آفتاب

کرونا و تحریم با اقتصاد ایران چه کردند؟



ایرانی‌ها از دیرباز به دلیل توانایی‌شان در مواجهه با سختی‌ها زبانزد بوده‌اند. مبارزه با تحریم‌ها، کمبود‌ها و شرایط دشواراقتصادی از ویژگی‌های دیرینه اقتصاد ایران است؛ بنابراین واکنش ایران به کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، یعنی مقاومت یک اقدام آشنا است.

انتخاب: NPR (رادیوی عمومی ملی) آمریکا گزارش داد: اقتصاد ایران تحت فشار همه گیری کرونا ویروس قرار داشته و از این فشار رنج می‌برد. همزمان تحریم‌های آمریکا به خاطر آنچه مقامات واشنگتن رفتار خصمانه ایران می‌نامند، نیز به شدت در حال اعمال است. در این بین وزیر امور خارجه مایک پومپئو هم می‌خواهد که سازمان ملل متحد مجازات‌های هسته‌ای را باردیگر از سر گیرد، البته تاکنون، این تلاش‌ها با مقاومت روبرو شده‌اند.
پیتر کنیون از NPR در استانبول با ایرانی‌های عادی در مورد مشکلات این روزهایشان صحبت کرده است.
پیتر کنیون: ایرانی‌ها از دیرباز به دلیل توانایی‌شان در مواجهه با سختی‌ها زبانزد بوده‌اند. مبارزه با تحریم‌ها، کمبود‌ها و شرایط دشواراقتصادی از ویژگی‌های دیرینه اقتصاد ایران است؛ بنابراین واکنش ایران به کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ، یعنی مقاومت یک اقدام آشنا است. آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر معظم ایران در سخنرانی ماه گذشته خود گفت که هیچ مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها در کار نیست چرا که آن‌ها فقط از این مذاکرات برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

با یک زوج یعنی امیر و همسرش میترا صحبت کردیم. من در گذشته نیز با آن‌ها به عنوان منابعی ناشناس صحبت کرده بودم، امیر این بار معتقد است که شرایط به کلی بدتر شده است.

امیر به من گفت که اگر نه همه، اما بیشتر، مشاغل این روز‌ها تعطیل هستند. او و همسرش به شغل زنبورداری مشغول‌اند و از زمان شیوع بیماری کرونا نیز عمده وقت خود را صرف تولید عسل کرده‌اند. با این حال امیر به شدت از اوضاع گلایه‌مند است و از این می‌گوید که اکثر محصولات روی دست‌شان مانده است. میترا هم می‌گوید متوجه شده که ایرانی‌ها امروز بسیار ناامید هستند.

میترا: عمده افراد طبقه متوسط یا بالاتر تا امروز نمی‌توانستند عمق فاجعه را درک کنند، اما اکنون، به خصوص پس از شیوع ویروس، می‌توانیم ببینیم که آن طبقه از مردم نیز متوجه شده‌اند که چه می‌گذرد.

کنیون: کمپین دولت ترامپ با هدف فشار آوردن بر تهران به منظور مذاکره برای امضای توافق هسته‌ای جدید و متوقف کردن پشتیبانی ایران از گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه از دو سال پیش آغاز شد. این موضوع به علاوه همه گیری ویروس کرونا برای بسیاری از ایرانی‌ها از جمله ساره، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. او و همسرش یک کارگاه کوچک نجاری دارند، اما از زمان شیوع همه گیری، ریزش ریال باعث شده که بیشتر مشتریان خود را از دست بدهند.

ساره: به دلیل کاهش درآمد خانواده‌های ایرانی، طبقه متوسط که قشر هدف کار ما بود روز به روز کوچکتر شده است. امروز دیگر آن‌ها قادر به خرید چیز‌هایی نیستند که ما تولید می‌کنیم.

کنیون: ساره می‌گوید که بسیاری از مردم تصور می‌کنند که به زودی یک اتفاقی می‌افتد حالا یا اوضاع بهتر می‌شود یا اینکه همه چیز فرو می‌پاشد. امیر معتقد است که برخی از مقامات فهمیده‌اند که در چه شرایط سختی هستیم. ایران همیشه از سو مدیریت رنج می‌برده و حالا امیر در این باره می‌افزاید: مسئولان ما قبلاً هرگز در چنین شرایطی نبوده‌اند و به نظر می‌رسد عمق فاجعه را پذیرفته‌اند.

هیچ یک از افرادی که با NPR صحبت کردند، بر این باور نبودند که شرایط به زودی و در آینده نزدیک تغییر کند.



وبگردی