آفتاب

دورخیز خودروسازان خارجی برای ورود به بازار خودرو ایران - مزایا و معایب



یکی از پر حاشیه ترین بازارهای ایران در سال های اخیر بازار خودرو بوده است. بازاری که تا کنون در انحصار چند شرکت خودروسازی خاص بوده...

وقتی علیرضا رزم حسینی وزیر صمت شد، یکی از وعده هایش تلاش برای رفع انحصار خودرو بود. وزیر صمت معتقد است تا زمانی که خودروسازی ایران انحصاری است، قیمت ها به تعادل نخواهد رسید. هر چند از آواخر مهر ماه شاهد کاهش قیمت خودروهای تولید داخل بوده ایم، اما این کاهش قیمت موجب افزایش خرید و فروش در بازار خودرو نشده است و مردم تمایل چندانی به خرید خودرو در شرایط فعلی نشان نمی دهند.

در میان حاشیه های بازار خودرو اخیرا زمزمه هایی مبنی از تمایل حضور برخی خودرو سازان خارجی در بازار خودروی ایران نیز شنیده می شود. با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و احتمال بازگشت این کشور به برجام، و همچنین احتمال رفع تحریم های هسته ای زمینه فعالیت صنایع مختلف از جمله خودروسازی در بازار ایران نیز فراهم می شود.

برخی منابع خبر از مذاکرات خودروسازانی از کشور چین، فولکس واگن، رنو و اشکودا برای حضور در بازار خودروی ایران خبر داده اند که باید در روزهای آینده دید این اخبار تا چه حد معتبر هستند،اما بی شک این سوال پیش می آید که حضور خودروسازان خارجی در ایران چه مزایا، معایب و ریسک هایی دارد.


مزایای حضور خودروسازان خارجی در ایران

شاید یکی از تاثیرات مثبت حضور خودروسازان خارجی در ایران، کاهش قیمت خودروهای داخلی باشد. مردم امیدوارند راه فعالیت خودروسازان خارجی در کشور باز شود تا هم کیفیت فنی خودروها افزایش یابد و هم قیمت خودروهای داخلی با کاهش محسوس مواجه شود و حباب موجود در بازار شکسته شود.

از مزایای دیگر حضور خودروسازان خارجی در ایران می توان به افزایش میانگین کیفی خودروها اشاره کرد. در صورتی که بتوانیم شاهد حضور فعال خودروسازان خارجی در ایران باشیم، بدون شک میتوان به افزایش ایمنی و کیفیت خودرو ها در کشور نیز امیدوار بود.

افزایش تنوع خودرو در بازار از دیگر مزایای حضور خارجی ها در بازار خودروی ایران است. حضور خودروی خارجی تنوع در نوع و قیمت خودرو را افزایش می دهد و خریداران می توانند انتخاب های بیشتری داشته باشند.

از دیگر موارد مثبت سرمایه گذاری خارجی در بازار خودروی ایران می توان به جذب نیروی کار و اشتغال زایی نام برد. نیروی کار به نسبت ارزان و با دانش فنی خوب می تواند آیتم ویژه ای برای حضور خودروسازان خارجی در ایران باشد.


معایب و ریسک های حضور خودروسازان خارجی در ایران

حضور خودروسازان خارجی در ایران عاری از ریسک و ایراد نیست. در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران دو بار شاهد تحریم های سنگین بر علیه ایران بوده ایم و این موضوع مانع سرمایه گذاری پر رنگ خودرو سازان خارجی در کشور می شود. در حالی که پس از برجام شاهد سرمایه گذاری برخی خودروسازان خارجی مانند سیتروئن، پژو، رنو، اسکانیا و هیوندای در ایران بودیم، پس از لغو برجام توسط دولت دونالد ترامپ و بازگشت و تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران، این خودرو سازان نیز کم کم رخت بر بستند و کشور را ترک کردند. 

بنا بر این سرمایه گذاری احتمالی مجدد آنها در کشور هم به احتمال قریب به یقین در حد صنعت مونتاژ خواهد بود و بازار ایران برای سرمایه گذاری بیشتر آنها ریسک بزرگی محسوب می شود. 

به هر حال باید منتظر ماند و دید تا با بازگشت احتمالی امریکا به برجام صنعت خودرو در ایران دچار چه تغییر و تحولی خواهد شد.

در روزهای آینده بیشتر به نحوه حضور اختمالی و فعالیت صنایع خودروسازی خارجی در ایران می پردازیم.






وبگردی