آفتاب

کاهش محدودیت‌های کرونایی از امروز / شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است



از امروز محدودیت‌های کرونایی در برخی شهر‌ها مانند تهران و بسیاری از شهر‌های کشور تغییر می‌کند و برخی مشاغل تعطیل بازگشایی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان: کاهش محدودیت‌های کرونایی از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه کلید خورد، محدودیت‌هایی که از ۲ هفته پیش در ۱۶۰ شهر آغاز شده بود، محدودیت‌های اعمال شده همه به دلیل افزایش فوتی‌های کرونا به ویژه مرگ و میر ۴۶۰ تا ۴۹۰ بیمار کرونایی بود، این افزایش مرگ و میر‌ها موجب وحشت و نگرانی مردم شد و هشدار‌های کرونایی افزایش پیدا کرد و این موضوع موجب تغییر رفتار مردم شد که نتایج آن را از ابتدای هفته شاهد هستیم.

مردم بسیاری از کشور‌های جهان از جمله ایران در سایه کرونا روز‌های پاییزی سیاهی را تجربه کردند، تجربه‌هایی که با عطر و بوی کافور همراه شده است، اما به نظر می‌رسد روز‌های امیدبخش پیش روی ماست، چرا که روند آمار‌های فوتی در کشور با تغییر رفتار مردم سیر نزولی پیدا کرده و تعداد شهر‌های با وضعیت قرمز کاهش پیدا کرده است.

در ابتدای آذرماه ۱۶۰ شهر در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند و مشاغل سطح ۲، ۳ و ۴ در شهرستان‌های قرمز، مشاغل سطح ۳ و ۴ در شهر‌های نارنجی و شهر‌های زرد مشاغل ۴ تعطیل شدند.

آخرین وضعیت کرونا در ایران


در جلسه روز چهارشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت کرونایی شهر‌ها در کشور اعلام شد و تهران از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه نارنجی می‌شود.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به بالای ۹۰ درصد رسیده است و امروز فقط ۶۴ شهر قرمز داریم و ۲۷۹ شهر نارنجی هستند و ۱۰۵ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

شهرستان‌های تکاب، چایپاره و شوت در آذربایجان‌غربی شهرستان؛ آبدانان و چرداول در ایلام، پیشوا در استان تهران؛ اردبیل، پارس آباد، مشکین شهر در استان اردبیل؛ اردستان، تیران، نائین و نظنز در استان اصفهان؛ سامان و کیار در استان چهارمحال و بختیاری؛ اسفراین، بجنورد و مانه در خراسان شمالی؛ جهرم، خرامه، داراب، سپیدان، شیراز، قیر و کارزین، کازرون، گراش، نی‌ریز و خفر و ممسنی در استان فارس، آبیک، البرز، بوئین زهرا، بویین‌زهرا و تاکستان و قزوین در استان قزوین؛ آق قلا، بندرگز، علی‌آباد، گمیشان، ترکمن، کلاله، گنبدکاووس و مرواه‌تپه در استان گلستان؛ آستارا، رشت، رودبار و تالش در استان گیلان؛ آمل، ساری، نور، گلوگاه و محمودآباد در استان مازندران؛ زابل و زاهدان در استان سیستان و بلوچستان؛ خلیل آباد، سبزوار، قوچان و مشهد در استان خراسان رضوی؛ یاسوج در استان کهگیلویه و بویر احمد و سنقر در استان کرمانشاه شهر‌هایی هستند که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و گروه‌های ۲، سه و چهار شغلی در آن‌ها تعطیل خواهند بود.


محدودیت‌های کرونایی از این پس یک هفته‌ای اعمال می‌شود


حسین ذوالفقاری رییس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: طرح هوشمند جامع محدودیت‌های کرونایی از این به بعد به صورت یک هفته‌ای اعمال می‌شود. یعنی آخر هر هفته وضعیت تهران بررسی و ارزیابی می‌شود و براساس شاخص‌ها تصمیم گیری می‌شود.

حسین قاسمی دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا گفت: اجرای این طرح در مرحله اول دو هفته بود و از حالا به بعد روز‌های دوشنبه هر هفته وضعیت شهر‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد و بر مبنای آن برای شنبه بعد آن اعمال محدودیت‌ها مشخص می‌شود. این طرح قید زمانی برای پایان ندارد؛ در حقیقت زمانی پایان می‌یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی، از نارنجی به زرد و از زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه پیدا می‌کند.

جزییات ممنوعیت تردد در شهر‌های قرمز و نارنجی

ممنوعیت تردد شبانه ازساعت ۲۱ الی ۴ بامداد، درهمه شهر‌های قرمز و نارنجی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ممنوع است و در مورد متخلفان براساس تشخیص دوربین‌های پلیس، جریمه صادر و اعمال قانون می‌شود.

ممنوعیت ورود خودرو‌های شخصی با پلاک غیر بومی به شهر‌های نارنجی و قرمز و ممنوعیت ورود خودرو‌های شخصی پلاک بومی شهر‌های نارنجی و قرمز به سایر شهر‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

نحوه فعالیت ادارات در تهران و سایر استان‌ها

ادارات و دستگاه‌های دولتی ضروری در شهر‌های نارنجی، با تشخیص بالاترین مقام مسئول (در سطح ملی یا استان) نسبت به کاهش حضور تا یک سوم (۳/۱) کارکنان و دستگاه‌های غیرضرور تا یک دوم (۵۰ درصد) کارکنان و در شهر‌های قرمز با تشخیص بالاترین مقام مسئول (ملی یا استانی) نسبت به کاهش حضور کارکنان خود تا پنجاه درصد (۵۰ درصد) و سایر ادارات غیر ضرور تا یک سوم (۳/۱) کاهش کارکنان فعالیت می‌کنند.

برگزاری جلسات اداری در فضای سربسته در شهر‌های قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، در شهر‌های نارنجی تا ۲۰ نفر و در شهر‌های زرد تا سقف ۳۰ نفر، با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی صورت خواهد گرفت.

جزییات فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها تا در هفته سوم آذر ماه

مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، آموزشگاه‌های خصوصی، حوزه‌های علمیه در شهر‌های زرد، نارنجی و قرمز تعطیل بوده و خدمات را به صورت غیر حضوری ارائه می‌کنند.

با توجه به افزایش شهر‌های نارنجی و کاهش محدودیت‌ها در شهر‌هایی مانند تهران برخی درباره بازگشایی مدارس و برگزاری کلاس گمانه زنی کردند و وزیر آموزش وپرورش به موضوع واکنش نشان داد.

محسن حاجی‌میرزایی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه تعیین تکلیف کرده است، بنابراین در مناطق نارنجی فعالیت آموزشی به صورت «غیرحضوری» خواهد بود و مدارس با حضور مدیر و حداقل کادر اجرایی فعال و بر فرآیند آموزش‌های غیرحضوری نظارت خواهند کرد.

آغاز فعالیت مراکز شماره گذاری خودرو و ادامه تعطیلی آموزشگاه‌های رانندگی

از ابتدای آذر ماه و بنابر مصوبه ستادملی مقابله با کرونا، مراکز شماره‌گذاری در شهر‌های دارای وضعیت قرمز تعطیل شد، اما از شنبه ۱۵ آذر ماه در شهر‌های نارنجی و زرد تمام مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک از ساعت ۷ تا ۱۵ باز هستند و شهروندان می‌توانند از طریق دریافت نوبت اینترنتی خدمات مربوطه را دریافت کنند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی در گروه ۳ مشاغل قرار می‌گیرند و تمامی محدودیت‌هایی که مشمول گروه ۳ مشاغل باشد، در حوزه آموزشگاه‌های رانندگی هم اعمال خواهد شد و در شهر‌ها و استان‌هایی که در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند، فعالیت‌های آموزشگاه‌های رانندگی شامل برگزاری کلاس‌های آموزشی و آزمون نظری که مستلزم تجمع افرادبوده ممنوع است و این موضوع از طریق پلیس راهور استان‌های سراسر کشور و اداره آموزشگاه‌های مرکز صدور گواهینامه بصورت محسوس و نامحسوس مورد نظارت و بازدید قرار می‌گیرد.

ادامه محدودیت‌های کرونایی برگزاری مراسم فرهنگی و مذهبی

برپایی نماز‌های جمعه، مراسم‌های مذهبی و آئینی در شهر‌های زرد، نارنجی و قرمز مشمول محدودیت‌های کرونایی است همچنین فعالیتی‌های فرهنگی در مراکزی مانند سینماها، تئاتر‌ها و ... ممنوع است.

البته بنابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت مساجد صرفاً در شهر‌های زرد بلامانع است.

علاوه بر رسته گروه شغلی یک، ۱۴ رسته شغلی گروه دو شامل بوستان‌ها و مراکز تفریحی؛ پاساژ‌های سرباز و سربسته، بازار‌های سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ در غیر مواد غذایی و بازار‌های موقت؛ بازار‌ها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل؛ باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدنسازی؛ استخر‌های سرباز؛ آرایشگاه‌های مردانه؛ مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی؛ مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی ساختمان؛ مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم التحریر؛ مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی؛ آتلیه و عکاسی؛ آژانس مشاور املاک؛ خدمات چاپ دیجیتال؛ مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه خانه‌ها بدون عرضه مواد دخانی؛ قنادی و شیرینی پزی‌تر و خشک، خشبکار و شیرینی فروشی، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه در تهران و شهر‌های نارنجی از امروز شنبه ۱۵ آذر ماه مجاز به فعالیت هستند.

کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛ مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت؛ حمل ونقل عمومی کالاو مسافرِ برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاد‌های ودریایی؛ حمل ونقل عمومی درون شهری؛ ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛ فروشگاه‌های زنجیره ای، سوپر مارکت ها، میوه فروشی‌ها و سبزی فروشی ها، میادین میوه وتره بار؛ مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛ مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)؛ مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی؛ داروخانه‌ها از جمله مشاغلی هستند که در گروه یک قرار دارند و در تمام کشور فعال هستند.

گروه‌های شغلی یک که در رسته مشاغل ضروری قرار می‌گیرند، در همه شهر‌ها فعالیت می‌کنند؛ مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و دارو‌های سنتی؛ مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون بر؛ خدمات اپراتور‌های ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توانبخشی و مراقبتی، آسایشگاه ها؛ تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی؛ فروشگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی وآهن آلات؛ کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ چاپخانه‌ها؛ خشکشویی ها؛ آرامستان ها؛ عینک فروشی طبی؛ تامین کنندگان مواد شیمیایی جهت عرضه مواد ضدعفونی و نیاز کارخانجات دارویی، بیمارستان ها، آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف؛ عرضه کنندگان ابزار و یراق مشتمل بر تامین کنندگان مواد و مصالح ایزوگام، قطعات پمپ و ابزار مورد نیاز صنایع؛ فروشندگان و عرضه کنندگان قطعات و لوازم یدکی کشاورزی از دیگر مشاغلی هستند که در رسته گروه‌های شغلی ضروری قرار می‌گیرند و تعطیل نخواهند بود.

البته ناگفته نماند پیش از این سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تعطیلی پاساژ‌های سرپوشیده در شهر‌های نارنجی سخن گفته بود و پس از اطلاعیه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برخی از اصناف دچار سردرگمی شدند، اما بنابر آخرین اطلاعیه‌ها پاساژ‌ها و بازار‌ها می‌توانند در شهر‌های نارنجی فعالیت کنند.

ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در تهران و شهر‌های نارنجی


طبق جدول گروه‌های شغلی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی در گروه شغلی دو، استخر‌های سرپوشیده به عنوان گروه شغلی سه و باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی به عنوان گروه شغلی چهار تعیین شده‌اند.

در وضعیت نارنجی یا سطح هشدار ۲ محدودیت‌های مشاغل سطح ۳ و ۴ در آن‌ها اجرا می‌شود؛ بنابراین استخر‌های سرپوشیده به عنوان گروه شغلی سه و باشگاه‌های ورزشی ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو و نیز باشگاه ورزشی سالنی به عنوان گروه شغلی چهار در مناطق نارنجی مجاز به فعالیت نیستند.

شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است

با وجود اینکه تهران از وضعیت قرمز خارج و امروز نارنجی شده است، اما با توجه به مناسبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تهران چهارراه تبادل کرونا در کشور محسوب می‌شود و مدیریت بیماری کرونا در پایتخت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بیم ان می‌رود که مردم پس از ۲ هفته در خانه ماندن به بهانه کار‌ها و خرید‌های عقب افتاده راهی خیابان‌ها، پاساژ‌ها شوند و کرونا دوباره اوج بگیرد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در پایتخت با اشاره به تغییر وضعیت تهران در روز‌های کرونا با تاکید بر اینکه خوشبختانه آمار حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است، گفت: شرایط تهران هنوز شکننده و ناپایدار است وبازگشایی‌های شتابزده می‌تواند باعث افزایش شیوع بیماری و تکرار تجربه تلخ اردیبهشت ماه شود و از شنبه شرایط تهران به عنوان شهر نارنجی تلقی می‌شود.

وی افزود: باید توجه داشت که برخی از محدودیت‌ها مثل حضور حداکثر ۵۰ درصد کارکنان، تعطیلی برخی مشاغل گروه سه و چهار، عدم اجرای مراسم و برنامه‌های تجمعی آیینی کماکان پابرجاست.

برآورد‌های علمی وتخصصی، براین واقعیت تاکید دارد که شرایط کنونی، کاملاً شکننده بوده و با کمترین سستی و سهل انگاری در اجرای دستورالعمل ها، مجدداً به حالت نامطلوب قبلی بازخواهد گشت و درآن صورت، اعلام مجدد وضعیت قرمز در این شهر‌ها و اجرای کامل محدودیت‌ها و تحمل دشواری‌های ناشی ازآن برای عموم مردم اجتناب ناپذیر خواهد بود.




وبگردی