آفتاب

بررسی مرسدس بنز S-Class



بدون شک، مرسدس بنز S-Class جزو پنج مارک برتر سدان های لوکس بزرگ است که آئودی، بی ام و، لکسوس، کادیلاک و حتی جگوار و مازراتی باید با این خودروی آلمانی سنجیده و مقایسه شوند.

رقبای مرسدس بنز پیشرفت قابل توجهی کرده اند، اما هنوز هم انتخاب اول بسیاری از افراد، S-Class است.

    ویژگی های مثبت: طراحی داخلی زیبا، صندلی های عقب جادار، سواری نرم و راحت
    ویژگی های منفی: فرمان کمی بی حس است

نگاه کلی به مرسدس بنز S-Class


بدون شک، مرسدس بنز S-Class جزو پنج مارک برتر سدان های لوکس بزرگ است که آئودی، بی ام و، لکسوس، کادیلاک و حتی جگوار و مازراتی باید با این خودروی آلمانی سنجیده و مقایسه شوند.

کلاس سدان های لوکس بزرگ با مرسدس بنز S-Class تعریف می شود و دیگر خودروها باید به سطح آن برسند. آخرین مدل های آئودی A8 و بی ام و سری 7 جدیدتر از اس کلاس هستند و به همین خاطر امکانات پیشرفته و هوشمند بی نظیری دارند؛ اما با اینکه هر دو خودروی آئودی و بی ام و در سطح خودشان عالی هستند، اما به اندازه ی اس کلاس مرسدس بنز ویژه نیستند.

فیس لیفت سال ۲۰۱۷ که آخرین بروزرسانی اس کلاس در این نسل است، امکانات جدیدی به سدان بزرگ و لوکس مرسدس بنز اضافه کرد. موتورهای جدید مرسدس بنز، بخشی از امکانات فیس لیفت ۲۰۱۷ تا امروز اس کلاس هستند؛ آخرین نسل از موتور ۶ سیلندر خطی دیزل و بنزینی، سیستم هیبرید و V8 مدل S63 با دو توربوشارژر نیز درفهرست تغییرات فیس لیفت ۲۰۱۷ قرار می گیرند. تولید مدل S65 متوقف شده اما هنوز هم می توان موتور V12 مرسدس بنز اس کلاس را در خودروی فوق لوکس و ۱۸۰ هزار پوندی مرسدس میباخ S650 دریافت کرد.

به روز رسانی و فیس لیفت سال ۲۰۱۷ مجموعه ای از سیستم های فناوری نیمه خودران مثل سیستم کمکی محدودیت سرعت، رانندگی بین خطوط و پارک از راه دور را هم به مرسدس بنز اس کلاس اضافه کرد. البته بیشتر این تجهیزات هوشمند ابتدا در مدل های جدید E-Class رونمایی شدند؛ با این حال، برای اینکه شهرت اس کلاس در پیشرفته ترین خودروی مرسدس بنز حفظ شود، چند سیستم هوشمند مخصوص این خودرو عرضه شده اند. مهم ترین این موارد، نسخه جدید از سیستم کروز کنترل هوشمند است که علاوه بر تشخیص فاصله با خودروی جلو و عقب و حفظ سرعت، با استفاده از GPS میدان ها، پیچ ها و کیوسک عوارض جاده را شناسایی کرده و خودرو را به صورت خودکار متوقف می کند. کروز کنترل هوشمند مرسدس بنز این روزها در دیگر مدل های این شرکت هم وجود دارد، بنابراین پیشرفته ترین سیستم های آلمانی ها به زودی در نسل جدید اس کلاس رونمایی خواهد شد.

با توجه به اینکه در آخرین روزهای نسل فعلی اس کلاس هستیم، مرسدس بنز تعداد تریم ها و تیپ های این خودرو را کاهش داده و در حال حاضر در بین مدل های استاندارد (غیر از مدل های AMG)، تنها نمونه Grand Edition عرضه می شود. در بین تمام مدل های فعلی، فقط نسخه S350d در مدل های فاصله محوری کوتاه و بلند تولید میشود؛ S350d، ارزان ترین تیپ از اس کلاس فعلی هم محسوب می شود.

نگاهی به کابین و فضای داخلی مرسدس بنز S-Class؛ جادار، خوش ساخت و زیبا


دو نمایشگر داشبورد، باکیفیت و شفاف هستند و به روز رسانی شده اند؛ درحقیقت در فیس لیفت ۲۰۱۷، این دو نمایشگر به نمونه های استفاده شده در E-Class شباهت دارند که چیز بدی نیست. البته، به نظر می رسد که قدرت پردازشی سیستم اطلاعات و سرگرمی مرسدس بنز اس کلاس در مقایسه با آئودی A8 و بی ام و سری 7 ضعیف تر باشد؛ در سیستم مرسدس بنز، پاسخگویی به دستورات کاربر بیشتر طول می کشد.

از طرفی، حداقل مرسدس بنز مثل برخی از شرکت ها کابین خودرو را از نمایشگرهای لمسی پر نکرده است (البته فعلا)؛ سیستم اطلاعات و سرگرمی آئودی A8 سریع است، اما در مرسدس بنز، ترکیبی از کنترل فیزیکی و لمسی دیده می شود.

نمایشگرهای داشبورد مرسدس بنز در چرم باکیفیت و تزیینات زیبای چوبی و فلزی قرار گرفته است. فرمان اس کلاس هم جدید بوده و دکمه های کنترلی و لمسی برخی سیستم ها مثل کروز کنترل روی آن قرار دارد. در فرمان جدید بیش از اندازه دکمه کنترلی نصب شده اما پس از مدتی رانندگی و کار کردن با آن، برای راننده عادی می شود.

در بین امکانات جدید مدل فیس لیفت ۲۰۱۷، سیستمی به نام ENERGIZING Comfort Control هم وجود دارد (دقیقا هم با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده است). در این فناوری، بین تهویه مطبوع، تنظیمات صندلی، نورپردازی و سیستم صوتی هماهنگی ویژه صورت گرفته تا براساس انتخاب سرنشینان، حالت شخصی سازی کابین ایجاد شود. شاید این سیستم کمی فریبنده باشد؟ احتمالا؛ اما در هر صورت، صندلی های عقب و جلوی مرسدس بنز اس کلاس از لحاظ راحتی بی رقیب هستند. حداقل برای خودرویی با قیمت کمتر از ۲۰۰ هزار پوند.

مدل های فاصله محوری بلند تقریبا تنها نسخه های فروشی اس کلاس در این روزها هستند. در این مدل ها، می توان امکاناتی مثل ماساژور، گرمکن و سردکن صندلی های عقب، قابلیت خم کردن تا نیمه افقی صندلی عقب و زیرپایی های عقب مشابه صندلی های هواپیما سفارش داد. سیستم مالتی مدیای صندلی های عقب اس کلاس خوب (نه به اندازه آئودی A8) و فضای پاها زیاد است.

به طور کلی، کابین میباخ جادارتر و بزرگ تر بوده اما چندان هم با نسخه فاصله محوری بلند اس کلاس تفاوت ندارد. ساختار داشبورد هر دو مدل یکسان است و با اینکه کیفیت متریال کابین را تقریبا باید عالی توصیف کرد، اما در استفاده از چرم در مرسدس محدودیت وجود دارد و نمی توان در همه جای فضای داخلی روکش چرمی سفارش داد. کیفیت مونتاژ دکمه های کنترلی مختلف مدل فاصله محوری بلند هم مثل ارزان قیمت ترین تیپ اس کلاس، یعنی S350d با قیمت پایه ۸۰ هزار پوند است. بین قیمت پایه S350d و مدل فاصله محوری بلند اس کلاس حدود ۱۰۰ هزار پوند فاصله وجود داشته و با توجه به این مبلغ، خریدار انتظار بیشتری خواهد داشت. اگر خریدار آپشن یخچال کابین را سفارش دهد (در پکیج آپشن کابین فرست کلاس (First Class Cabin) با قیمت ۷۳۰۰ پوند عرضه می شود)، حدود ۴۰ لیتر از حجم صندوق عقب کم می شود.




وبگردی