آفتاب

صد هکتار از مراتع دهرود در آتش سوخت



مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: ۱۰۰ هکتار از عرصه های مرتعی مناطق کوهستانی دهرود دشتستان طعمه آتش شد.

غلامرضا منتظری در گفت و گو با ایسنا با شرح جزئیات حادثه اظهار کرد: عصر روز گذشته با گزارش آتش سوزی در منطقه دشتستان، همکاران ما، مردم و مرتع داران در منطقه حاضر شده و تلاش کردند آتش را خاموش کنند.

وی ادامه داد: آتش ساعت ۱۴ ظهر امروز خاموش شده و در حال بررسی علت حادثه هستیم، قطعا این اتفاق ناشی از عامل انسانی بوده ولی هنوز به طور دقیق جزئیات آن مشخص نشده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: عرصه آتش سوزی حدود ۱۰۰ هکتار برآورد شده و در ارتفاعات منطقه دهرود دشتستان رخ داده است که شامل پوشش بوته ای و علوفه ای می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر تاکید کرد: حادثه آتش سوزی روز گذشته تا ظهر امروز ادامه داشته، ضمن اینکه الان نیز تماس گرفتند و اطلاع دادند که ظاهرا در گوشه‌ای از همان منطقه مجددا آتش شعله ور شده است.

منتظری بیان کرد: متاسفانه در سال جاری آتش‌سوزی های زیادی رخ داده و به دلیل اینکه سال پربارشی داشته ایم و به دلیل بارش های زیاد، پوشش گیاهی بسیار خوبی داریم. همچنین در صورت رخداد آتش سوزی مهار آن بسیار سخت است؛ خصوصا در ارتفاعات که انتقال امکانات مهار آتش سخت است.

وی یادآور شد: متاسفانه عوامل انسانی در حوادث اخیر نقش عمده ای دارد، حضور شکارچیان و یا افرادی که با گشت و گذار در طبیعت دست به روشن کردن آتش زده و سپس آن را رها می‌کنند. برخی از آتش‌سوزی ها نیز در کنار معابر و مسیر راه‌های ارتباطی اتفاق داده که با یک ته سیگار آغاز شده و خاموش کردن آن بسیار مشکل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اینکه این حادثه بزرگ ترین آتش سوزی امسال بوده است، اظهار کرد: چنین آتش سوزی بزرگی را سال گذشته نیز در کوه سیاه دشتی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری، ۲۷ مورد آتش سوزی داشته ایم که از این تعداد ۲۲ مورد از آن زیر ۱۰ هکتار بوده و خیلی موارد نیز زیر ۲ یا ۳ هکتار بوده، ولی تعداد آتش‌سوزی متاسفانه بسیار زیاد است که چرایی آن نیاز به بررسی بیشتر دارد.




وبگردی