آفتاب

آغاز روند استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا / اتهام؛ تحریک تروریسم داخلی



روند استیضاح «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در واپسین روزهای قدرتش در کنگره این کشور آغاز شد. موافقان استیضاح اعلام کردند؛ یورش ۱۷ دی به کنگره، به معنای راه اندازی «تروریسم داخلی» است که با اظهارات ترامپ برانگیخته شده اند.

ایرنا: صبح چهارشنبه به وقت محلی پس از شروع نشست مجلس نمایندگان برای بررسی اتهام «تحریک به شورش» دونالد ترامپ، جیم مک‌گاورن رئیس کمیته قوانین مجلس درباره آنچه که در ۱۷ دی رخ داد، صحبت کرد.
بیشتر بخوانید: قطعنامه برکناری ترامپ تصویب شد
وی در تأیید لزوم استیضاح ترامپ، افزود: این اقدام به جهانیان پیام می‌دهد که دموکراسی در ایالات متحده ادامه دارد.

این نماینده موافق استیضاح ادامه داد: فقط یک مایل و نیم پایین‌تر در خیابان پنسیلوانیا، دونالد ترامپ و متحدانش خشم یک جمعیت خشن را برانگیختند.

مک‌گاورن یادآور شد: رودی جولیانی وکیل شخصی ترامپ، خواستار محاکمه از طریق جنگ شد. سپس دونالد ترامپ به جمعیت گفت؛ ما مجبور خواهیم بود که خیلی سخت‌تر بجنگیم. شما هرگز کشورمان را با ضعف پس نخواهید گرفت.

وی در مورد جمعیت حامی ترامپ که هفته گذشته به کنگره حمله کرد، گفت: من شر را دیدم؛ اینها معترض نبودند؛ اینها وطن پرست نبودند؛ اینها خیانتکار بودند و آنها به دستور دونالد ترامپ عمل می‌کردند.

«جودی چو» عضو دموکرات از کالیفرنیا نیز در موافقت با استیضاح، گفت: ما توسط تروریست‌ها مورد حمله قرار گرفتیم اما این بار، تروریست‌ها درست در اینجا در ایالات متحده برانگیخته شدند.  
وی افزود: بدتر اینکه آنها توسط رئیس جمهوری برانگیخته شدند؛ وی که عمداً به حامیان خود دروغ گفت که انتخابات را دزدیده‌اند و سپس به آنها گفت که چه زمانی باید به واشنگتن دی سی بیایند، کجا باید اعتراض کنند و به چه کسی خشم خود را معطوف سازند.
این موافق استیضاح ترامپ، ادامه داد: ضرورت برکناری ترامپ از سمت خود نمی تواند فوری‌تر از این باشد. او بیش از حد خطرناک است که در سمت خود بماند. دونالد ترامپ باید پاسخگو باشد. او باید استیضاح شود.

«شیلا جکسون لی» عضو دموکرات از تگزاس نیز بشدت موافق استیضاح بود و ترامپ را یک «شورش‌طلب» خواند.
وی افزود: رئیس جمهوری ایالات متحده یک شورشگر است. او شورشی را علیه ایالات متحده آمریکا رهبری کرد.
 جکسون لی، ترامپ را به خاطر سخنرانی هیجان برانگیز ۱۷ دی ماه در مقابل کاخ سفید متهم کرد و ادامه داد: رئیس جمهوری این تروریست‌های داخلی را با سخنان، با اعمال و رفتار تحریک و خصمانه نسبت به ارزش ملی عدالت برابر طبق قانون تحریک کرد.  
وی که یک رنگین پوست است، با تأکید بر اینکه تروریست‌های داخلی حامی ترامپ تقریباً همگی سفیدپوست بودند، یادآور شد: او از آنها حمایت سیاسی کرد؛ وی به کنگره حمله کرد تا کنگره را از انجام وظیفه قانونی خود در شمارش و تأیید آرا خارج کند؛ او باید استیضاح شود.
«ایلهان عمر» دیگر عضو دموکرات این مجلس در سخنانی کوتاه، جمهوری‌خواهان را به رأی دادن برای استیضاح ترامپ ترغیب کرد و گفت: ما نمی‌توانیم بسادگی از کنار این مسأله عبور کنیم.
وی افزود: آشوبگران در پایتخت به خصوص توسط رئیس جمهوری ایالات متحده تحریک شده‌اند. برای اینکه ما بتوانیم به عنوان یک دموکراسی عملگرا زنده بمانیم، باید پاسخگو باشیم.
این نماینده موافق استیضاح ادامه داد: من برای انجام سوگند اداری خود آماده هستم و همکارانم را در آن طرف راهرو به چالش می‌کشم که همین کار را انجام دهند.
عمر، شورش‌ها را تلاشی خشن برای قطع روند دموکراتیک نامید و اظهار کرد: این یک ضربه هدفمند به مهمترین فرآیندی بود که ما را به دموکراسی تبدیل می‌کند.
 وی تأکید کرد: رئیس جمهوری، نه تنها شورشی را علیه دولت ما تحریک کرد، بلکه از نظر کلام و عمل نیز یک شورش ایجاد کرده است. ما نمی‌توانیم بسادگی از کنار این موضوع عبور کنیم یا ورق بزنیم.



وبگردی