آفتاب

مناظره معاونان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا



مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و کاملا هریس، معاون جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات رياست جمهوري آمريکا رو در روي هم قرار گرفتند.

خبرگزاری صداوسیما: مناظره معاونان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا میان مایک پنس ۶۱ ساله معاون دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و نامزد حزب جمهوریخواه با کاملا هریس، ۵۵ ساله معاون جو بایدن نامزد حزب دموکرات اين کشور در شهر سالت‌لیک‌سیتی ایالت یوتا آغاز شد. محل مناظره معاونان ترامپ و بایدن به منظور رعایت دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی با محفظه‌های شیشه‌ای از هم جدا شدند.

مناظره میان معاونان نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ۹ بخش ده دقیقه‌ای تقسیم خواهد شد و ۹۰ دقیقه ادامه خواهد داشت. بعد از مناظره جنجالی اول که در آن دونالد ترامپ و جو بایدن بار‌ها سخنان یکدیگر را قطع کردند کارشناسان انتظار دارند معاون‌های آن‌ها رفتار آرام‌تری داشته باشند و به مسائل اساسی‌تر بپردازند.
هریس و پنس پذیرفته اند که علاقه مندی و حمایت خود را از نامزد حزب متبوع شان فقط دوبار - در ابتدا و در انتهای- مناظره اعلام کنند. دو طرف اجازه دارند در مورد هر سوال، به مدت ۲ دقیقه صحبت کنند و نظرات خود را بیان کنند.

کامالا هریس در پاسخ به اولین سوال مجری که درباره عملکرد دولت ترامپ در خصوص مدیریت بحران همه گیری ویروس کرونا گفت: از زمان شروع بحران همه گیری کرونا مردم آمریکا شاهد بزرگترین کوتاهی و ناتوانی دولت ایالات متحده آمریکا بوده اند. به رغم همه اظهارات و ادعا‌های مقامات دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، آن‌ها همچنان برنامه‌ای برای کنترل همه گیری ویروس کرونا نداشته اند رئیس جمهور و معاونش بر خلاف بایدن، طرحی برای مبارزه با کرونا ندارند.

کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای پست معاون رئیس جمهوری آمريکا گفت: بیش از ۲۱۰ هزار آمریکایی مرده اند. بیش از ۷ میلیون نفر درگیر بیماری هستند. نزدیک به ۳۰ میلیون نفر درخواست بیمه بیکاری کرده اند. از هر ۵ بنگاه تجاری، یکی در معرض ورشکستگی است؛ و این دولت هیچ برنامه‌ای ندارد.
مایک پنس نيز گفت: از همان ابتدا که فقط ۵ نفر به ویروس کرونا مبتلا شدند، دونالد ترامپ با برنامه شروع به کنترل بحران همه گیری کرونا کرد. دولت ما تا قبل از سال جاری میلادی، واکسن ویروس کرونا را ساخته و توزیع خواهد کرد. هر آنچه که دکتر فائوچی به دونالد ترامپ گفته است، اجرا شده و به اطلاع مردم آمریکا رسیده است.
کامالا هريس گفت: مردم آمریکا به دولتی اعتماد کردند که تمایلی به گفتن واقعیت به آن‌ها نداشت. کاخ سفید اطلاعاتی را که لازم بود مردم بدانند، در اختیار آن‌ها قرار ندادند.
پنس افزود: آنچه برای رویارویی با ویروس چینی لازم بود انجام دادیم، ما از ماه فوریه برنامه هایمان را برای تولید واکسن ویروس کرونا آغاز کرده ایم. برای مبارزه با کرونا حدود پنجاه میلیون آزمایش انجام دادیم، تدابیری که دولت ترامپ اندیشید موجب شد تا جان میلیون‌ها نفر نجات داده شود.
پنس در پاسخ گفت: تعطیلی نیمی از اقتصاد به دستور ترامپ نبود تا الان دو میلیون نفر را از دست می دادیم.
کامالا هریس دولت ترامپ را به لاپوشانی در زمینه بیماری کرونا متهم کرد و رو به دوربین گفت: آن‌ها می‌دانستند این بیماری اتفاق می‌افتد، ولی به شما نگفتند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا گفت پزشکان بیمارستان محل بستری شدن ترامپ پس از ابتلا به ویروس کرونا، از همان ابتدا با شفافیت کامل با مردم صحبت کرده اند و همه واقعیت را گفته اند.
پنس در ادامه درباره همه گيري کرونا در آمريکا گفت استناد ترامپ به توصیه‌های دکتر فائوچی و کارکنان بخش درمان بوده است. اگر ما محدودیت‌ها را اعمال نمی‌کردیم ممکن بود بیش از دو و نیم میلیون شهروند آمریکایی جان دهند. از همه کسانی که در حیاط کاخ سفید حضور داشتند تست کرونا گرفته شده بود.

کامالا هریس به واکنش دولت ترامپ به همه گیری کرونا اشاره کرد و گفت در ۲۸ ژانویه به رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور درباره مهلک بودن این بیماری توضیح داده شده بود و روش انتقال آن گفته شده بود، اما آن‌ها در اینباره اقدامی نکردند. آن‌ها این را می‌دانستند و لاپوشانی کردند و آن را بازی سیاسی خواندند. آن‌ها هنوز هم برنامه‌ای برای مقابله با آن ندارند.
مایک پنس معاون ترامپ گفت رئیس جمهور با میلیارد‌ها دلار مالیات از مردم آمریکا، مشاغل بسیار زیادی ایجاد کرده است. معتقدم تا قبل از پایان سال واکسن کرونا خواهیم داشت، نباید در زمینه تهیه و تامین واکسن کرونا، در میان مردم بی اعتمادی ایجاد کنیم. آمریکایی‌ها جانفشانی کردند، آنها از میزان خطر آگاه بودند و دولت ترامپ توان تعامل با بحران کرونا را دارد.
پنس در ادامه گفت: خدماتی که ترامپ در مرکز پزشکی والتر رید دریافت کرد استثنایی بود، ما درباره وضعیت رئیس جمهور اطلاعاتی را در اختیار مردم آمریکا قرار خواهیم داد.

کامالا هریس اعلام کرد، بایدن درباره خدمات درمانی و بهداشتی و موضوع مالیات شفاف است در شرایطی که رئیس جمهور (ترامپ) اینگونه نیست.
مایک پنس معاون دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری در مناظره با کامالا هریس معاون جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، که در دانشگاه یوتا در حال برگزاری است اعلام کرد: در پرونده کشته شدن جرج فلوید عدالت را اجرا خواهیم کرد؛ اما هیچ توجیهی برای اجرای اقدامات خشونت آمیزی که پس از کشته شدن وی روی داد، وجود ندارد.
هریس با دفاع از اوباما کر گفت ترامپ سعی دارد این قانون را از بین ببرد.
مایک پنس، گفت اگر آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ و زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود، مانند ویروس کرونا شیوع پیدا کرده بود، دو میلیون آمریکایی می‌مردند.
پنس معاون رئیس جمهور آمریکا با دفاع از برنامه‌های زیست محیطی دولت ترامپ گفت پیشرفتی که کاخ سفید در خصوص محیط زیست داشته است به علت سیاست اقتصاد آزاد بوده است.

مایک پنس، جو بایدن را به سرقت طرح کرونای دولت ترامپ متهم کرد. پنس گفت: واقعیت این است وقتی که به طرح بایدن در زمینه کرونا نگاه می‌کنیم خیلی چیز‌ها در آن می‌بینیم ... صادقانه بگویم، وقتی به طرح آن‌ها نگاه می‌کنیم حرف از واکسیناسیون گسترده، طراحی تجهیزات محافظت شخصی جدید، تولید واکسن می‌زنند، کمی شبیه سرقت (طرح بایدن) به نظر می‌رسد! سرقت ادبی چیزی است که جو بایدن چیز‌هایی در مورد آن بلد است!
کامالا هریس نامزد معاونت جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکرات‌ها در مناظره با مایک پنس نامزد معاونت دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، که در دانشگاه یوتا در حال برگزاری است اعلام کرد، بدهی مالیاتی ترامپ ۴۵۰ میلیون دلار و پرداختی او ۷۵۰ دلار است.
کامالا هریس، هنگامی که پنس وسط حرف هایش پرید و تلاش کرد صحبت‌های او را قطع کند گفت: آقای معاون رئیس جمهور من دارم صحبت می‌کنم.
کامالا هریس گفت: روس ها در انتخابات ما دخالت کردند اما ترامپ حرف پوتین را بیشتر قبول کرد.
کامالا هریس گفت: همه آنچه معاون رئیس جمهور به عنوان اقدامات صورت گرفته دولت از آن یاد می کند، مشخصا هیچ تاثیری نداشته است. وقتی به از دست رفتن جان دویست و ده هزار آمریکایی فکر می کنید، این را می بینید.
آنها 28 ژانویه از جدی بودن خطر بیماری اطلاع داشتند و وقتی این موضوع فاش شد و ما علت آن را سوال کردیم، معاون رئیس جمهور گفت از این موضوع حرفی نزدیم چون رئیس جمهور می خواست مردم در آرامش باشند. من می خواهم از مردم آمریکا سوال کنم شما چطور می توانید در آرامش باشید وقتی نمی دانید دستمال توالت بعدی خود را از کجا باید تهیه کنید؟
مایک پنس گفت: برنامه اوباماکر به منزله فاجعه بود و طرحی برای بهبود مراقبت‌های پزشکی داریم. وی افزود ترامپ در تحقق اقتصاد قدرتمند موفقیت آمیز عمل کرد و فورا به مرحله بهبود شرایط خواهیم رسید. وی همچنین تاکید کرد ترامپ به حفظ محیط زیست در ارتباط با بازار آزاد پایبند است و بایدن برای بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس تلاش می‌کند.
مایک پنس خطاب به کامالا هریس گفت: دست از بازی سیاسی در مورد جان مردم بردارید.
کامالا هریس، معاون بایدن گفت: بعد از خروج از برجام‌ اکنون ایمنی کمتری داریم چون ایرانی ها شاید حالا زرادخانه بزرگی می سازند ، ما با جهانیان در آن توافق بودیم اما به خاطر رویکرد انزواگرایانه و یکجانبه گرایانه ترامپ از این توافق بیرون آمدیم. خروج از برجام باعث شد در موقعیت ناامن تری قرار بگیریم.
کامالا هریس گفت: پس از حمله به سردار سلیمانی، ایران حمله‌ای متقابل به نیرو‌های ما در عراق داشت که براثر این حمله آن‌ها دچار صدمات مغزی شدیدی شدند که دونالد ترامپ منکر آن‌ها شد و گفت آن‌ها دچار سردرد شده بودند.
مایک پنس کامالا هریس را به تضعیف اعتماد عمومی به واکسن کرونا متهم کرد و خطاب به او گفت: «دست از تضعیف اعتماد عمومی بردارید!»
کامالا هریس معاون جو بایدن گفت: دویست و ده هزار آمریکایی جان خود را از دست دادند. اجازه دهید نگاهی به وضع اشتغال داشته باشیم. توافق تجاری، جنگ تجاری که آن‌ها با چین می‌نامند منجر به از دست رفتن بیش از سیصد شغل تولیدی و موجب رکود تولید شده است و مصرف کنندگان آمریکایی الان دارند میلیون‌ها دلار بیشتر برای کالا‌ها می‌پردازند.
مایک پنس معاون دونالد ترامپ گفت: ترامپ سفارت ما را به قدس منتقل کرد و گروه داعش را از بین برد و سهم‌های مالی کشور‌های ناتو را افزایش داد.
وی افزود رئیس جمهور آمریکا البغدادی (سرکرده داعش) را کشت بدون اینکه یک سرباز آمریکایی زخمی شود. این در حالی است که دولت اوباما در رفتار در قبال گروه داعش شکست خورد.
کامالا هریس معاون جو بایدن، گفت: بایدن روسیه را به سبب هر نوع تهدیدی برای امنیت کشور و نیرو‌های ما بازخواست خواهد کرد.
کامالا هریس گفت: باید جلوی فشار بر گردن را که باعث مرگ فلوید شد بگیریم.
مایک پنس معاون ترامپ مدعی شد: تظاهرات برای مرگ فلوید، شورش بود و دزدی کردند.
مایک پنس معاون دونالد ترامپ گفت: بایدن و هریس از مسیحی بودن نامزد کرسی دیوان عالی انتقاد کردند.
مایک پنس در مناظره با کامالا هریس گفت: سناتور از بازی سیاسی با اعتماد مردم دست بردارید. ما تا آخر امسال واکسن کرونا خواهیم داشت، اما شما همچنان به تضعیف اعتماد عمومی به این موضوع ادامه می‌دهید. این واکسن ظرفیت آن را دارد که جان تعداد بی شماری از مردم را نجات دهد. در سال ۲۰۰۹ آنفلوانزای خوکی به آمریکا رسید. تا قبل از پایان آن سال، در زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود، هفت میلیون آمریکایی به آنفلوانزای خوکی مبتلا نشده بودند، ۶۰ میلیون آمریکایی مبتلا شده بودند. اگر این بیماری به اندازه کرونا مرگبار بود ما دو میلیون نفر را از دست داده بودیم. در آن زمان آن‌ها ذخیره راهبردی ملی کشور را خالی کردند. ما به آنچه انجام داده ایم افتخار می‌کنیم از بی اعتماد کردن مردم به واکسن دست بردارید.
کامالا هریس نامزد معاونت جو بایدن، گفت: ترامپ و مایک پنس برای خلاص شدن از قانون مراقبت‌های پزشکی تلاش می‌کنند و ۲۰ هزار تن حمایت‌های بهداشتی را از دست خواهند داد.
کامالا هریس معاون جو بایدن درباره کشته شدن برونا تیلور (دختر سیاه پوست) گفت: ما نیاز به اصلاح سیستم پلیس و سیستم قضایی داریم. ما نیاز به ثبت اسامی پلیس‌هایی داریم که قانون را نقض می‌کنند.
مایک پنس گفت: آیا بایدن و هریس در صورت پیروزی در انتخابات، ساختار دیوان عالی را تغییر خواهند داد؟
کامالا هریس گفت: برای تغییر رفتار‌های نیرو‌های پلیس که با قانون مخالفت می‌کنند، اصلاحات قانونی اعمال خواهیم کرد.
کامالا هریس معاون بایدن گفت: ۵۰۰ ژنرال بازنشسته و کارشناسان امنیت ملی از ما حمایت می‌کنند. ترامپ به دنبال سرکوب رای هاست و در مناظره هفته پیش معلوم بود.
مایک پنس گفت: دولت ترامپ همه توان خود را برای بهبود زندگی آمریکایی‌های سیاه پوست به کار خواهد برد.
مایک پنس معاون دونالد ترامپ گفت: در پرونده کشته شدن جرج فلوید عدالت را اجرا خواهیم کرد؛ اما هیچ توجیهی برای اجرای اقدامات خشونت آمیزی که پس از کشته شدن وی روی داد، وجود ندارد.
کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها برای پست معاون رئیس جمهوری گفت: ترامپ به دوستان آمریکا خیانت کرد و دیکتاتور‌های جهان را آغوش گرفت.
کامالا هریس گفت: ترامپ مکزیکی‌ها را غاصب خواند و سفر مسلمانان به آمریکا را ممنوع کرد.
کامالا هریس گفت: ترامپ ۴۵۰ میلیون دلار مالیات بدهکار است و فقط ۷۵۰ دلار پرداخت کرد.
کامالا هریس، در پاسخ به سوالی درباره واکسن کرونا گفت: اگر پزشکان این واکسن را توصیه کنند، من اولین کسی خواهم بود که از واکسن استفاده خواهم کرد، اما اگر ترامپ بگوید، چنین کاری نخواهم کرد.
کامالا هریس معاون جو بایدن گفت: ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد دموکراسی ما را از بین ببرد و این کاری است که دونالد ترامپ در حال انجام دادن آن است و همانطور که هفته گذشته در مناظره انجام داد و روبروی ملت به صورت آشکار تلاش کرد رای ندادن (راهبرد تاثیر بر نتایج انتخابات با ترغیب گروه‌های خاص به رای ندادن) را ترغیب کند.
کامالا هریس معاون جو بایدن گفت: اگر اجازه بدهید ما می‌توانیم با هم صحبت کنیم. جو بایدن مالیات کسانی را که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ دلار است افزایش نخواهد داد. او به صراحت این مطلب را گفته است. جو بایدن کسی بود که در خلال رکود بزرگ آمریکا، درباره احیای اقتصاد آمریکا مسئولانه برخورد کرد و پاسخگو بود.
کامالا هریس گفت: جو بایدن به علم اعتقاد دارد، ولی دونالد ترامپ به علم اعتقاد ندارد و می‌گوید «علم چیزی» نمی‌داند.
کامالا هریس گفت: ترامپ هفته گذشته مقابل ده‌ها میلیون تن سخنرانی کرد و با محکومیت جانبداری از سفیدپوستان مخالفت کرد.
کامالا هریس در مناظره با مایک پنس در پاسخ به سوالی درباره حق رای دهندگان برای داشتن اطلاعات درباره پیشینه افرادی که نامزد ریاست جمهوری و معاون رئیس جمهور می‌شوند، گفت: قطعا مردم باید اطلاع داشته باشند به این علت است که جو بایدن تا این حد در این خصوص شفاف بوده است، دقیقا برعکس رئیس جمهور، که این طور نبوده است. این موضوع را در بحث سوابق مالیاتی می‌توان دید. ما اکنون به خاطر روزنامه نگاری تحقیقی که وجود دارد می‌دانیم که دونالد ترامپ فرار مالیاتی دارد. وقتی من برای اولین بار شنیدم که او ۷۵۰ دلار مالیات داده است، سوال کردم ۷۵۰ هزار دلار یا ۷۵۰ دلار؟ او ۴۰۰ میلیون دلار بدهی دارد. خوب است بدانیم که رئیس جمهور آمریکا و فرمانده کل قوا به چه کسی بدهکار است. این حق مردم است که بدانند. بدانند که چه کسی بر رئیس جمهور نفوذ دارد و بر تصمیم گیری‌های او و اینکه آیا او تصمیم گیری هایش را بر اساس منافع شما می‌گیرد یا منافع شخصی اش. جو بایدن کاملا در این سال‌ها صادق و شفاف بوده است، اما دونالد ترامپ همه چیز را پنهان کرده است.
مایک پنس گفت: در این انتخابات پیروز خواهیم شد و مردم آمریکا به ترامپ اعتماد دارند.
کامالا هریس از آمریکایی‌ها خواست در رأی گیری انتخابات شرکت کنند و افزود بایدن می‌تواند بار دیگر مردم را متحد کند.
کامالا هریس گفت: جنگ تجاری با چین به از دست رفتن 300 هزار شغل در زمینه های صنعتی منجر شد.
کامالا هریس گفت: نزدیک به نیمی از مستأجران آمریکایی نگران این هستند که آیا تا پایان ماه قادر خواهند بود اجاره خود را بپردازند یا خیر. وی افزود: اقتصاد آمریکا در چنین وضعیتی قرار دارد. دلیل این شرایط، وضع فاجعه بار و ناکامی مقامات این دولت است.
کامالا هریس معاون جو بایدن گفت: سیاست خارجی مبتنی بر روابط است و ما دوستان خود را از دشمنانمان می‌شناسیم. این درحالی است که ترامپ اقدام دیگری انجام می‌دهد.
مایک پنس گفت: زمانی که رئیس جمهور ترامپ کار را به دست گرفت، ما کندترین روند بهبود اقتصادی را از زمان رکود بزرگ داشت. زمانی که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود، سیاست گرفتن مالیات بیشتر برای بهبود اقتصادی بود، اما رئیس جمهور ترامپ مالیات‌ها را کاهش داد.
مایک پنس گفت: جو بایدن اگر رئیس جمهور شود از روز اول مالیات شما را افزایش می‌دهد. بایدن و هریس اقتصاد ما را با یک طرح سبز دو تریلیون دلاری به فنا می‌برند. جو بایدن می‌خواهد به اقتصادی که وابسته به چین است، برگردد. وقتی ما کار را شروع کردیم نیمی از کسری تجاری ما در سطح بین المللی، صرفا با چین بود.
مایک پنس معاون ترامپ در پایان مناظره گفت: ما [دموکرات و جمهوری خواه]بعد از مناظره و انتخابات؛ یکی و یکپارچه می‌شویم.




وبگردی