آفتاب

روحانی: ایران و ترکیه درباره توافق خیانت‌ بار امارات تصمیم واحدی اتخاذ کنند



رئیس جمهوری گفت: توافق خیانت‌بار امارات با رژیم صهیونستی تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است و از آنجا که ایران و ترکیه در بسیاری از مسایل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص تصمیم واحدی را اتخاذ کرده و نسبت به مسایل امت اسلام همکاری نزدیکی داشته باشند.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه‌شنبه در نشست مشترک هیات‌های عالیرتبه ایران و ترکیه در ششمین جلسه شورایعالی همکاری‌های راهبردی دو کشور، اظهار داشت: توافقات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف از جمله همکاری در حوزه انرژی و پتروشیمی، حمل و نقل و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های گردشگری و نفت و گاز می‌بایست توسط کمیسیون مشترک دو کشور سرعت و وسعت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه همواره در حوزه‌های منطقه‌ای نیز همکاری‌های نزدیکی داشته‌اند، گفت: همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم این کشورهای منطقه و همسایگان هستند که می‌توانند امنیت و  ثبات و صلح را تأمین کنند و مداخلات خارجی می‌تواند مانع این مهم باشد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: از جمله همکاری‌های مهم منطقه‌ای آنکارا و تهران، همکاری در روند آستانه برای ایجاد ثبات و صلح در سوریه است که توانسته‌ایم با همکاری کشور دوست روسیه به توافقات خوبی در مبارزه با تروریسم برسیم و امیدواریم این توافقات به شکل بهتری عملیاتی شود.

روحانی موضوع فلسطین را از جمله مسایل مهم منطقه‌ای که دو کشور نسبت به آن دغدغه دارند، عنوان کرد و افزود: توافق خیانت‌بار امارات با رژیم صهیونستی تهدیدی برای امنیت منطقه و لطمه به جهان اسلام و آرمان فلسطین است و از آنجا که ایران و ترکیه در بسیاری از مسائل جهان اسلام هم نظر و هم رأی هستند می‌بایست در این خصوص تصمیم واحدی اتخاذ کرده و نسبت به مسائل امت اسلام همکاری نزدیکی داشته باشند.

اردوغان: توافقات برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی خیانت آشکار به جهان اسلام است

رییس جمهوری ترکیه هم در این نشست گفت: اراده ترکیه بر توسعه روابط همه جانبه با ایران بوده و آنکارا اصرار دارد که حجم روابط اقتصادی دو کشور افزایش پیدا کند.

رجب طیب اردوغان با محکوم کردن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا و اظهار تاسف از اینکه این تحریم‌ها به روابط تجاری و اقتصادی دو کشور لطمه و ضربه زده است، گفت: امیدواریم با تشکیل مداوم و مرتب کمیسیون مشترک همکاری‌ دو کشور و تماس‌ها و رفت و آمد میان مقامات دو کشور این موضوع سرعت و وسعت پیدا کند.

وی با بیان اینکه می‌بایست نسبت به اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک با جدیت بیشتری عمل کنیم، گفت: ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاب می‌کند حجم روابط از این سطح بسیار بهتر شود و در همین راستا ترکیه همواره آمادگی سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران است و همکاری‌های نزدیک گمرکی نیز از جمله اهداف روابط ایران و ترکیه است.

رییس جمهوری ترکیه در ادامه با اشاره به توافق برخی کشورهای منطقه با رژیم اشغالگر قدس گفت: این توافقات خیانت آشکار به جهان اسلام است و قطعا خلاف مصالح ملت‌های مسلمان است و همه باید به آرمان فلسطین وفادار بمانیم.

اردوغان با تاکید بر همکاری‌های سه جانبه تهران- مسکو- آنکارا در قالب روند آستانه و همکاری برای مقابله با تروریسم در منطقه و ایجاد صلح و ثبات در سوریه، گفت: ترکیه آمادگی دارد با تسریع در توافقات، همکاری‌های خود با ایران را در مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای بویژه درخصوص کشور سوریه، گسترش دهد.




وبگردی