آفتاب

حمله به کنگره آمریکا؛ تاکنون چه کسانی بازداشت شدند؟



مظنونان حمله به کنگره آمریکا گروه متنوعی هستند، که از جمله آنها می توان به یک‌ قانونگذار از ویرجینیای غربی، یک‌ آتش‌نشان از فلوریدا و یک‌ فعال چپگرا از یوتا اشاره کرد.

مایکل شروین، دادستان واشنگتن، می‌گوید تا کنون هویت چهارصد نفر مشخص شده و ۱۳۵ نفر هم در ارتباط با این حمله‌ بازداشت شده‌اند. او می‌گوید فهرست مظنونان‌ ساعت به ساعت بلندتر می‌شود اما ممکن است دلیل موجه برای متهم‌ کردن هر‌‌ چهارصد نفر وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: شورش در واشنگتن؛ بعد از سخنرانی تحریک آمیز ترامپ

دادستانی می‌گوید رایلی جون ویلیامز، که هفته گذشته از زندان شده، تلاش کرده کلیه حساب‌های کاربری خود را حذف کند و از دیگران هم خواسته تا پیامهایشان را پاک کند. وی متهم به سرقت لپ تاپ دفتر نانسی پلوسی است و مدعی شده می‌خواهد لپ‌تاپ را به سرویس اطلاعاتی روسیه بفروشد. اما هنوز صحت این ادعا روشن نیست.
مردی که‌ در تصویرهای‌‌ مختلف‌ همراه با یک پرچم کنفدراسیون (این پرچم عموما به‌ عنوان یک‌ نماد نژادپرستانه دیده می‌شود) در حین‌ شورش دیده می‌شود با نام کوین سیفرید روز چهارده ژانویه تفهیم اتهام شد و به همراه پسرش هانتر در دادگاهی در دلاور حاضر شده است. اتهام این دو ورود غیر مجاز به ساختمان کنگره همراه با خشونت و رفتار اغتشاش آمیز است.
طبق مدارک‌ دادگاه این دو از پنجره‌ای که هانتر در شکستنش نقش داشته وارد ساختمان کاپیتول شدند.
یک‌ فعال چپگرا هم بعد از توییت کردن ویدیویی از خودش از داخل کنگره همزمان با عبور معترضان از‌ موانع امنیتی دستگیر شد. جان سالیوان، ۲۶‌ساله، به ورود‌غیرمجاز، ورود با خشونت و رفتار اغتشاش‌آمیز متهم شده است‌. او مدعی شده که قصدش "مستندسازی" یورش و به تصویر کشیدن اتفاقات بوده، اما بر اساس تحقیقات اف بی آی وی مجوز رسانه‌ای نداشته است.
طبق مدارک دادگاه، در ویدیوی سالیوان صدای او شنیده می‌شود که می‌گوید: بیاین این‌ خراب شده رو آتش بزنیم." او در مصاحبه‌های رسانه‌ای خودش را حامی "جنبش جان سیاهان اهمیت دارد" معرفی کرده، اما هر ارتباطی را با آنتیفا، مجموعه‌ای از معترضان چپ افراطی، رد کرده است. او توسط برادرش به پلیس تحویل داده شد و در حال حاضر سالیوان بدون ‌قرار وثیقه آزاد شده است.
دو مردی هم که بنا بر تصاویر با دستبندهای پلاستیکی مورد استفاده پلیس در کاپیتول دیده می‌شوند این ماه دستگیر شدند.
پلیس می‌گوید اریک مانچل فردی است که با تعدادی دستبند پلاستیکی داخل سالن سنا دیده می‌شود. او در تنسی دستگیر شده است. لری رندل براک، که متهم شده با نوع دیگری از دستبند مورد استفاده پلیس وارد کنگره شده، در تگزاس دستگیر شده است.
او را همسر سابقش به پلیس لو داد‌. او به کارآگاهان گفت: "وقتی اخبار را دیدم حدس زدم که باید آنجا باشد." بعد در میان تصاویر، شوهر سابقش را شناخت.
اف بی آی‌‌‌ همچنان‌ به دنبال ده‌ها مظنون است و از مردم‌ خواسته است در شناسایی و یافتن آنها کمک کنند.
تا نیمه ژانویه وزارت دادگستری صد ‌و چهل هزار ویدیو و عکس دریافت کرده بود.




وبگردی