آفتاب

سندرم پس از کرونا؛ قلب کودکان دچار آسیب می‌شود



ایرنا نوشت: محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا بین یک سندرم التهابی و کووید ۱۹ ارتباطی را شناسایی کردند که موجب آسیب جدی به قلب کودکان می‌شود.

در این تحقیقات اطلاعات مربوط به ۶۶۲ کودک مبتلا به سندرم موسوم به Multisystem inflammatory syndrome یا به اختصار MIS بین یکم تا ۲۵ ژوییه امسال مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد ۷۱ درصد از این کودکان در بخش آی سی یو بستری شده‌اند. در جریان درمان ۶۰ درصد از این کودکان از شوک الکتریکی استفاده شد و کودکان به طور میانگین ۷.۹ روز در بیمارستان بستری شده‌اند.

تمام این کودکان دچار تب بوده‌اند و ۷۳.۷ درصد از آن‌ها دچار اسهال یا درد شکم شده‌اند و ۶۸.۳ درصد نیز استفراغ داشتند. از بین این کودکان ۹۰ درصد تست اکوکاردیوگرام انجام دادند و در ۵۴ درصد از آن‌ها نتایج غیرطبیعی بود. علاوه بر این، ۲۲.۲ درصد از کودکان برای تنفس نیاز به استفاده از تجهیزات مکانیکی داشتند و ۴.۴ درصد از آن‌ها در مراقبت‌های ویژه، اکسیژناسیون غشایی برون پیکری (ECMO) دریافت کردند که نوعی حمایت حیاتی قلب و ریه از خارج بدن با هدف احیای قلبی- تنفسی است. از بین این کودکان، ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند.

بر اساس این تحقیقات سندرم MIS می‌تواند کودکانی را که به نظر سالم هستند در طول چهار هفته بعد از بروز علایم کووید ۱۹، مبتلا کند. آسیب‌های ناشی از این سندرم به قدری شدید است که شخص مبتلا به این سندرم نیازمند نظارت و کمک‌رسانی در تمام عمر خود خواهد بود. به گفته محققان حتی کودکانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده، اما فاقد علایم تنفسی متداول آن هستند نیز ممکن است به  این سندرم مبتلا شوند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون  ۲۶ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۵۳۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۱۸ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۱۷ نفر بهبود یافته‌اند و ۸۷۹ هزار و ۲۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه E Clinical Medicine منتشر شده است.



وبگردی