتصادی تمام مجموعه کشور شما را فراگرفت. بله شرایط عوض شده به ضرر شما اگر چنانچه بناست برجام تغییر پیدا کند، باید تغییر به نفع ایران پیدا کند نه اینها.

* در راه‌حلی که برای برجام پیشنهاد کردیم عجله هم اصلا نداریم. حالا بعضی ها میگویند آقا فرصت‌سوزی نباید کرد. بله ما هم معتقدیم که از فرصتها به موقع باید استفاده کرد و فرصت‌سوزی نباید کرد؛ منتها عجله هم نباید کرد.

عجله در مواردی خطرش و ضررش از فرصت سوزی بیشتر است کما اینکه در قضیه برجام ما عجله کردیم. نباید عجله میکردیم. کارهای آنها همه‌اش روی کاغذ بود. کارهای ما روی زمین بود. ما عجله کردیم کارهای خودمان راانجام دادیم و آنها تعهداتشان را انجام ندادند.

ما صبرمان، حوصله‌مان زیاد است. ما داریم کار خودمان را می کنیم. اگر چنانچه آنها همین سیاستی را که ما گفتیم قبول کردند، اعمال کردند، خب همه چی درست خواهد شد. نکردند، به همین شکلی که امروز هست، بعد هم خواهد بود. اشکالی هم ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اظهارات برخی سیاسیون را مبنی بر اینکه در پیشقدم شدن برای عمل به تعهدات فرقی وجود ندارد، این موضوع را به علت سابقه بد آمریکایی‌ها قابل قبول ندانستند و گفتند: بحث «اول من، اول تو» نیست بلکه ما به تعهد آنها اطمینانی نداریم زیرا در زمان اوباما به آنها اعتماد و به تعهدات خود عمل کردیم اما آنها در حالی‌که روی کاغذ از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گفتند، به تعهدات خود عمل نکردند و عوامل‌شان هر شرکتی را که قصد کار کردن با ایران داشت، از سرمایه‌گذاری می‌ترساندند.

ایشان سیاست آمریکا در برخورد با ایران و قضایای منطقه از جمله حمایت از رژیم صهیونیستی، حضور غاصبانه در سوریه، همراهی با دولت سعودی در حمله به مردم مظلوم یمن و قضیه فلسطین را اشتباه خواندند و گفتند: امت اسلامی هرگز قضیه فلسطین را فراموش نخواهد کرد و دل بستن به عادی‌سازی روابط رژیم اشغالگر با چند دولت حقیر، کاملاً بی‌ارزش و اشتباه است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به چراغ سبز دولت دموکرات اوباما به دولت سعودی برای آغاز جنگ یمن و حمایت تجهیزاتی از بمباران مردم افزودند: آنها با گذشت شش سال نتوانستند مردم یمن را تسلیم کنند و امروز این سؤال از آمریکایی‌ها وجود دارد که آیا از روز اول می‌دانستید دولت سعودی را در چه باتلاقی گرفتار می‌کنید که امروز، هم خارج شدن از جنگ برایش ضرر دارد هم ادامه دادن آن؟

ایشان قضیه یمن و درماندگی دولت سعودی را نمونه‌ای از نتایج اعتماد به آمریکا از طرف متحدان آن دانستند و گفتند: آمریکایی‌ها این منطقه و ملتها را نمی‌شناسند و دائماً اشتباه می‌کنند.



وبگردی