آفتاب

کرونای جهش یافته در بریتانیا، بار دیگر جهش «نگران کننده» داشته است



دانشمندان بریتانیایی می‌گویند کرونای جهش یافته که در بریتانیا شیوع پیدا کرده، بار دیگر دچار تغییرات ژنتیکی جدید و «نگران‌کننده» شده است.

به گزارش «آفتاب» به نقل از شبکه خبری جهانی «بی بی سی»، آزمایش‌های انجام شده از برخی نمونه‌ها جهشی را نشان می‌دهند که پیشتر در آفریقای جنوبی و برزیل مشاهده شده است. محققان می‌گویند هر چند این جهش‌ها ممکن است باعث کاهش اثرگذاری واکسن‌های موجود شود، اما واکسن‌ها هنوز هم مؤثر هستند.
آزمایش‌های فوری برای یافتن گونه‌های جهش‌یافته کرونای آفریقای جنوبی در مناطقی از بریتانیا آغاز شده است.
مقامات بهداشت عمومی این کشور اعلام کردند در میان حدود ۲۱۴ هزار نمونه آزمایش شده، ۱۱ مورد گونه جهش‌یافته یافتند که عمدتا در جنوب غربی این کشور، مشاهده شده است.
جهش‌های ژنتیکی در ویروس‌ها رایج هستند؛ ویروس ها هنگام تولید نسخه های جدید خود برای پخش، جهش پیدا می‌کنند.
برخی از تحقیقات نشان می‌دهند جهش جدید ممکن است به ویروس در از بین بردن آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن کمک کند.
نتایج اولیه واکسن شرکت «مدرنا» نشان می‌دهد این واکسن هنوز در برابر انواع مختلف جهش مؤثر است؛ هر چند ممکن است واکنش سیستم ایمنی بدن آن قدرها هم قوی و یا طولانی نباشد.
آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهند دو واکسن جدیدی که به دریافت مجوز استفاده اضطراری نزدیک شده‌اند – نوواوکس و جَنسِن - محافظت خوبی در برابر انواع ویروس کرونا ایجاد می‌کنند و از وخامت بیماری پیشگیری می‌کنند.
کارشناسان می‌گویند حتی در بدترین حالت ممکن، می‌توان واکسن‌ها را طی چند هفته یا چند ماه اصلاح کرد تا در برابر انواع جهش‌یافته ویروس نیز محافظت بالاتری ایجاد کنند.

به گزارش «آفتاب» کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. این ویروس در دههٔ ۱۹۶۰ کشف شدند و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. تاکنون هفت کروناویروس منتقل شده به انسان، کشف شده‌ است که آخرین نوع آن‌ها، کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ (SARS-CoV-2)، در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد. این ویروس پس از مدت کوتاهی تمام جهان را درگیر کرد.




وبگردی