آفتاب

آرایشگاه‌های زیرزمینی و خانگی در معرض خطر کرونا



با نزدیک شدن ایام نوروز جنب و جوش برای دریافت خدمات زبیایی از سوی خانم‌ها بیشتر شده است. اگرچه بسیاری افراد خدمات مورد نظر خود را از مراکز مجاز و آرایشگاه‌های دارای پروانه دریافت می‌کنند، اما برخی بنا به دلایل مختلف خصوصا هزینه پایین‌تر سراغ مراکز زیرزمینی و خانگی می‌روند.

ایسنا: این آرایشگاه‌های غیرمجاز در فضای مجازی، اینستاگرام، دیوار و ... به وفور تبلیغ می‌کنند و برخی هیچ مکان یا جای مشخصی هم ندارند و حتی حاضرند خدمات زیبایی را در منزل و یا محل کار افراد به آنها ارائه دهند.

اکثر این آرایشگران در زمینه‌هایی مانند کاشت ناخن، کاشت مژه، خدمات تتو و ... آن هم فقط با گذراندن یک دوره یا گرفتن یک مدرک فعالیت دارند.

اما آنچه که امسال فعالیت این نوع آرایشگاه‌ها را خطرناک‌تر می‌کند شرایط بیماری کرونا است، زیرا آرایشگاه‌های مجاز به هر حال موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و اگر رعایت نکنند امکان برخورد با آنها وجود دارد، اما وضعیت برای آرایشگاه‌های زیرزمینی و خانگی به این صورت نیست.

رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه کرمانشاه با هشدار نسبت به افزایش فعالیت آرایشگاه‌های غیرمجاز زیرزمینی و خانگی خصوصا با نزدیک شدن ایام عید، گفت: بسیاری از این آرایشگاه‌ها هیچگونه موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

فاطمه کندوله در گفت و گو با ایسنا، از فعالیت آرایشگاه‌های زیرزمینی و خانگی به عنوان یک معضل جدی یاد کرد و ادامه داد: بسیاری از این افراد در داخل اتاق خواب یا آشپزخانه منزل خود خدمات می‌دهند و حداقل‌های بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: مواردی داریم که فرد در آشپزخانه خود سفره پهن کرده و مو کوتاه می‌کند یا آرایشگرانی که حتی محل مشخصی هم ندارند و تمام وسایل کار خود برای کاشت ناخن، کاشت مژه، تتو و ... را در یک ساک گذاشته و خانه به خانه می‌گردند.

رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرمانشاه از خطراتی که این شیوه ارائه خدمات زیبایی به همراه دارد یاد کرد و گفت: موارد متعددی داریم که افراد با دریافت خدمات از آرایشگران غیرمجاز دچار آسیب جدی شده‌اند، اما چون به مرکز دارای پروانه مراجعه نکرده اند امکان پیگیری وجود ندارد.

کندوله تاکید کرد: در شرایط کنونی که با بیماری کرونا مواجه هستیم، چون بسیاری از این آرایشگاه‌های غیرمجاز موازین بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، می‌توانند محلی برای گسترش بیماری باشند.

وی مهمترین نکته درباره فعالیت آرایشگران غیرمجاز را عدم مراجعه خود مردم دانست و عنوان کرد: از یک سو امکان شناسایی بسیاری از این افراد وجود ندارد، از سوی دیگر مراکزی را شناسایی کرده ایم، اما امکان برخورد اجرایی با آنها را نداریم.

به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه کرمانشاه، چون بسیاری از این آرایشگران محل خاصی ندارند و یا در منازل خود کار می‌کنند، نمی‌توان برآورد دقیقی از تعداد آنها داشت.

کندوله از مردم خواست حتما برای دریافت خدمات زیبایی و به جهت آنکه مشکلی برای سلامت آنها خصوصا در شرایط بیماری کرونا ایجاد نشود به آرایشگاه‌های مجاز مراجعه کنند و ادامه داد: آرایشگاهی که تابلو و مجوز دارد می‌داند که تحت نظارت است و تخلف نخواهد کرد.

وی از گشت مشترک نظارت بر آرایشگاه‌های مجاز طی چهار نوبت در هفته و با همکاری اداره اماکن خبر داد و گفت: هم اکنون 1160 آرایشگاه مجاز در شهر کرمانشاه فعالیت دارند.




وبگردی