آفتاب

نتایج آزمایش های اولیه واکسن کرونای کوبا امیدوارکننده بوده است



نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت پان آمریکن - پاهو (PAHO) - امیدوارند که کوبا اولین کشور آمریکای لاتین باشد که واکسن خود را تولید می کند.

دکتر ویسنته ورز بنکومو، مدیر موسسه واکسن‌سازی "فینلی" در هاوانا، می‌گوید نتایج اولین آزمایش های بالینی "دلگرم کننده" و "بسیار مهم" بود و امید است تا پایان سال این واکسن را به همه ساکنان جزیره کوبا تزریق کند.

دکتر ورز در یک کنفرانس خبری توضیح داد که "برنامه ما این است که ابتدا جمعیت خود را علیه بیماری ایمن سازی کنیم."

وی افزود که "در مورد فروش واکسن نیز دولت به سوی تولید تجاری در حال حرکت است و برنامه ریزی برای تولید ۱۰۰ میلیون واحد در سال ۲۰۲۱ در حال انجام است که بخش مهم آن به ایمن سازی کامل کشور اختصاص خواهد یافت."

برای حکومت کوبا این یک هدف بلند پروازانه اما واقع گرایانه است زیرا کوبا بیش از ۳۰ سال در بیوتکنولوژی و ایمونولوژی تجربه دارد.

در اواخر دهه ۱۹۸۰، دانشمندان کوبایی اولین واکسن مننژیت B را تولید کردند و، فیدل کاسترو ، رهبر فقید کوبا، موسسه فینلی را با هدف یافتن راه هایی برای مقابله با چند دهه تحریم آمریکا علیه حکومت کوبا افتتاح کرد.

حتی اگر دولت جدید آمریکا تحت رهبری جو بایدن رویکرد سختگیرانه رئیس جمهوری سابق، دونالد ترامپ را در قبال کوبا عوض کند، بازهم ایالات متحده نقشی در تولید سوبرینا نخواهد داشت.

دکتر ورز، رئیس موسسه فینلی می گوید: "تماس اصلی ما با اروپا و کاناداست و افرادی از ایتالیا و فرانسه در اقدامات ما در این زمینه مشارکت دارند." وی می افزاید ایالات متحده در حال حاضر "متاسفانه" در تحقیق و تولید واکسن مشارکتی ندارد و "ما امیدواریم در مراحل بعدی به گام های بیشتری در همکاری برسیم."

نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت پان آمریکن - پاهو (PAHO) - امیدوارند که کوبا اولین کشور آمریکای لاتین باشد که واکسن خود را تولید می کند.

ایران در فعالیت کوبا برای ساختن یک واکسن کرونای داخلی مشارکت دارد و چندی پیش گزارش شد که موسسه واکسن فینلِی و انستیتو پاستور ایران توافقی را در هاوانا امضا کرده اند که براساس آن فاز سوم کارآزمایی کلینیکی این واکسن در ایران انجام خواهد شد.




وبگردی