آفتاب

سریع ترین راه درمان کیست مویی فقط با لیزر



کیست پیلونیدال کیسه ای پر از موهای زائد و گاهی پوست های مرده بدن است که در ناحیه بالای شکاف باسن و نقطه شروع ستون فقرات ایجاد می‌شود. این کیست به مرور زمان و در صورت عدم درمان می تواند باعث ایجاد آبسه های خطرناکی در ناحیه مقعد شود.

چه عواملی ریسک ابتلا به سینوس پیلونیدال را بالا می برند؟


عواملی که احتمال ابتلای فرد را بالا می‌برند، شامل موارد زیر است:

    این بیماری در مردان به دلیل پرمویی بدن آنها نسبت به زنان بیشتر است.
    سن جوانی (کیست مویی بیشتر در جوانان دیده می‌شود)
    کم تحرکی و عدم فعالیت در روز
    موهای ضخیم در بدن
    سابقه خانوادگی در سینوس پیلونیدال
    اضافه وزن یا چاقی مفرط

پزشک چگونه نحوه درمان کیست مویی را تشخیص می دهد؟


پزشک متخصص با انجام معاینه فیزیکی ابتدا وجود یک کیست پیلونیدال را تشخیص می‌دهد. این کیست به شکل توده ای التهابی یا آبسه در ابتدای شکاف باسن به وجود می‌آید که باعث حساسیت در بدن فرد می‌شود. در موارد نادر خونریزی هم دارد. اگر عفونت شدید باشد، ممکن است برای تشخیص بهترین روش درمان کیست مویی انجام آزمایشاتی تجویز شود.

چگونه این عارضه را درمان کنیم؟


عمل کیست مویی با لیزر که در پزشکی با اصطلاح " لیزر پیلونیدوتومی " نام برده می شود، روشی نوین جهت درمان قطعی کیست مویی می باشد و بیماران پس از آگاهی از روش درمان کیست مویی با لیزر، با رضایت کامل آن را انتخاب می کنند. در ادامه به شرح کامل روش های درمان کیست مویی با جراحی و لیزر می‌پردازیم:

عمل جراحی کیست مویی به روش باز و بسته


جراحی یک از روش های درمان است که ممکن است پزشک آن را پیشنهاد کند. در روش جراحی کیست مویی محل زائده با تیغ جراحی بریده می شود تا چرک داخل آن کاملا تخلیه شود. در روش باز محل جراحی پس از عمل  توسط گاز استریل پانسمان شده و طبق دستور پزشک جای زخم تا زمان بهبودی باز می ماند که به طور طبیعی التیام یابد.

در این صورت باید گاز استریل و بانداژ روی زخم مرتبا عوض شود تا مانع جذب هرگونه میکروب و آلودگی به قسمت برش خورده باشد. البته در جراحی بسته کیست مویی، محل برش بوسیله نخ بخیه بسته می شود. در روش جراحی زمان بهبودی با توجه به مقدار عفونت زخم متفاوت است ولی بطور معمول 8 هفته (2 ماه) طول می کشد. در صورت عدم رعایت بهداشت فردی احتمال بازگشت مجدد سینوس پیلونیدال وجود دارد.

عمل کیست مویی با لیزر


به دلیل رشد روز افزون علم و استفاده از روش نوین لیزر برای درمان بیماریهای نشیمنگاهی، عمل کیست مویی نگرانی بسیاری از بیماران را برطرف کرده است. لیزر درمانی سینوس پیلونیدال در حدود نیم ساعت و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

لیزر در مقایسه با جراحی چه مزایایی دارد؟


حداکثر زمان برای بهبود فرد یک روز می باشد و پس از مدتی کوتاه فرد می تواند به کارهای روزمره خود بازگردد. بر خلاف عمل جراحی، در عمل با لیزر نیازی به استراحت طولانی مدت در خانه نیست. در این روش جراح توسط اشعه لیزر محل عفونی را تخلیه کرده و کیست را از بین می برد. به دلیل اینکه اشعه لیزر به ریشه زائده و نواحی عفونی آن بر خورد می کند، احتمال عود کردن مجدد بیماری به هیچ عنوان وجود ندارد.

اگر پس از اتمام جراحی لیزر بافت های مجرا روی هم خوابید به این معنا می باشد که زخم درمان شده است ولی اگر این اتفاق نیفتاد، جراح مجددا اقدام به لیزر درمانی می کند.

آیا می‌توان روش‌های خانگی درمان کیست مویی را جایگزین لیزر کرد؟


روش های خانگی برای درمان کیست مویی ممکن است که به صورت مسکن عمل کنند و درد را تسکین دهند ولی هیچ گاه نمی شود از آنها به عنوان جایگزین جراحی باز یا لیزر استفاده کرد. زیرا همانطور که پیشتر ذکر شد، لیزر کیست را ریشه کن می کند. در صورتی که روش های گیاهی و خانگی قدرت کافی را برای از بین بردن عفونت این بیماری ندارند.

با این حال روش های خانگی گوناگونی جهت تسکین درد سینوس پیلونیدال پیشنهاد می شوند که بصورت زیر هستند:

کمپرس گرم


روزانه حداقل چهار بار به مدت 10 دقیقه دستمالی کاملا تمیز و ضدعفونی شده را داخل آب گرم بگذارید و پس از بیرون آوردن آب آن را کاملا بگیرید و روی ناحیه عفونت بگذارید. گرمای ناشی از دستمال باعث می شود تا گردش خون در قسمت کیست با سرعت بیشتری انجام شود و روند درمان تسریع پیدا کند.

تسکین درد ناشی از کیست پیلونیدال با عصاره درخت چای


طی سه نوبت در روز عصاره درخت چای را با آب مخلوط کرده و قسمت عفونت و اطراف آن را ماساژ دهید. سپس با آب گرم بشویید و خشک کنید.

عصاره گیاه بابونه


بابونه یکی از شگفت انگیز ترین گیاهان برای درمان و تسکین درد ناشی از بیماریهای نشیمنگاهی از جمله زگیل تناسلی، بواسیر، فیستول و شقاق می باشد. شما میتوانید این گیاه را دم کرده و به صورت دمنوش میل کنید یا اینکه پس از خیساندن کیسه های چایی بابونه در آب داغ، آن را روی قسمت کیست و اطرافش بگذارید.

روغن کرچک مرهم کیست مویی


روغن کرچک به دلیل خواص ضد التهابی که دارد باعث تسکین درد و التهاب کیست می شود. پنبه ضدعفونی شده را آغشته به روغن کرچک کنید و پس از مالیدن روی زخم رویش را بپوشانید تا التهابش برطرف شود.

تسکین سوزش سینوس پیلونیدال با سیر


سیر یکی از گیاهانی است که سرشار از آنتی بیوتیک می باشد. اگر پوست حساسی ندارید، سیر را کاملا بکوبید که له شود. به مدت 3 دقیقه روی زخم بگذارید و با گاز استریل رویش را بپوشانید. سپس با آب گرم بشویید.

عصاره گیاه آلوئه ورا


گیاه آلوئه ورا عصاره ای آنتی باکتریال و ضد التهابی دارد. داخل آن را بتراشید و عصاره گیاه را روی زخم بگذارید تا به مدت 20 دقیقه بماند. سپس آبکشی نمایید. این کار را 3 بار در روز انجام دهید.




وبگردی