آفتاب

افسردگی و اضطراب ناشی از بیماری کووید 19



طی مطالعات صورت گرفته محققان دانشگاه آکسفورد در انگلیس، برخی از بهبود یافتگان کرونا تا 3 ماه بعد از ابتلا به این بیماری با خطر بالای ابتلا به یک بیماری روانی رو به رو می شوند.

پل هریسون استاد روانشناسی دانشگاه آکسفورد در انگلیس گفت: برخی از مردم بر این باور بودند که بهبود یافتگان کووید 19، با خطر بیشتر ابتلا به مشکلات سلامت روانی روبرو شوند که یافته های مطالعه ما این احتمال را تایید می کند.
وی اضافه کرد: محققان انگلیسی پرونده 69 هزار بیمار را مورد بررسی قرار دادند، که 62 هزار و 354 نفر از این افراد از اواخر ماه ژانویه تا اوایل ماه اگوست به این ویروس مبتلا شده بودند.
این محقق تاکید کرد: پیگیری افرادی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود، نشان داد که در مدت ۳ ماه، یک نفر از پنج نفر بهبود یافته کرونا، برای اولین بار ابتلا به اضطراب، افسردگی یا بی خوابی بوجود آمده است. محققان گفتند که این احتمال تقریباً ۲ برابر بیشتر از سایر گروه های بیماران در همان دوره بود.
وی تصریح کرد: ابتلا به بیماری کووید 19 در افرادی که از قبل به بیماری های روانی مبتلا بودند 65 درصد بیشتر نسبت به افراد عادی مشاهده شده است.
متخصصان بهداشت روان که در این مطالعه شرکت نداشتند، بر این باورند که یافته های این مطالعه تاییدی است بر مدارک در حال افزایش مبنی بر این که کرونا بر مغز و روان مبتلایان تاثیر می گذارد و خطر ابتلا به یک سری بیماری های روانی را افزایش می دهد.
همچنین محققان متوجه شدند بیشترین میزان ابتلا به اضطراب، افسردگی و بی خوابی در میان بیمارانی که ویروس کرونا را تجربه کردند، برای کسانی بوده است که مشکلات سلامت روانی داشته اند. آنها همچنین متوجه شدند که خطر ابتلا به زوال عقل که با کاهش عملکردهای مغز مانند حافظه و تفکر مشخص می شود، در این افراد به مراتب بالاتر است.
محققان و دانشمندان طی این مطلعات متوجه شدند که 20 درصد بهبود یافتگان بیماری کووید 19 دچار افسردگی، اضطراب یا بی خوابی می شوند. همچنین این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به کووید۱۹ در افرادی که سابقه یک بیماری روانی داشتند نسبت به افرادی که سابقه این بیماری را نداشتند، ۶۵ درصد بیشتر است.




وبگردی