آفتاب

مرد ایرانی که ترامپ را زمین گیر کرد!



قرمز، مشکی، قرمز، مشکی، قرمز، مشکی ... و تمام؛ به همین سادگی به همین زیبایی، نابغه ایرانی شماره یک اسنوکر جهان را شکست داد.

خبرآنلاین: حسین وفایی، پدیده ایرانی اسنوکر جهان در دنیای چوب و توپ های رنگی القاب زیادی دارد، اما بهترین لقبش می تواند برهم زننده عادت باشد. برای اسنوکر ایران که موفقیت هایش همیشه در چارچوب اسنوکر آماتور رقم خورده بود، ورود به دنیای حرفه ای و شکست دادن نفر اول جهان جز خرق عادت چه می تواند باشد؟!

روی کاغذ پیکار نفر اول دنیا با نفر 34 رده بندی نباید جذاب باشد، نباید حساس باشد و نه حتی نزدیک باشد. اما جاد ترامپ انگلیسی که مدتی است با سبقت از اسطوره هموطنش، رونی اُ سالیوان، مرد شماره یک اسنوکر دنیاست حریف حسین وفایی بود و برای دومین بار در دوران حرفه ای خود به اسنوکرباز آبادانی باخت!

ترامپ را در دنیای اسنوکر به ضربات امن با حوصله اش (Safety shot) می شناسند. او عادت دارد در شروع هر فریم و حتی وسط فریم این قدر ضربه امن (خودداری از پراکنده کردن توپ ها) بزند که حریفش کلافه شود و بازی را باز کند. وفایی اما اسیر حربه او نشد، به جای ضربه امن ریسک می کرد و توپ قرمز را "پاکت" می کرد و بازی را دست می گرفت. با این حال ترامپ فریم اول را برد همان گونه که انتظارش را داشت، در فریم دوم غافلگیر شد و باخت، اما کنترل روانی اش را حفظ کرد چرا که می دانست وفایی حریفی نیست که بتواند او را بدون فریم دادن شکست دهد.

ترامپ فریم سوم را برد و در فریم چهارم هم وضع بهتری داشت و  آسوده کار را دنبال می کرد. در میانه بازی وفایی رفت برای توپ بسیار سخت آبی (5 امتیازی) در پاکت گوشه میز. ترامپ لبخندی به لب داشت، ضربه وفایی استثنایی بود، اما پاکت مهربانی نکرد و توپ را پس داد، ترامپ آماده می شد که بلند شود و برود ضربه بزند اما در کمال تعجب توپ غلتید و غلتید و غلتید و پاکت میانی قورتش داد. همین توپ سرنوشت فریم و در نهایت بازی را عوض کرد. ترامپ پس از باخت با خشم آن توپ را خوش شانس لعنتی نامید که سرنوشت را عوض کرده است.

وفایی، نفر اول دنیا را از اوپن ولز حذف کرد. همه از قدرت بریتانیا در اسنوکر آگاهند. در جمع 20 بازیکن برتر جهان فقط نام چهار بازیکن غیربریتانیایی به چشم می خورد: نیل رابرتسون استرالیایی(رنک3)، جون هوی، بینگ تائو و یوئه لانگ از چین (رده های  12،9، 17). حالا بریتانیایی شماره یک جهان در خاک بریتانیا (ولز) از یک ایرانی شکست خورده بود. پس حق داشت بعد بازی بگوید میز کُند بوده است!

این نخستین پیروزی وفایی بر نفر اول اسنوکر جهان بود. البته که او پیش از این هم یک بار ترامپ را شکست داده بود، اما در آن زمان (سال 2017) ترامپ نفر دوم جهان بود و پس از چند بار که وفایی را شکست داده بود سرانجام به او باخت. در حال حاضر در رویارویی های مستقیم ترامپ هنوز 4-2 از وفایی پیش است!

وفایی هرچند هنوز تا رسیدن به قله اسنوکر جهان راهی نسبتا طولانی پیش رو دارد، اما نشان داده که راه بردن شماره یک ها را خوب بلد است. او در سال 2019 نیز در همین مسابقات آزاد ولز که ظاهرا برایش خوش یمن هم هست، مارک سلبی نفر اول رنکینگ جهانی در آن سال را شکست داد و به جمع 4 بازیکن برتر مسابقات راه یافت.

بریک ماکزیمم یکی از چالش های پیش روی ایرانی در ادامه دوران ورزشی است. شاهزاده ایرانی هنوز در دوران حرفه ای خود بریک ماکزیمم (147) نداشته است. اما بریک 146 امتیازی را دو بار به ثبت رسانده است. در بریک ماکزیمم بازیکن بیشترین امتیاز ممکن در یک فریم یعنی 147 را به دست می آورد. این کار با پاکت کردن پیاپی 15 توپ قرمز و مشکی (مجموع 120 امتیاز) و سپس پاکت کردن توپ های رنگی دو تا هفت امتیازی به ترتیب شماره (27 امتیاز) رقم می خورد. رونی اُ سالیوان اسطوره اسنوکر جهان با 15 بریک ماکزیمم رکورددار است که وفایی تنها یک بار با او بازی کرده و البته شکست خورده است.

بریک سنچوری یا صدتایی نیز یکی از دستاورهای بازیکنان حرفه ای اسنوکر است که به معنای کسب بیش از یکصد امتیاز در طول یک فریم است. وفایی 50 بار تاکنون بریک صدتایی انجام داده است. وفایی که تاکنون بیش از 300 هزار پوند از مسابقات جایزه برده در اسنوکر حرفه ای هنوز به مدال دست نیافته اما مدال طلا و نقره بازی های داخل سالن آسیا را در کارنامه دارد.

حسین وفایی ایوری متولد 1373 با قهرمانی در رقابت‌ های اسنوکر آماتور جهان در  2011 اولین ایرانی تاریخ این رشته شد که مجوز حضور در رقابت‌های جهان را به دست می آورد.




وبگردی