آفتاب

درخشش «خورشید» مجیدی در مطبوعات سینمایی



ایرنا نوشت: همزمان با حضور فیلم «خورشید» ساخته «مجید مجیدی» در بخش مسابقه هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز، نشریه‌های سینمایی «ورایتی» و «ایندی‌وایر» نقدهایی را در مورد آخرین ساخته این کارگردان ایرانی منتشر کردند.


فیلم خورشید جدیدترین ساخته مجید مجیدی کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی است که به مقوله کودکان کار می‌پردازد. این فیلم اجتماعی محصول سال ۱۳۹۸، جایزه بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورد و حالا در هفتادوهفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در بخش جایزه اصلی برای کسب شیر طلایی جشنواره رقابت می‌کند.

مجید مجیدی در نشست مطبوعاتی فیلم خورشید در جشنواره ونیز عصر دیروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور) با اشاره به این که بحران کودکان کار مختص یک کشور خاص نیست و یک معضل جهانی است، به مظلومیت مردم ایران تحت فشار تحریم‌های آمریکا پرداخت و گفت: مردم ایران چهل سال است به خاطر تحریم‌های غیرانسانی آمریکا در شرایط سختی زندگی می‌کنند.

در شرایط بحرانی شیوع کرونا که شرایط بسیار سختی است، دارو به دلیل تحریم وارد ایران نمی‌شود.

مجیدی در ادامه جنگ افروزی‌های آمریکا در خاورمیانه را عامل تشدید معضلات اجتماعی در ایران و سایر کشورهای همسایه دانست و گفت: در یک منطقه پر از بحران هستیم که آسیب‌های آن بیش از هر چیز به کودکان و خانواده‌های بی بضاعت وارد می‌شود.

در پی این امر حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در پیامی در حساب خود در صفحه شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: هنرمند صدای مردم است.

همچنین ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر هم عنوان کرد: مجیدی از فرصت جشنواره فیلم ونیز برای رساندن صدای مظلومیت و حقانیت مردم ایران استفاده کرد. ۴۰ سال است مردم ایران در شرایط سخت ناشی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا زندگی می‌کنند.

تحصیل و آموزش راه نجات کودکان کار است

پیتر دبروژ منتقد فیلم در پایگاه اطلاع‌رسانی ورایتی فیلم واقع‌گرای خورشید که به ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان تقدیم شده را حامل این پیام می‌داند که تمام کودکان برابر بوده و مستحق تحصیل و تشویق هستند.

مجیدی در مصاحبه‌ای در ونیز در این باره گفت: ماجرای فیلم خورشید یک تمثیل است. بچه‌ها در جستجوی گنج‌اند در حالی که گنج واقعی خود این بچه‌ها هستند که در جامعه هدر می‌روند. مساله اصلی فیلم آموزش و تعلیم است، این بچه‌ها باید تعلیم داده شوند تا گنج پنهان در آنها آشکار شود.

پایگاه سینمایی ایندی‌وایر نیز در نقدی نوشت: خورشید یک فیلم مهیج است که روایت اجتماعی و واقع‌گرایانه به سبک کارهای چارلز دیکنز از روزگار کودکان فقیر در تهران را با یک فیلم پویا درباره سرقتی دور از ذهن و درامی پرمغز درباره یک معلم مهربان در هم می‌آمیزد که در فیلم های دهه ۸۰ آمریکا رابین ویلیامز نقشش را بازی می‌کرد.
به نوشته ایندی‌وایر، بچه‌های آسمان مجیدی اولین فیلم ایرانی بود که نامزد دریافت بهترین فیلم خارجی اسکار شد؛ خورشید که فوریه امسال (بهمن ۹۸) بالاترین جایزه جشنواره بین المللی فیلم فجر تهران را کسب کرد، می‌تواند سرانجام مشابهی داشته باشد.


این پایگاه سینمایی تصریح کرد: داستان‌های فرعی متعددی در ۹۹ دقیقه این فیلم گنجانده شده است. جاه‌طلبی مجیدی برای پوشش دادن این همه موضوع مرتبط قابل تحسین است؛ مجیدی این کار را با مهارتی فوق‌العاده و مردم پسندانجام می‌دهد.
در بخش دیگری از این نقد آمده است: برخی کاراکترهای فیلم زمان لازم برای خروج از کلیشه‌های خیالی را پیدا نمی‌کنند اما یقین و باور مجیدی در این باره است که کودکان بسیاری با بی‌توجهی و سواستفاده‌های بزرگسالان روبرو هستند.

این کارگردان سرشناس ایرانی همچنین با اشاره به این که فیلم خورشید را با استفاده از تیمی از کودکان واقعی کار ساخته، افزود: سخت ترین بخش ساخت این فیلم، پیدا کردن کودکان کار بود. انتخاب بازیگران چهار ماه زمان برد و از ۴ هزار نفر تست گرفته شد تا بهترین‌ها انتخاب شوند.

مجیدی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: فیلم خورشید طی یک قصه جذاب شرایط اجتماعی غالب بر کودکان کار را نشان می‌دهد که همه ما را درگیر خواهد کرد. تلاش کردیم مردم را به مشارکت در کمک‌رسانی به این کودکان به ویژه در حوزه تحصیل و آموزش دعوت کنیم.

هفتادو هفتمین دوره این جشنواره با وجود شیوع کرونا از ۲ تا ۱۲ سپتامبر امسال (۱۲ تا ۲۲ شهریور) برگزار می‌شود و مجید مجیدی با فیلم خورشید در بخش رقابت اصلی نماینده سینمای ایران خواهد بود و برای رسیدن به شیر طلایی این دوره جشنواره ونیز با ۱۷ فیلم دیگر از جمله زن یک جاسوس به کارگردانی کیوشی کوراساوا (ژاپن)، پیرو ساخته چایتانیا تامانه (هند) و جهان پیش‌رو اثر مونا فستولد (آمریکا) رقابت می‌کند.

فیلم دشت خاموش به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی و تهیه کنندگی سعید بشیری نیز به عنوان نماینده دیگری از سینمای ایران در بخش رقابتی افق های نو (Orizzonti) جشنواره ونیز به نمایش در خواهد آمد. در این بخش که بر استعدادهای جوان تمرکز دارد، ۱۹ فیلم به نمایندگی از کشورهایی چون ایران، ایتالیا، هند، قزاقستان، آمریکا، فرانسه، تونس، فیلیپین، استرالیا، فلسطین، یونان، مکزیک، انگلیس و چین با یکدیگر رقابت می‌کنند.

همچنین فیلم جنایت بی‌دقت (۱۳۹۸) فیلمی به کارگردانی شهرام مکری و تهیه‌کنندگی نگار اسکندرفر است دیگر نماینده ایران در بخش افق های نوی جشنواره ونیز است که مضمونی مرتبط با سینما دارد. این فیلم درباره تماشاگرانی است که قبل از شروع اکران یک فیلم در سینما درباره آن حرف می‌زنند و با شروع فیلم، داستان آنها و قصه فیلم یکی می‌شود. مکری در این جشنواره در مورد مشکلات تولید مشترک در سینمای ایران سخنرانی می‌کند.

کیت بلانشت ریاست هیئت داوران بخش رقابت اصلی این دوره از جشنواره فیلم ونیز را برعهده خواهد داشت. ورونیکا فرانتس کارگردان فیلم شب بخیر مامان، جوآنا هاگ کارگردان فیلم سوغات، نیکولا لاجویا نویسنده و رمان‌نویس ایتالیایی، کریستین پتزولد کارگردان آلمانی فیلم‌هایی چون ققنوس و ترانزیت، کریستی پویو فیلمساز رومانی‌تبار و لودوین سنیه هنرپیشه فرانسوی دیگر اعضای گروهی هستند که برنده شیر طلایی امسال را انتخاب می‌کنند.




وبگردی