آفتاب

سکته مغزی، علائم و درمان



در حال حاضر پیشرفت هایی در جهت درمان سکته حاد مغزی اتفاق افتاده است و اگر علت آن انسداد رگی در مغز باشد از داروهایی که می توانند شریان را باز کنند (درمان فوری) و داروهای پیشگیری کننده از ایجاد لخته استفاده می شود.

سکته مغزی به وضعیتی گفته می شود که به علت اختلال در خونرسانی مغزی اتفاق می افتد و می تواند یکی از علل مهم مرگ و میر و ناتوانی باشد.
علائم آن معمولا ناگهانی اتفاق می افتند و اکثر بصورت غیر قرینگی در چهره و افتادگی یک نیمه صورت، ضعف و یا بی حسی یک یا هر دو بازو و یا افتادگی یک بازو هنگام بالا آوردن هر دو بازو و اختلال در صحبت کردن یا حتی تغییر صدا. همچنین سایر علائمی که میتوانند بر وجود سکته مغزی دلالت کنند شامل: اختلالات بینایی در یک یا هر دو چشم ، اختلال در راه رفتن و تعادل می باشند.
اگر متوجه هر کدام از علائم مذکور شدید، فورا“ با مرکز اورژانس 115 تماس بگیرید و اورژانس را با خبر کنید چراکه مراجعه توسط اورژانس به مراکز دارای واحد های سکته مغزی از نظر امکان شروع سریع درمان و شانس بالاتر برای بهبودی بسیار حیاتی می باشد.
در حال حاضر پیشرفت هایی در جهت درمان سکته حاد مغزی اتفاق افتاده است و اگر علت آن انسداد رگی در مغز باشد از داروهایی که می توانند شریان را باز کنند (درمان فوری) و داروهای پیشگیری کننده از ایجاد لخته استفاده می شود. ولی به هر حال حتی با وجود درمان نیز امکان به جا ماندن بعضی از اثرات سکته مغزی مثل ضعف اندام ها و اختلال تکلم وجود دارد. لذا پیشگیری از آن بسیار مهمتر میباشد. که قسمتی از آن به صورت پیشگیری دارویی برای افراد مبتلا به فشارخون بالا کنترل فشار خون توسط داروهای کاهنده فشار خون و کنترل چربی خون با داروهایی از گروه پایین آورنده چربی ها و کلسترول ldl و کنترل قند خون در افراد دیابتی توسط داروهای مربوطه و همچنین داروهای پیشگیری کننده از ایجاد لخته در بیماران مخصوص که همه این موارد توسط پزشکان در افراد مناسب که نیاز به این نوع پیشگیری ها دارند تجویز می شود. قسمت مهم پیشگیری نیز مربوط به تغییر سبک زندگی است که مربوط به همه افراد می باشد. مثل قطع مصرف سیگار، انجام ورزش منظم (اگر از نظر پزشک فرد مانعی نداشته باشد) به مدت حداقل 30 دقیقه در 5  روز از هفته ، کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن، مصرف رژیم غذایی غنی از سبزیجات و فیبر ، مصرف غذاهای با چربی پایین، کاهش مصرف گوشت قرمز، کاهش مصرف شیرینی جات و همچنین کاهش در مصرف دانه های فرآوری شده (نان و برنج سفید) و مصرف غذاهای کم نمک.

دکتر ریحانه سلیمانی
دستیار تخصصی بیماری های مغز اعصاب دانشگاه شهید بهشتی




وبگردی