آفتاب

فوتبال آلمان برای بعد از کرونا آماده می‌شود



لیگ فوتبال آلمان، بار دیگر پیش‌قدم شده و در میانه یک همه‌گیری و بزرگ‌ترین بحران مالی تاریخ فوتبال، یک چشم‌انداز ۱۰ ساله تعریف کرده تا باشگاه‌ها از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی پایدارتر شوند.

بعد از اینکه بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا نقاط ضعف فوتبال حرفه‌ای را "بی‌رحمانه" برملا کرد، سازمان لیگ فوتبال آلمان "دی‌اف‌ال" که در تنظیم و اجرای پروتکل بهداشتی برگزاری مسابقات با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ هم در میان لیگ‌های ورزشی پیشگام بود، این بار هم خیلی زود دست به کار شد و کارگروه "آینده فوتبال حرفه‌ای" را تشکیل داد.

کریستیان زایفرت، رییس موفق سازمان لیگ فوتبال آلمان آوریل پارسال، در همان آغاز شیوع کرونا گفته بود: "ما نمی‌خواهیم که فقط از بحران خارج شویم و بعد همان طور مثل سابق ادامه دهیم."

این کارگروه که متشکل از ۳۷ نماینده از کارشناسان ورزش، سیاست، اقتصاد، حقوق و رسانه بود، از سپتامبر گذشته جلسات خود را آغاز کرد تا درباره راه حل برای مشکلات اقتصادی و توسعه پایدار باشگاه‌ها، راهکار ارائه دهد.
سازمان لیگ فوتبال آلمان نتیجه این بررسی‌ها را هشتم فوریه در قالب "چشم‌انداز ۲۰۳۰" و ۱۷ توصیه اجرایی اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و حقوق بشر معرفی کرد.
هدف بوندس‌لیگا این است که تا ۹ سال دیگر تبدیل به "یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رشته‌های ورزش حرفه‌ای جهان" شود و با انجام این اقدامات باشگاه‌های آلمان نه فقط از لحاظ اقتصادی، بلکه محیط زیست و جنبه‌های اجتماعی مانند عدالت جنسیتی و حقوق بشر هم پیشرو می شوند.

الگوی کارگروه فوتبال حرفه‌ای سازمان لیگ آلمان اصول راهنمای تجارت و حقوق بشر سازمان ملل متحد و مولفه‌های سه‌گانه توسعه پایدار، یعنی محیط زیست، اجتماعی و حکمرانی (ESG) بود.

زایفرت بعد از معرفی این چشم‌انداز گفت: "هدف اصلی ما این بود که درباره تحولات گذشته بحث و فکر کنیم و آگاهانه تصمیم گرفتیم که نمایندگانی از رشته‌های مختلف در این کارگروه حضور داشته باشند. حالا یک مورد خاص شکل گرفته است. تا جایی که من می‌دانم چنین برنامه‌ای در دنیای ورزش بی‌سابقه است."

بعد از رونمایی از این برنامه، برخی از رسانه‌های آلمان و گروه‌های هواداری نسبت به آن انتقاد کرده‌ و آن را ناکافی دانسته‌اند. به ویژه اینکه اهداف ذکر شده در این چشم‌انداز در حد "توصیه" مطرح شده‌اند مورد انتقاد قرار گرفته است.

این افراد معتقدند اهداف ذکر شده باید به عنوان مقرراتی الزام‌آور تصویب می‌شد تا ضمانت اجرایی داشته باشد. در یکی از بیانیه‌های گروه‌های هواداری آمده است: "بار دیگر این تصور به وجود می‌آید که تصمیم‌گیران از انجام اصلاحات ضروری سرباز می‌زنند. ما این برنامه را یک شکست برای هواداران می‌دانیم."

یکی از توصیه‌های کارگروه ویژه سازمان لیگ فوتبال آلمان مشارکت بیشتر هواداران و ایجاد بسترهایی برای گفت‌وگوی عمیق‌تر با آنها است.

رییس سازمان لیگ آلمان خواستار صبر بیشتری شده است: "این ایده‌ها فقط راه‌نما هستند که باید در آینده ساخته شوند. این زمان‌بر است. نباید فراموش کنیم که ما همچنان وسط یک بحران شدید هستیم. یک باشگاه دسته دومی که دارد برای بقا می‌جنگد، نمی‌تواند از امروز به فردا ۱۷ برنامه را عملی کند." سازمان لیگ آلمان اعلام کرده که در کوتاه‌مدت اولویت بقا در بحران کرونا و حفظ ثبات اقتصادی است. تصمیم برای اجرای این برنامه‌ها در میان‌مدت و بلندمدت بر عهده باشگاه‌ها است.

برای اجرای این برنامه‌ها سازمان لیگ فوتبال آلمان فعلاً یک سیستم تشویقی در نظر گرفته است. استدلال اعضای کارگروه آینده فوتبال این است که باشگاهی که هنوز آمادگی اجرای این اقدامات را ندارد، نباید جریمه شود.




وبگردی