آفتاب

«قصۀ روح‌الله» به روایت پدر ۳



‏‎پدر روح الله زم درباره تغییر نام فرزندش خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: چگونه در نخستین اطلاعیه صادرهٔ رسمی قوه قضاییه پس از اعدام وی، مستند به چه قانون و یا اراده فراقانونی، نام روح‌الله به «نیما» تغییر داده شده است؟

‏حجت‌ الاسلام و المسلمین ‎جناب آقای رئیسی
مطابق ماده ٤٠ قانون ثبت احوال كشور، تغيير اسامی كوچك و بزرگ هر فردی‌ صرفاً از طريق طی فرآیند ذكرشده در این ماده و از طريق اين سازمان، امكان‌پذير می‌گردد.
‏‎از سویی رویهٔ حاکم بر دستگاه‌های حقوقی و قانونی کشوری و لشگری چنین است که هیچ‌وقت اسم مستعار کسی را جایگزین نام شناسنامه‌ای فرد نمی‌کنند! یعنی شناسنامه، گواهینامه، کارت ملی، لایحهٔ قضایی، فیش حقوقی، مراحل گزینشی و استخدامی، ثبت نام‌های زيارتی، يارانه‌ای، امور بانكی و ...باید مستند به اسم شناسنامه‌ای افراد انجام پذيرد و در ماده مزبور نام هركس، به‌منزله هويت و دستكاری غيرقانونی در اسم كسی بسانِ دستكاری در هويت اوست! در رسیدگی به پروندهٔ قضایی آقای روح‌الله زم در همهٔ مراحل قانونی از تهیه و قرائت کیفرخواست، خطابات قاضی در همهٔ جلسات دادگاه که گزیدهٔ آنها از سیمای ملی پخش می‌گرديد، در حکم اعدام دادگاه بدوی، ديوان عالی و اعلام تأیید آن توسط سخنگوی قوه در مورخ ٩٩/٩/١٨ تماماً با ذكر نام اصلی متهم، يعنی؛ «روح الله»! انجام گرفته است، درواقع نام هر كسی صرفنظر از آنکه هويت اوست، بلكه يك حق خانوادگی او هم هست.
‏‎برای اینجانب، مادر، همسر، فرزندان، خواهران، بستگان و ... دردمندش که در روز ۵ مرداد ۱۳۵۷، یعنی ۷ ماه پیش از پیروزی‌ انقلاب اسلامی و در اوج خفقان رژیم ستم‌شاهی در شرايطی که انتخاب نام «روح الله» در زمرهٔ نام‌های ممنوعه و جرم! و تا سه، چهار سال بعد از انقلاب هم «ظاهراً به‌خاطر» عدم لغو این رويه،  موفق به اخذ شناسنامه برای وی نبوده‌ایم، بر اين نام اصرار داشته و حاضر نبوده‌ایم که از این نام آرمانی، كوتاه بياييم و بی‌شناسنامه‌ماندن را بر تغيير نام ترجيح داده‌ايم، در باور خود، بنا داشته بوديم در پیشگاه الهی و در نزد ائمه اطهار(ع) که به تعیین نام‌‌های خوب برای فرزندان توصيه و تأكيد داشته‌اند، عمل كرده و مفتخر به نامگذاری مولودمان به «روح‌الله» بوده باشیم و در همهٔ سالیان، دوست و آشنا، هویت وی را با این نام شناخته‌ و صدا زده‌اند!
‏‎جناب رييسی!
‏‎اكنون برای ما این پرسش مطرح شده است که چگونه در نخستین اطلاعیه صادرهٔ رسمی قوه قضاییه پس از اعدام وی، مستند به چه قانون و یا اراده فراقانونی، نام روح‌الله به «نیما» تغییر داده شده است؟
‏‎در بخشی از اطلاعیه قوه آمده است: «به‌منظور تبیین ابعاد جرایم ارتکابی‌ نیما زم برای...!»
‏‎به‌نظر می‌رسد حتی اگر قوهٔ قضاییه به استناد دلایل قانونی و مصالح فراقانونی! قدرت و اختیارِ گرفتن «جان» کسی را داشته باشد، مجاز به گرفتن و پاك‌كردن «نام» او نیست!
‏‎نظر به اینکه جنابعالی بارها و بارها بر رعایت ضوابط و مقررات و قانون خصوصاً توسط همکاران خود تأکید داشته‌اید، لطفاً بررسی و اعلام فرمایند که به چه منظور سیاسی و یا قانونی و يا ... نام فرزند خانوادهٔ این فقیر از واژه‌ای که ۲۳ مرتبه همسان ۲۳ سال دوره رسالت (بعثت و هجرت) حضرت پیامبر اكرم(ص) در قرآن کریم ذکر گردیده است (و لا تیأسوا من روح‌الله/ سوره یوسف: آیه ۸۷) تغییر بیابد!؟ اگرچه تأکید بر حفظ اين نام، دليل بر استخفاف ديگر نام‌ها و از جمله «نيما» نیست.

مطالب مرتبط:

توضیحات دادستانی درباره اعدام روح الله زم

قصه روح الله زم به روایت پدر


منبع: https://instagram.com/_u/mohammadali




وبگردی