آفتاب

ویژگی ها، کاربردها و قیمت ورق استیل نسوز



ورق استیل نسوز نوعی ورق استیل است که به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا برای سازه های به کار رفته در دمای بالا مانند کوره ها یا دیگ های بخار مورد استفاده قرار میگیرد.

ورق استیل یکی از پرکاربردترین و اصلی ترین مواد اولیه در صنایع امروزی محسوب می شود. رقابت سنگینی بین کشورها برای به دست گرفتن این بازار سودآور به وجود آمده است. کشورها اقدام به تولید ورق استیل با ترکیبات شیمیایی متفاوت نموده و قابلیت های ورق استیل مانند مقاومت، خوردگی، سایش و میزان تحمل دما را افزایش می‌دهند تا از این راه ورق استیل با کیفیت بهتری را به مشتریان عرضه کنند. دوام، شکل پذیری و استحکام از مهمترین مشخصات ورق استیل محسوب می‌شوند که آن را به یک ماده مناسب جهت استفاده در انواع صنایع تبدیل کرده است. صنعت ساخت و ساز بیشترین محل مصرف انواع ورق استیل است. حدود 50 درصد از ورق استیل‌های تولید شده سراسر جهان در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. ورق استیل نسوز نوعی ورق استیل است که به دلیل مقاومت در برابر حرارت بالا برای سازه های به کار رفته در دمای بالا مانند کوره ها یا دیگ های بخار مورد استفاده قرار میگیرد.


متناسب با تعداد استانداردهایی که برای ساخت و ترکیبات در تولید استیل وجود دارد انواع مختلفی از استیل تعریف شده است. اما پایه استیل ترکیب آهن و کربن، گوگرد، منگنز، سیلیکون و نیکل است. استیل یک ماده اولیه با دوام است که قابلیت شکل پذیری بالایی دارد و به همین دلیل استفاده از آن در انواع صنایع بسیار رایج است. یکی از کاربردی‌ترین انوع استیل، ورق استیل نسوز محسوب می‌شود. این نوع ورق استیل مقاومت خوبی درمقابل انواع خوردگی دارد و می تواند دمای بالا را تحمل کند، بدون اینکه تغییرشکل داشته باشد و یا واکنش دهد.

از آنجایی که نامگذاری گریدهای مختلف استیل در استاندارد های کشور های مختلف متفاوت است، 2 استاندارد مهم به همراه معادلشان را در ذیل آورده ایم:

ورق استیل 309 استاندارد AISI آمریکا (معادل استیل 1.4828 استاندارد DIN آلمان)

ورق استیل 309S استاندارد AISI آمریکا (معادل استیل 1.4833 استاندارد DIN آلمان)

ورق استیل 310S استاندارد AISI آمریکا (معادل ورق استیل 1.4845 در استاندارد DIN آلمان)

ورق استیل 4841 یا همان ورق نسوز 1.4841

 

انواع ورق استیل نسوز و کاربرد آن


ورق استیل S309


امروزه تقریبا در هر صنعتی از ورق استیل استفاده می شود و محصولات آن به مصرف خانواده می رسد. می توان انواع فولاد را به روش های مختلف دسته بندی نمود، به عنوان مثال براساس ترکیب شمیایی به فولاد کربنی و آلیاژی تقسیم می شود. براساس کیفیت به سه دسته فولادهای تجاری، تمیز و فوق تمیز تقسیم می شود. همچنین براساس کاربرد به فولادهای ساختمانی، فنر، ابزار، ورق استیل 321، ضدزنگ شناخته می شوند. ورق استیل از نظر میزان کربن به سه دسته تقسیم می شود، استیل یا فولاد نرم، متوسط و سخت. فولاد نرم حاوی کمتر از 2 درصد کربن است و این نوع فولاد در تهیه پیچ و مهره، سیم خاردار و ... استفاده می شود. فولاد متوسط بین 0.2 تا 0.6 درصد کربن دارد که این نوع فولاد برای تهیه ریل راه آهن و تیرآهن ساختمان مصرف می شود. فولاد سخت که حاوی حدود 0.6 تا 1.5 درصد کربن است برای ساخت ابزار آلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می شود. با توجه به تنوع دسته بندی استیل، شناخت انواع ورق استیل بسیار ضروری به نظر می رسد و به ما کمک می کند تا فولاد مناسب برای فعالیت خود را انتخاب کنیم.

ورق استیل S309

ویژگی‌های ورق استیل نسوز


ورق استیل نسوز از سری استیل های حاوی کروم و نیکل است. مقاومت به حرارت و اکسید شدن از ویژگی های مهم این نوع استیل است. این نوع استیل خاصیت مغناطیسی ندارد و جذب آهنربا نمی شود و در اصطلاح به استیل نگیر شناخته می شود. ورق استیل نسوز مقاومت بالایی نسبت به حرارت دارد. به همین دلیل در سازه هایی که نیاز به تحمل حرارت بالا دارند به کار می رود. این نوع ورق استیل از نظر مقاومت در برابر خوردگی بسیار خوب عمل می کند. درمقابل ورق استیل 304 در محیط‌های اسیدی نسبت به خوردگی مقاومت بیشتری دارد، به همین دلیل جهت حمل و نقل اسیدنیتریک، اسیدسولفوریک و اسیدهای ترکیبی از محفظه هایی از جنس ورق استیل نسوز استفاده می شود.

ورق استیل S310

استیل های نسوز به دلیل ساختار شیمیایی خود قابلیت جوشکاری مناسبی دارند اما بهتر است از الکترود هم جنس خود آن استفاده شود. جوشکاری به روش فیوژن برای این نوع استیل مناسب است. ورق استیل نسوز در برابر حرارت بالا واکنش نشان نمی دهد و می توان استحکام و سختی آن را با سرد کردن افزایش داد. برای اینکه این استیل قابلیت شکل دهی بهتری داشته باشد معمولا عملیات بازپخت (آنیل کردن) روی آن صورت می پذیرد. به این صورت که استیل را در دمای 1038 درجه سانتی گراد تا 1121 درجه سانتی گراد گرم می کنیم و سپس به سرعت در دمای محیط قرار داده یا با آب آن را خنک می کنیم. به این ترتیب سختی استیل را کاهش داده و به دنبال آن شکل پذیری استیل افزایش پیدا می کند. این آلیاژ تا دمای 1038 درجه سانتی گراد در هوای خشک و بدون رطوبت مقاوم است. همچنین به دلیل داشتن کروم بالا و نیکل کم، می تواند در محیط های حاوی گوگرد مورد استفاده قرارگیرد.



ورق استیل S310

کاربرد ورق استیل نسوز


امروزه فلز استیل پرکاربردترین آلیاژ در سراسر جهان است و کاربردهای متنوعی دارد. از استفاده در صنایع خودروسازی و ابزارآلات کشاورزی گرفته تا لوله کشی انتقال نفت و گاز در  پالایشگاه ها. استیل‌ها انواع بسیار متنوعی دارند که هر کدام ترکیبات مخصوص به خود را دارا هستند. برحسب نیاز و با توجه به مواد تشکیل دهنده از هرنوع استیل، در یک قسمت از صنایع استفاده می شود. ورق استیل نسوز به صورت صفحه، ورق و نوار  برای استفاده در انواع صنایع در دسترس هستند. استیل نسوز به دلیل مقاومت در برابر اکسیداسیون در دمای بالا و همچنین مقاوم بودن در برابر تغییر شکل در سازه های حرارتی مورد استفاده قرار می گیرد. ورق استیل نسوز دربرابر اکسیداسیون تا 1038 درجه سانتی گراد در هوای خشک و بدون رطوبت مقاومت می کند.

ورق استیل 4841

از جمله کاربردهای این آلیاژ می توان به استفاده در قطعات موتور هواپیما و جت اشاره کرد. ورق استیل نسوز از فولادهای دارای ضریب انبساط حرارتی بسیار بالا است. به همین دلیل برای استفاده در دیگ‌های بخار، وسایل حمل و نقل مواد با درجه حرارت بالا و همچنین قطعات کوره مناسب است. از دیگر کاربردهای ورق استیل نسوز می توان به به کارگیری در ساخت عناصرگرمایی، روکش اجاق گاز، اجزای کوره، تجهیزات نیروگاهی، پیچ و مهره، مخازن جابجایی اسید ترکیبی و سولفیتها، قطعات اگزوز و ... اشاره کرد.

قیمت ورق استیل نسوز


ورق استیل نسوز جزو گرانترین نوع انواع ورق استیل بوده و علت آن برمیگردد به میزان بالای آلیاژهای موجود در آن که از مهمترین آنها می توان از کروم و نیکل نام برد، به همین دلیل هرچه میزان عناصر گران قیمتی چون نیکل در آلیاژ بیشتر باشد، طبیعتاً قیمت ورق استیل نیز افزایش می یابد.

ورق استیل 4841

در دنیای امروز سرعت، کیفیت و البته کاهش هزینه در کنار هم اهمیت زیادی دارند، به طوری که مجوعه گروه فلز با مدنظر قرار دادن تمامی عوامل فوق اقدام به واردات و عرضه باکیفیت ترین انواع ورق استیل نسوز از برترین برند های جهانی کرده است. هنگامی که شما تصمیم به ساخت یک سازه می گیرید، نیاز دارید تجهیزات مناسب و با کیفیت به کار ببندید. استیل در انواع سازه ها به کار برده می شود و به دلیل کیفیت بالا و در درسترس بودن مورد علاقه افراد است. در مرحله اول شاید قیمت ورق استیل بالا به نظر برسد اما با توجه به عمر طولانی و عدم نیاز به تعویض و هزینه نگهداری پایین نسبت به سایر فلزات، استفاده از آن مقرون به صرفه تر خواهد بود. استیل ها انواع بسیار متنوعی دارند که از نظر ترکیب باهم متفاوت هستند. تفاوت جزئی در ترکیبات باعث می شود که هر نوع استیل خصوصیات مختلفی داشته باشند. شناخت درست انواع فولاد و ترکیبات آن‌ها و همچنین خصوصیات ساختاری باعث می شود تا بتوانیم متناسب با نیاز خود، استیل مورد نظر را انتخاب کنیم. استیل در صورتی‌که در جای مناسب خود به کار برده شود آلیاژ بسیار مفیدی است. ورق استیل نسوز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی که دارند در صنایع غذایی و پالایشگاهی به کار برده می شوند و کیفیت کار ما را تا حد زیادی افزایش می دهد. به دلیل کیفیت بالا و دسترسی آسان استیل به پرکاربردترین آلیاژ سراسر دنیا تبدیل شده است.




وبگردی