آفتاب

روزشمار انقلاب؛

18 بهمن 1357 چگونه گذشت؟



روز هجدهم بهمن 1357 امام خمینی (ره) فرمان داده‌اند نام اشخاصی که به نوعی به کشور و مردم خیانت کرده‌اند افشا شود.

در روز 18 بهمن 1357 با تلاش مردم و متخصصین، فرستنده‌ای سیار در مدرسه‌ی علوی راه‌اندازی می‌شود. اینجا تهران، کانال انقلاب!

مهندس مهدی بازرگان به همراه سحابی و امیر انتظام با بختیار و قره باغی دیدار و گفتگو کردند تا نخست وزیر(شاپور بختیار) را به کناره گیری از این پست تشویق کنند.

در همین روز فرماندار نظامی تهران ساعات منع عبور و مرور را کاهش داد به این دلیل که مردم به مقررات نظامی(برخی محدودیت های تردد) اهمیت نمی دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل از وضعیت ایران ابراز نگرانی کرد و به علت نا امن بودن قلمرو هوایی ایران، شرکت های مهم حمل و نقل هواییپرواز های خود را به ایران قطع کردند.

انور سادات رییس جمهور مصر با محمد رضا پهلوی شاه فراری ایران، تماس تلفنی برقرار کرد.انور سادات روابط بسیار نزدیکی با محمد رضا پهلوی داشت و پس از مرگ وی، مراسم خاکسپاری برای او برگزار کرد.

مهندس مهدی بازرگان پس از منصوب شدن به نخست وزیری، با اعلام این که به نخست وزیری نخواهد رفت، مقر امام را به عنوان دفتر نخست وزیری انتخاب کرد.

مردم استان زنجان در یک راهپیمایی بی سابقه و پرشور حمایت قاطع خود را از امام خمینی(ره) و نخست وزیر دولت موقت مهدی بازرگان، اعلام کردند.در این راهپیمایی قطعنامه ای سه ماده ای مبنی بر: 1- انحلال رژیم شاهنشاهی 2- انحلال مجلسین و دولت بختیار 3-مشروعیت دولت بازرگان، توسط حجت الاسلام ابوالفضل شکوری، قرائت شد و مورد تایید قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

17 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

16 بهمن 1357 چگونه گذشت؟

جزئیات «راهپیمایی مجازی» ٢٢ بهمن اعلام شد

مراسم ۲۲ بهمن امسال چطور برگزار می شود؟

مطلب درباره ی دهه فجر | تحقیق در مورد دهه فجر

 شعر و دکلمه زیبا برای دهه فجر

 تحقیق : دهه فجر | وقایع دهه فجر

 درباره دهه فجر چه میدانید؟

 مقاله در مورد دهه فجر | دهه فجر انقلاب اسلامی





وبگردی