آفتاب

ربیعی: FATF بی واسطه و غیرمستقیم بر کل مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد



سخنگوی دولت با بیان اینکه ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست، گفت: رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه در این خصوص تصمیم بگیرد.

ایرنا: «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به جلسه مشترک بین دولت و مجلس و همچنین جلسه عصر روز گذشته سران سه قوه گفت: هم در نشست دولت و مجلس و هم در نشست سران قوا بخشی از مباحث به موضوع بودجه اختصاص داشت که با تفاهم و همراهی همراه بود.

وی با بیان اینکه در ادامه جلسات باید دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم، گفت: درباره درآمدها و مصارف بودجه اختلاف نظرهایی وجود دارد که در این خصوص دیدگاه ها باید بیشتر به هم نزدیک شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس، عمدتا حول دستورات مقام معظم رهبری مبتنی بر واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، (معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره ۴ (که تقریبا معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید می‌شود ( ۵۰۰ میلیون یورو، معادل ۳۰۰ میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، ۹۳ (نود و سه هزار) میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.  

ربیعی گفت: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه براساس نامه مقام معظم رهبری در نحوه و  مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه جویی شود و رییس جمهور طی نامه ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد. بنابراین سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس محترم جمهور نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.

وی اضافه کرد: پیشنهاداتی در مجلس هم برای تأمین منابع مالی مطرح می شود که اینها مورد بحث قرار گرفت به نظر می‌رسد برخی از این پیشنهادات نیازمند مطالعه بیشتر دارد و  اجرای همه آنها در کوتاه مدت میسر نیست  که این پیشنهادها هم در دولت کار کارشناسی خواهد شد و دیدگاه دولت در این باره ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایرنا درباره اظهار نظرها درباره لزوم تغییرات بودجه و اینکه این تغییرات به چه میزان کارشناسی و چه میزان سیاسی است، گفت: من قضاوتی در مورد اینکه این اظهارات به چه میزان کارشناسی یا سیاسی است، ندارم و نمی‌خواهم هم داشته باشم قطعا عده ای دلسوزانه بنابر نظر کارشناسی اظهارات خود را بیان می‌کنند و ما به نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم می‌دانیم

ربیعی با بیان اینکه دولت همواره به دنبال تعامل و همفکری با سایر ارکان و قوای کشور است، گفت: به نظر می‌رسد که منتقدان و مخالفان تلاش می‌کنند، نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف ارائه کنند.

 وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه و دقیق تدوین شده است، گفت: واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰مطرح می شود، اولاً این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل ۲.۳۰۰ میلیون بشکه نفت به فروش برساند.  طبیعی است که این حق بایددر بودجه منعکس شود و دولت به عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آنرا فراهم کند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم.  

 به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم

وی اظهار کرد: برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش بینی شده تردید دارند. ما همین حالا هم می توانیم دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت  تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بودجه جاری ما هم در سال ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد اما نباید در مورد رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم.

ربیعی گفت: عده ای برای کم کردن رابطه بودجه و نفت معتقدند که اساسا نباید نفت را بیش از مصرف‌مان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است. اعتقاد ما این است که این دیدگاه فقط امروز کشور و تداوم وضع موجود را می‌بیند. در حالی که ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و اقتصادی بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت. در واقع اصلاح ساختار بودجه یعنی ما درآمدهای نفت و فرآورده ها و مشتقات آن را برای افزایش قدرت ملی، ایجاد نیاز جهان به تولیدات صنعتی و مشتقات نفتی ایران و بر افزایش امنیت ملی و نیز سرمایه گذاری برای رشد و توسعه کشور جهت نسل های آینده و کمک به معیشتی مردم برای گذر از شرایط سخت ایجاد نماییم.

وی خاطرنشان کرد: البته ما به دغدغه های نمایندگان محترم و منتقدان احترام می گذاریم، اما معتقدیم که بودجه نه تنها غیر واقعی نیست، بلکه کاملا مستند تدوین شده است و امیدواریم در نهایت بهترین تصمیم در راستای منافع ملی کشور اتخاذ شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آمریکا و بعضی کشورهای منطقه تلاش دارند، برخی مسائل در منطقه مانند عراق را به ایران نسبت دهند، گفت: ما در برابر توهمات آمریکا که مصرف داخلی داشته و برای منحرف کردن افکار عمومی از شکست‌های فاجعه بار دولت ترامپ در مدیریت بحران کرونا، اقتصاد آسیب دیده و یک انتخابات شکست خورده طراحی شده، مسئول نیستیم. در عین حال، می‌دانیم که دشمنان صلح و ثبات منطقه که به همین دلیل، سال‌ها ردای مخالفت با برجام را به تن کرده‌اند، امروز هم از احیای برجام و بازگشت به مسیر دیپلماسی هراس دارند و می‌کوشند تا جای ممکن، راه آینده دولت بعدی آمریکا را مین‌گذاری کنند.

 نسبت به سوء استفاده از کاسبان تنش بین ایران و آمریکا هوشیار هستیم

ربیعی ادامه داد: ما مسئولیت هرگونه اقدام خرابکارانه، تحریک آمیز و عملیات پرچم دروغین در تلاش برای بازنمایی منفی نام ایران را مستقیما متوجه این رژیم‌ها در منطقه و وابستگان آنها می‌دانیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: آمریکایی‌های مستقر در عراق و رهبران‌شان واقف هستند که در عراق گروه‌های زیادی وجود دارند که در چارچوب مطالبات عراقی خود، انگیزه های ملی و قومیتی قوی برای پایان اشغال‌گری دارند و اقدامات آنها ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد. ما ضمن حفظ هوشیاری نسبت به سوء استفاده برخی از بدخواهان و کاسبان تنش میان ایران و آمریکا بر آمادگی خود برای دفاع و محافظت از امنیت، منافع، جان اتباع و قلمرو حاکمیتی خود تاکید داریم و هشدارهای لازم را به طرف‌های ذیربط داده‌ایم.

 نظامی شدن خلیج فارس را به سود هیچ کشوری نمی‌دانیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تاسیس پایگاه نظامی مشترک روسیه و چین با ایران در خلیج فارس یا دریای عمان گفت: مناسبات دوستانه ما با دو کشور روسیه و چین در اوج خود به پیش می‌رود هرچند که ما محدودیتی برای تعمیق این روابط در تمام جنبه‌های سیاسی و اقتصادی نداریم.

 وی اضافه کرد: همانطور که ما بارها و از جمله در ارائه طرح صلح هرمز اعلام کرده ایم، امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی این منطقه تامین شود. این تنها راهی است که می‌توان به امنیت عادلانه برای همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلند مدت رسید.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ما نظامی شدن منطقه خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمی‌دانیم و امیدواریم که سرانجام آمریکا هم با کنار گذاشتن سیاست مداخله و تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، دست از ماجراجویی فرا مرزی خود بردارد.

وی با بیان اینکه ایران و روسیه در حوزه های مختلفی از جمله دفاعی همکاری‌های خوبی دارند، گفت: این همکاری ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه ای نیز در جریان است. مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با ترویسم و افراط گرائی زمینه مشترکی را برای همکاری های منطقه ای از جمله در سوریه فراهم کرده است.

طرح مسئله زمین سوخته اتهام ناجوانمردانه است/ لیستی از زیرساخت‌های فراهم شده را ارائه خواهم کرد

ربیعی درپاسخ به سوالی درخصوص برخی ادعاها مبنی بر اینکه بودجه، زمین سوخته برای دولت آینده است، گفت: من هم این اظهارات را شنیدم اما معتقدم کلیت مجلس چنین دیدگاهی ندارد که دولت با این بودجه بخواهد زمینه سوخته به دولت بعدی تحویل دهد.

 وی اضافه کرد: این یک عمل اخلاقی و اسلامی و انسانی نیست و این یک اتهام ناجوانمردانه غیراخلاقی است. دولت به مردم و وفادار است نه از ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بلکه برای سال‌های بعد از این دولت هم به مردم وفادار است. دولت در این سه سال رنج بسیار برد و در مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده بود، همراه مردم بود. مشکلات معیشتی در برخی از دهک‌ها واقعاً بسیار شد و دولت هم در مقابله با تحریم و هم کرونا ایستاد و این موارد را دنبال کرد و هم بسیاری از نارسایی‌های جامعه را می‌دید و دلسوزانه کنار آن قرار داشت. دولت هیچ وقت فرافکنی نکرده و آدرس غلط نداد.

سخنگوی دولت گفت:  افرادی که این قضاوت را دارند باید بگویند به کدام بند و تبصره اشاره دارند و آیا این در ۴۰ ساله بودجه بحث متداولی بوده است یا نه. قصد پاسخ فنی دادن به این بحث ندارم اما به عنوان کسی که در جامعه حضور دارم و در مسائل مهم و از مسائل اجتماعی باخبرم توصیه می‌کنم که مردم به اندازه کافی ذهنیت خسته ناشی از تحریم و کرونا را دارند و با این اظهارات ناامیدکننده مردم را با درگیری فکری بیشتر مواجه نکنید.

وی  با اشاره به پیش بینی  ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه فروش نفت در بودجه گفت: با وجود اینکه ۵ ماه بیشتر در دولت نیستیم و اگر تحریم‌ها شکسته شود، سود آن بیشتر برای دولت آینده است. اما از حیث فنی در فروش نفت می‌خواهیم تحریم را عقب رانده و سهم خود را از اوپک بگیریم و این نه تنها زمین سوخته نیست بلکه زمینه‌های کار بیشتری را برای دولت آینده فراهم خواهد کرد.

ربیعی گفت: فعالیت های انجام شده در مسائل کشاورزی به ویژه طرح‌های بزرگ آبیاری انجام شده، در خودکفایی دولت آینده کمک خواهد کرد. در این دولت طرح‌های بر زمین مانده در مناطق مختلف خوزستان و سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی اجرا شد و در مسئله ممنوعیت ورود کالاها و افزایش تولیدات داخلی و خروج از رکود سنگین اقداماتی است که در این دولت انجام شده و در دولت آینده زمینه ساز فعالیت‌های مناسب خواهد شد.

وی اضافه کرد: در فرصتی مغتنم لیستی ارائه از زیرساخت‌هایی که برای دولت بعد فراهم شده است، ارائه خواهم کرد و اگر به یک یا دو موضوع خاص اشاره می‌شد، راحت‌تر می‌توانستم درباره آن توضیح دهم که کدام موضوع زمین سوخته برای دولت آینده است.

حتی یک "دوز" واکسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص مسئولیت توزیع واکسن در کشور گفت: اولویت بندی واکسن و توزیع آن برعهده وزارت بهداشت است و بخش خصوصی هم اگر اقدام به واردات واکسن کند، همه تحت نظر معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت بوده و به نحوی در این موضوع اقدام می‌شود که حتی یک دوز واکسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود.

سخنگوی دولت گفت: البته قرارگاه عملیاتی هم با ارکان خود مانند استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها در این زمینه همکاری خواهد داشت. در واقع مسئولیت با وزارت بهداشت است اما استانداران هم همکاری خواهند کرد؛ چون مسئله واکسیناسیون در خانه‌های بهداشت و داخل روستاها باید انجام شود.

 ربیعی با اشاره به استفاده از تعابیری مانند سلطان، اظهار کرد: دولت خود را به هیچ وجه درگیر قطب‌سازی‌های کاذب خرید و تولید نخواهد کرد. از قطبی‌سازی بی‌ثمر خرید یا تولید می‌گویند و بحث می‌کنند چه نیازی به خرید داریم و بعضی هم می‌گویند چه نیازی به تولید داریم که به نظرم اولین اشکال مطرح شده در این زمینه این است که هر دو طرف مسائل خود را نادرست بیان می‌کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه از اولین فرصتی که برای دستیابی به واکسن به وجود بیاید، استفاده خواهیم کرد، گفت: مگر در زمان جنگ منتظر ماندیم تا اول خود تسلیحات را تولید کنیم. نخست وارد کردیم اما در طول جنگ هم به خودکفایی رسیدیم. دوراندیشی و تدبیر حکم می‌کند در کنار اقدام به خرید فوری، تولید داخل را با اولویت و سرمایه گذاری لازم پیش ببریم.

وی با اشاره به اینکه در هر دو عرصه خرید و تولید گام های موفق و موثری برداشتیم، افزود: کسانی که در این زمینه نقد می‌کنند قابل احترام هستند اما حیات و سلامت شهروندان، جای تهدید و تفسیر و داستان‌سرایی نیست و باید مراقب باشیم.

واکسن کرونا آزمون کارآمدی برای دولت‌ها است

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: معتقدیم واکسن‌کرونا آزمونی بزرگ در زمینه کارآمدی و عدالت برای همه دولت‌ها خواهد بود و با این نگاه اقدامات خود را به مسئله واکسن ساماندهی می‌کنیم.

 ربیعی خاطرنشان کرد: یکی از خریدهای ما از کواکس است که از طریق سازمان بهداشت جهانی انجام می‌شود و در گام اول ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن خرید شده و پنج و نیم میلیون دوز هم در قالب خرید تولید مشترک با یکی از کمپانی‌های صاحب نام اعلام شده است که آقای نمکی راجع به این قضیه توضیح می‌دهند. ۲۰ میلیون دوز هم به سرانجام رسیده است.

وی ادامه داد: با پشتوانه بانک مرکزی و اقدام وزارت بهداشت برای درصد قابل توجهی از جامعه در حال حاضر در این مرحله به دنبال تهیه واکسن هستیم و به موفقیت‌هایی هم رسیدیم.

دستیار ویژه ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری راجع به تولید داخل واکسن کرونا گفت: چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸ اعلام کردیم در قم کرونا دیده شده است و فردای آن صبح جلسه ای با حضور آقای جهانگیری برگزار شد و از همان روز نخست بحث تولید در داخل و خرید به طور توامان دنبال شد و مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: در زمینه تولیدات داخلی موسساتی مانند رازی و شرکت‌های دانش‌بنیان به توفیقات خوبی دست یافتند و بعضاً به مرحله آزمایش انسانی رسیدند و توسط برخی نهادها و به طور مشخص بنیاد برکت حمایت شدند و حتی بحث تولید مشترک هم در برخی کشورها در جریان است که وزیر بهداشت زمانبندی موضوع و زمانبندی ورود و توزیع را خود اعلام می‌کند.

وی اضافه کرد: حتی واردات واکسن با بخش خصوصی هم با مجوز سازمان غذا و دارو و توزیع آن با سازمان بهداشت خواهد بود. شفافیت و عدالت در اولویت بندی تزریق واکسن از اولویت دولت خواهد بود که در وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

افراد با کد ملی بر اساس اولویت بندی وزارت بهداشت واکسن را دریافت می کنند که این می‌تواند سن‌های متفاوتی را در بر بگیرد اولویت سنی بر اساس سالمندی، کادر پزشکی بیماری‌های در معرض آسیب به طور مشخص شاخص‌های وزارت بهداشت و درمان عنوان شده است. معاون اول رئیس‌جمهور هم بر اساس مباحث صورت گرفته اعلام کرد هیچ مقام دولتی و خانواده آنان خارج از  مراتب اعلام شده اجازه دریافت واکسن را نخواهد داشت.

ربیعی تاکید کرد: واکسن کرونا یک مسئله ملی است که با همه افراد جامعه مرتبط است و باید همه به طور جدی کمک کنند تا به اعتماد ملی لطمه‌ای وارد نشود. دولت همه اهتمام خود را با عدالت و شفافیت به کار خواهد بست و همه باید قطب‌سازی‌های بیهوده و ابهاماتی که به حل مسئله کمک نمی‌کند، اجتناب کنند.

سخنگوی دولت در پی جانباختن شماری از کوهنوردان کشور در ارتفاعات شمال تهران و اینکه برخی از اختلال در سیستم جی پی اس خبر دادند، گفت: من ابتدا مصیبت جان باختن دوازده نفر از هموطنانمان را در حادثه روز جمعه ارتفاعات تهران به خانواده، پدران و مادران، همسران و فرزندان و بستگان آنها تسلیت عرض می کنم و از خداوند برای آنها آرزوی صبر دارم.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری همچنین جان باختن سید مصطفی فاطمی از بنیانگذاران خبرگزاری ایسنا را به جامعه خبری و رسانه ای و همه کارکنان ایسنا تسلیت گفت و افزود: فاطمی یک چهره صمیمی و صدیق و یک پزشک خلاق و همراه مردم را از زمانی که در انجمن اسلامی علوم پزشکی دانشگاه تهران فعال بود که به همراه مدیران ابتدایی ایسنا با دستانی خالی این خبرگزاری را بنا نهادند.

ربیعی با اشاره به طرح این موضوع در هیات دولت اظهار داشت: همیشه کوه در زمانی که برف می آید پرجاذبه می شود. به همین دلیل و به علت محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی مراکز تفریحی، متاسفانه پنج شنبه و جمعه این هفته جمعیت بی‌سابقه ای علیرغم اطلاعیه‌های هشدار آمیز به کوه رفته  بودند.

 سامانه GPS روز جمعه اختلال نداشته است

وی یادآورشد: سازمان هواشناسی اواسط هفته گذشته از طریق رسانه ملی هشدارهای لازم را داده بود. ستاد بحران استان تهران، سازمان هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی هم به طور جداگانه اطلاعیه‌های هشدارآمیز منتشر کرده بودند.

 سخنگوی دولت گفت: با صحبتی که با رئیس فدراسیون کوهنوردی داشتم اعلام کرد به رغم وجود اختلال در GPS در برخی روزها، موضوع اختلال در GPS با حادثه روز جمعه که برای کوهنوردان و شهروندان کشور رخ داده ارتباط نداشته است. طبق صحبت‌هایی که با وزارت ارتباطات داشتیم، GPS روز جمعه اختلال نداشته است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: ساعت ۱۱ صبح روز جمعه باد با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت و در دمای منفی ۳۰ درجه آمده که هم دما را به منفی ۷۰ رسانده و هم باعث شده باد شدید برخی افراد را جابجا کند. اولین تماسهای مردمی به هلال احمر ساعت ۱۳ واصل شده است. بنابراین شرایط بد جوی عامل این حادثه بوده است.

ربیعی گفت: رییس جمهوری در خصوص این حادثه، دستور پیگیری دادند و مقرر شد ستاد پیشگیری توسط فدراسیون کوهنوردی و زیرنظر ستاد بحران استان تهران فعال شود.

وی در عین حال گفت: البته موضوع اختلال در GPS از قبل با دستور رئیس جمهور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است.

مصوبات محرمانه نداریم

ربیعی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر امضای محرمانه وزرا برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران در شورای شهر، گفت: وزیر راه این موضوع کاملا را تکذیب کرد. اساسا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دارای ضوابط و شیوه‌های تعریف شده‌ای است و به طور ثابت نسبت به تهیه، بررسی و تصویب طرح‌های عمران و توسعه شهری اقدام می‌کند. در مجموع نامه محرمانه داریم اما مصوبات و امضای نامه محرمانه وجود ندارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های روسی چهارم دیماه از ارسال حدود یک میلیون دلار پول نقد پرداختی از ایران به صورت بسته‌بندی در دو کیف به روسیه گزارش دادند، گفت: خبر مذکور به تشکیل پرونده جنایی اختلاس یکی از کارمندان وزارت امور خارجه روسیه، مربوط ‌ می‌شود که مراحل دادرسی آن از سال گذشته در دادگاه‌های روسیه در جریان است. این امر موضوعی در چارچوب قوانین روسیه است و ارتباطی با ایران و روابط دو کشور ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این پول مربوط به ایران نبوده است، ادامه داد: لذا موارد مربوط به پرونده با ایران مرتبط نیست، تنها ارتباط آن با ایران، این است که این وجوه مورد اشاره از محل درآمدهای کنسولی سفارت روسیه در تهران بوده است. بنابراین، نه این اموال متعلق به ایران است و نه متهم آن، ایرانی است.

 FATF مستقیم و غیرمستقیم بر همه مبادلات مالی و تجاری تاثیر دارد

ربیعی با تاکید براینکه FATF  مستقیم و غیرمستقیم بر تمام مبادلات مالی و تجاری ما تاثیر دارد، ادامه داد: بعد از سخنان هفته قبل من درباره واکسن کرونا که گفتم تحریم و FATF  بر مبادلات تجاری ما اثر دارد، برخی مخالفان همیشگی دولت، هجمه‌ای عجیب به راه انداختند.

 وی افزود: در حالی که من به طور روشن و به شکل ترکیبی از تاثیر تحریم و FATF  به طور توامان، بر زندگی مردم صحبت کردم اما عده‌ای سعی در تجرید این موضوع داشته و دارند.

سخنگوی دولت با اشاره به اظهارات برایان هوک رییس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حضور ایران در لیست سیاه FATF  چطور توانسته به اثرگذاری هرچه بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا کمک کند، گفت:هوک در ابتدا به دروغ مدعی می شود که آمریکا منعی برای دسترسی شهروندان ایران به دارو ایجاد نکرده است؛ اما در پاسخ به این که چرا برخلاف ادعای امریکا، تراکنش مالی مربوط به دارو و سایر اقلام بشری با مشکل مواجه شده است می‌گوید این مشکل مربوط به آمریکا نیست بلکه به مشکل ایران و بانک‌های جهان برمی‌گردد.

ربیعی با بیان اینکه این‌ها از هر دو ابزار تحریم و FATF توامان سوءاستفاده می‌کنند، ‌خاطرنشان کرد: بنابراین هفته گذشته به طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره جویی آمریکا اشاره کردم که هم به حربه تحریم و هم به حربه مکمل به نام FATF متوسل می‌شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: اگر منتقدین سخنان من، کمترین تردیدی در توسل آمریکا به هر دو بهانه تحریم و FATF دارند، به بیانات ماموران و بازیگران آمریکایی تحریم‌ها، مراجعه کنند و ببینند که آمریکایی‌ها چگونه هرگاه که در توجیه تحریم‌ها کم می‌آورند به حربه FATF متوسل می‌شوند.

 وی در عین حال گفت: در نهایت آنچه هفته گذشته گفتم نظر دولت بود، البته اعضای مجمع هم دلسوزانه تصمیم می‌گیرند و آنچه مصلحت نظام و منافع ملی  است تصمیم گرفته می‌شود.




وبگردی