آفتاب

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: چین باید اطلاعات اولیه ویروس کرونا را در دسترس قرار دهد



مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز شنبه ضمن ابراز «نگرانی عمیق» از نحوه انتقال یافته‌های اولیه سازمان بهداشت جهانی در تحقیقات مربوط به کووید-۱۹، از چین خواست که داده‌های مربوط به اولین روزهای شیوع کووید۱۹ را در دسترس قرار دهد.

به گزارش رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت: «این گزارش باید مستقل و عاری از مداخله یا تغییر توسط دولت چین باشد.»
وی افزود: «برای شناخت بیشتر این بیماری همه‌گیر و روش های مقابله با آن، چین باید اطلاعات خود را از نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در دسترس قراردهد.»
سالیوان با تاکید بر ادامه همکاری دولت جدید آمریکا با سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد: «تعامل با سازمان جهانی بهداشت به معنی حفظ بالاترین استانداردها است. عمیقا نگران نحوه اطلاع رسانی یافته های اولیه تحقیقات صورت گرفته از کووید- ۱۹ هستیم.»   
سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که خلاصه یافته‌های تیم پژوهشی آن سازمان در اوایل هفته آینده منتشر خواهد شد.
یک تیم پژوهشی با حمایت سازمان بهداشت جهانی، چهار هفته است برای تحقیق در مورد منشاء ویروس کرونا در چین بسر می برد. این تیم در یک مصاحبه خبری گفت بعید است که ویروس کرونا از آزمایشگاه ووهان چین به بیرون راه یافته باشد، ولی جزئیات بیشتری را اعلام نکردند.
یکی از محققان تیم پژوهشی که تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق در مورد منشاء اصلی کووید۱۹ به شهر ووهان چین سفر کرده بود، می‌گوید، چین از دادن داده‌های خام در مورد موارد اولیه این بیماری امتناع ورزید. وی گفت این کار تلاش آنها را برای کشف چگونگی شیوع ویروس کرونا، پیچیده می‌کند.

بیشتر بخوانید: تحقیق در ووهان چین، منشا کرونا آغاز شد




وبگردی