آفتاب

اقدام اعضای دو حزب در کنگره آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران



در کنگره آمریکا برخی اعضای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با انتشار نامه‌ها و طرح‌های جداگانه، موافقت و مخالفت خود را از تلاش‌های دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

روز سه‌شنبه ۱۱ سناتور دموکرات در سنای آمریکا به رهبری «اد مارکی» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست طرحی را ارائه کردند که در آن از بایدن خواسته می‌شود آمریکا را به توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام بازگرداند. سناتور مارکی در پیامی در توئیتر گفت که به همراه ۱۰ سناتور دیگر، بازتعریف طرح دیپلماسی با ایران را بر عهده دارد که بر اساس آن از تلاش بایدن برای بازگشت به توافق با ایران حمایت می‌کند.

همچنین حدود ۱۵ عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه‌ای از بایدن خواستند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو نکند. جان کاتکو، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک و نفر دوم کمیته امنیت میهن سه‌شنبه شب ۵ اسفند این نامه را منتشر کرد که در آن آمده است: هرگونه تصمیمی از سوی دولت بایدن برای اعطای معافیت از تحریم‌ها به ایران، اشتباهی تاریخی است که تهدیدی قریب‌ الوقوع برای دموکراسی و امنیت ملی آمریکا است.

بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر ایران به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت.

دولت جدید آمریکا می‌گوید دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

همزمان با انتشار گزارش‌هایی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان روز سه‌شنبه ۵ اسفند در یک بیانیه مشترک از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به طور کامل با آژانس همکاری کند و روی به اقدامات شفاف بیاورد.

بیشتر بخوانید: بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره برجام




وبگردی