آفتاب

واکسن کووید۱۹ از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند



بنا بر گفته کارشناسان بهداشت، داده‌ها تاکنون نشان داده است که واکسن کووید۱۹ از بروز نشانه های این بیماری جلوگیری می کند ولی یک مطالعه جدید نشان می دهد که واکسن های «مدرنا» و «فایزر-بایو ان تک»، حتی ممکن است بطور کلی جلوی ابتلا به بیماری را بگیرند.

به گزارش سی‌ان‌ان، یک تیم پژوهشی در «مایو کلینیک» (Mayo Clinic) پرونده پزشکی بیش از ۳۱ هزار بیمار در چهار ایالت آمریکا را، که حداقل یک واحد (دوز) از واکسن این شرکت های داروسازی را دریافت کرده اند، مورد بررسی قرار داد و دریافت که هر دو واکسن، ۳۶ روز پس از تزریق واحد اول، بالای ۸۰ درصد از ابتلا به بیماری کووید۱۹ پیشگیری کرده‌اند.

تاثیر هر یک از این واکسن‌ها، ۱۵ روز پس از دریافت واحد اول، ۷۵ درصد بود و بعد از گذشت ۳۶ روز به ۸۳ درصد رسید. بنا بر این مطالعه که هنوز تحت داوری دقیق (Peer review) قرار نگرفته است، درصد مصونیت در بیمارانی که دو واحد واکسن دریافت کرده‌بودند، تقریباً ۸۹ درصد افزایش یافت.

در حالی که آزمایش‌های بالینی واکسن‌های کووید۱۹ شرکت های فایزر و مدرنا، برای گرفتن مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا، تنها بر روی بیماری با علایم تمرکز می کرد، پژوهشگران «مایو کلینیک» مطالعات خود را هم بر روی بیماری با علایم، و هم بر روی بیماری بدون علایم انجام داده‌اند.




وبگردی