آفتاب

دورهمی یلدا در ایام کرونایی بهای سنگینی دارد



رضا فیاضی با بیان اینکه خاطره برگزاری یلدای ۹۹ در فضای مجازی می‌تواند شیرینی متفاوتی برای ما به ارمغان داشته باشد، گفت: تردیدی در این مساله وجود ندارد که دور هم جمع شدن در شب یلدا بسیار شیرین است اما با وجود مهمانی ناخوانده چون کرونا این اقدام بهای سنگینی دارد.

ایرنا: رضا فیاضی اظهارکرد: واقعیت آنست که دور هم جمع شدن بسیار خوب، دل‌چسب، جذاب و خاطره‌انگیز است اما امروز سوال آنست که این دور هم جمع شدن به چه قیمتی باید انجام شود؟به قیمت از دست دادن عزیزانمان و در سوگ آن‌ها نشستن؟

وی ادامه داد: همین چند روز پیش خبر فوت یکی از دوستان و هنرمندان جوان کشور در عرصه دستیار کارگردانی آقای محمد عفراوی را شنیدم. این جوان هنرمند به دلیل مبتلا شدن به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. تمام روز واقعاً عزادار این هنرمند جوان بودم و روزم را تنها با اشک ریختن سپری کردم.

دلم برای در آغوش گرفتن دوستانم لک زده است

    بازیگر فیلم‌تئاتر «من ترامپ نیستم!» خاطرنشان کرد: صادقانه می‌گویم که دلم برای در آغوش گرفتن برادرم، خواهرم، فرزندان، دوستان و آشنایانم لک زده اما انجام این کار قرار است به چه قیمتی تمام شود؟ به قیمت از دست رفتن آن‌ها؟ آلوده کردن آن‌ها یا آلوده شدن خودم؟

وی افزود: پس وقتی انسان در مقام مقایسه برمی‌آید متوجه می‌شود که امروز چاره‌ای نداریم تا زمانی که شرایط بهبود پیدا کند این روزهای سخت را با همان خون‌گرمی، دلگرمی و همراهی همیشگی ایرانیان پشت سر بگذاریم.

تدارک فیاضی و دیگر هنرمندان برای برنامه‌ای زنده و یلدایی در اینستاگرام

فیاضی با اشاره به آن که من نیز به‌عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ هنرمندان عرصه تئاتر سینما و تلویزیون کشور تلاش می‌کنم تا برای در خانه ماندن مردم در شب یلدا برنامه‌های مختلفی را تدارک ببینم گفت: طی گفت‌وگو با تعدادی از همکارانم در مؤسسه هنرمندان پیش‌کسوت بنا داریم تا از طریق فضای مجازی برنامه‌ای زنده در اینستاگرام داشته باشیم.

    در این برنامه اینستاگرامی، من و همکاران هنرمندم تلاش می‌کنیم تا با قصه‌خوانی و حافظ خوانی بتوانیم این‌بار در قالب فضای مجازی مهمان منزل هم‌وطنانمان باشیم و آن‌ها را دعوت کنیم به استفاده کردن هرچه بیشتر از فضای مجازی که این‌بار شیوه‌ای متفاوت از دور هم بودن و شاد بودن را تجربه کنیم.

شیوع ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر بیش از ۷۳ میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جان باخته‌اند. در ایران نیز شواهدی از ابتلا به این بیماری از دوم اسفند ۹۸ گزارش شد که تاکنون بیش از یک میلیون و ۱۲۳ هزار نفر به ان مبتلا شده و بیشتر از ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.




وبگردی