آفتاب

ادامه واکنش ها به سهم خواهی از پروژه گوره_جاسک

پشت پرده قرارداد میلیاردی اکسین کیست؟



بدنبال انعقاد قراداد مطالعاتی بعد از اجرای ساخت لوله پروژه گوره_جاسک، برخی از خبرنگاران در واکنش های جداگانه ای به این اقدام اعتراض کردند.

رئیس جمهوری چندی پیش به نقل از مقام معظم رهبری پروژه گوره_جاسک را استراتژیک ترین پروژه دولت خوانده بود. با اجرای این پروژه روزانه یک میلیون متر مکعب نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به غرب جاسک در ساحل دریای عمان منتقل می شود. بر اساس فیلم منتشره از شرکت فولاد اکسین در سال 1394 در رسانه اجتماعی آپارات با عنوان« تولید و حمل ورق های عریض فولادی API» این شرکت از آن تاریخ امکان تولید ورق لوله های انتقال نفت ترش را داشته است.
اکنون بعد از 5 سال و در حالی که بخش زیادی از کار جلو رفته است، قراردادی از شرکت فولاد اکسین با یک مشاور به بیرون درز کرده که حکایت از قرارداد برای فاز مطالعاتی ساخت لوله ترش دارد!؟ در همین حال اخبار منتشره نشان می دهد که این قرارداد به دو شرکت دیگر دخیل در پروژه گوره به جاسک یعنی فولاد مبارکه و لوله سازی اهواز، تحمیل شده که ظاهرا یکی از این شرکت ها نیز به اعمال قرارداد تمکین کرده است.
خبرنگاران رسانه های جمعی در توئیت های خود این عمل را اقدامی آمیخته به فساد و سومدیریت خوانده و از نهادهای نظارتی و بخصوص وزارت کار که عمده سهام شرکت های مربوطه را عهده دارد است، خواسته اند که به این ماجرا ورود کند.
در همین رابطه علیرضا شاکر روزنامه نگار، در رشته توئیت های خود نوشت: اینروزها که دولت برای تامین مایحتاج کشور به پیش فروش نفت روی آورده، در خبرها می خوانیم که میلیون ها یورو برای فاز مطالعاتی پروژه ای که نیمی از آن اجرا شده، پرداخت می شود.
او در ادامه ماجرا را اینگونه توضیح داده است: 5 سال پیش سه شرکت فولاد مبارکه، فولاد اکسین و لوله سازی اهواز، تولید لوله سازگار با نفت ترش را برای استفاده در پروژه ملی  گوره_جاسک آغاز کردند. حالا دو شرکت از این سه شرکت، تازه قرارداد مشاوره برای فاز مطالعاتی منعقد کردند، آنهم به مبلغی بالغ بر 720 میلیارد ریال!
این روزنامه نگار با طرح این پرسش که «چطور ممکن است، برای کاری که پنجم تیرماه جاری با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری عملیات احداث خط لوله آن آغاز شده، قرارداد مطالعاتی بست؟» آورده است: چرا می خواهند از شرکتی از رومانی تائیدیه بگیرند، مگر رئیس جمهوری نگفت که گوره به جاسک پروژه ای ملی است  و به گفته رهبری، استراتژیک ترین پروژه این دولت است؟
در ادامه واکنش ها مهدیه شاهمرادی، فعال رسانه ای با اشاره به انعقاد قرارداد بعد از چند سال، دو گزاره را مطرح کرده و آورده است: یا آنچه در این سه سال تولید شده بدون تحقیق بوده و محصول بی کیفیت تولید شده که خسارت آن میلیاردی است یا آنکه قرارداد مذکور نوعی پولشویی یا تبانی برخی از مدیران است که نیاز به پیگیری قانونی دارد.
مدیرمسئول پایگاه خبری فرهنگیان پرس، ادامه داد: قطعا توضیحات شرکت های فولاد مبارکه و اکسین، همچنین سازمان های بازرسی دو وزارتخانه کار و نفت می تواند شبهه های موجود را برطرف کند.
استاندار هرمزگان در چهارم تیرماه جاری درباره پروژه گوره به جاسک گفته بود: این طرح تا امروز، 29 درصد پیشرفت داشته که شامل 860 کیلومتر عملیات مسیرسازی، 440 کیلومتر ساخت لوله، 350 کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه، 260 کیلومتر نیز عملیات جوشکاری است.
دو روز بعد از سخنان استاندار هرمزگان ، مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در سخنانی گفت که شرکت شان توانسته 70 درصد از کل تعهدات را تولید و تولیدات را به صورت مستقیم برای لوله گذاری در طرح ارسال کند.
شاهمرادی با اشاره این خبرها ، می پرسد: چگونه می شود که پس از ساخت440 کیلومتر لوله، قراردادی بسته می شود که در مورد کم و کیف ساخت لوله کار تحقیقاتی و مشاوره ای انجام شود!
شاهرخ صالحی کرهرودی دیگر روزنامه نگاری است که در واکنش به این ماجرا توئیت کرد. او نوشت: « بنظرتون 72 میلیارد تومان فقط برای بررسی کیقی خطوط انتقال نفت ترس، آنهم در شرایطی که کیفیت خطور تائید شده و 40 درصد کار هم پیش رفته، یه کمی زیاد نیست؟»
این روزنامه نگار، ادامه می دهد: پروژه انتقال هزار کیلومتری نفت از گوره به جاسک با اتکا به توان داخلی واقعا غرورانگیز است اما چرا باید وقتی پروژه 40 درصد پیشرفت دارد، بعد از 4 سال تازه مشاور مطالعاتی خارجی برای این پروژه گرفته شود، آنهم با قیمت گزاف! چه کسانی در مملکت از این مطالعات الکی نون می خورند؟
مجید غمخوار روزنامه نگاران اجتماعی با هشتک«#به_همین_سادگی» به استقبال این خبر رفت و نوشت: «پروژه خط لوله گوره جاسک یک ساله عملیاتی شده، تازه رفتن قرارداد 72 میلیاردی با یک شرکت خارجی بستن برای انجام مطالعات پروژه»
محمد جعفری خبرنگار سیاسی نویس هم به درآمدهای کشور اشاره کرده و آورده است: «در حالی که به گفته نوبخت، تنها 6 درصد از درآمدهای نفتی محقق شده و اقتصاد کشور در شرایط کرونایی و تحریم ها رو به احتضار رفته، 72 میلیارد ناقابل صرف قرارداد برای انجام فاز مطالعاتی پروژه ای شده که عملیات اجرایی آن رو به پایان است!»
توئیت های انتقادی از قرارداد فولاد اکسین با هشتک هایی همچون #مجلس_انقلابی، #نه_به_فساد، #نظارت_پروژه_جاسک_گوره، #نظارت_به_فولاد_اکسین و #حمایت_از_تولید_ملی همراه بوده است.





وبگردی