آفتاب

افغانستان اولین خودروی خورشیدی خود را ساخت



خودرو سازان افغانستان با وجود جنگ، درگیری های داخلی و عدم ثبات سیاسی و امنیتی توانستند خودرویی با تکنولوژی روز بسازند اما خودروسازان ما همچنان اشکال مختلف پراید را تولید می کنند.

نمی دانیم باید گریست یا خندید زمانی که ایران به روزترین خودروهای دنیا از جمله شورولت و بیوک تا جیپ و کادیلاک را تولید می کرد خیلی از کشورهای دنیا هم چنان سوار دراز گوش می شدند و از مکانی به مکان دیگر می رفتند.

خودرو سازی در ایران تقریبا با کره و ژاپن شروع شد آن زمانی که ما پیکان تولید می کردیم، آرزوی این کشور ها سوار شدن بر این ماشین بود.

اکنون این دو کشور، پر فروش ترین و پیشرفته ترین صنعت خودروسازی دنیا را در اختیار داشته و غالب مردم دنیا از تویوتا، نیسان، میتسوبیشی، هندا، لکسوس، هیوندا و... به نیکی یاد می کنند.

حال که نتوانستیم خود را با آنان پیش ببریم حداقل از افغانستان هم عقب نیفتیم، آقایان خودروساز داخلی دیروز افغانستان اولین خودروی خورشیدی خود را ساخت.

این شرکت افغانستانی با استفاده از انرژی خورشیدی توانست خودروهایی بسازد که وانتش قابلیت حمل 450 کیلوگرم بار و سواریش توانایی حمل 10 سرنشین را داشته باشد.

این خودرو جدید شرکت افغان پاور روز گذشته با حضور اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در ارگ ریاست جمهوری این کشور رونمایی شد و احمد ضیا رئیس این شرکت بیان کرد طرح و بدنه آن تولید داخل و برخی از قطعات این خودرو از خارج وارد می شود.

نکته جالب توجه جهت استحضار مسئولان این است که خودروهای ساخت این شرکت در ارگ ریاست جمهوری این کشور نیز استفاده می شود اما در ایران با توجه به تاکیدات بسیار زیاد رهبر معظم انقلاب در عدم استفاده مسئولان به ویژه روحانیت از خودروهای لوکس، متاسفانه آنان از خودروهای پورشه، لندکروز، بی ام دبلیو و بنز های گرانقیمت استفاده می کنند.





وبگردی