آفتاب

کاندوم چیست و چه کاربردی دارد؟



بارداری ناخواسته همواره یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود تا زن و شوهر نتوانند رابطه جنسی با کیفیتی را تجربه کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان برقراری ارتباط جنسی ممکن است به وجود بیاید، انتقال بیماری‌های مقاربتی بین زوجین است.

یکی از مشکلاتی که زوجین همواره از آن رنج می‌برند این است که گاهی اوقات در حالی که از آمادگی کافی پدر یا مادر شدن برخوردار نیستند. بارداری ناخواسته همواره یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود تا زن و شوهر نتوانند رابطه جنسی با کیفیتی را تجربه کنند. یکی دیگر از مشکلاتی که در زمان برقراری ارتباط جنسی ممکن است به وجود بیاید، انتقال بیماری‌های مقاربتی بین زوجین است. در قرن بیست میلادی یکی از عمده دلایلی که باعث شد تا بیماری ایدز با سرعت بسیار زیادی گسترش یابد، برقراری ارتباط جنسی غیر ایمن بوده است. خوشبختانه و با پیشرفت علم امروزه زوجین به راحتی می‌توانند از بارداری ناخواسته و یا بیماری‌های مقاربتی شایع بین زوجین جلوگیری کنند. قرص‌های ضد بارداری یکی از دستاوردهای علم پزشکی است که از حاملگی ناخواسته زن جلوگیری می‌کند. اما به جرات می‌توانیم بگوییم آنچه که هم باعث می‌شود از حاملگی ناخواسته جلوگیری شود و هم از انتقال بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند و حتی باعث افزایش لذت جنسی می‌شود، وسیله‌ای است به نام کاندوم.


کاندوم وسیله‌ای محافظتی است که به زن و شوهر این امکان را می‌دهد که با خاطری آسوده از برقراری ارتباط جنسی لذت ببرند و ترسی از حاملگی ناخواسته یا انتقال بیماری‌های مقاربتی نداشته‌ باشند. خوشبختانه امروزه انواع کاندوم به سادگی و در تمامی داروخانه‌ها در دسترس است و به راحتی و با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توانید اقدام به تهیه این وسیله مراقبتی‌کنید و از رابطه جنسی خود لذت بیشتری ببرید.

انواع کاندوم‌ها و کاربرد آنها

اما جالب است بدانید که کاندوم‌ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند و به زن و شوهر این امکان را می‌دهند که با استفاده از انواع مختلف آن، تجربه جنسی متفاوتی را داشته باشند. از کاندوم‌های میوه‌ای گرفته تا کاندوم‌های خاردار، همگی طیف مختلفی هستند که با توجه به نوع خواسته و سلیقه خود می‌توانید از هریک از آن‌ها استفاده کنید.

در این نوشته ما قصد داریم تا درباره انواع کاندوم‌های موجود در داروخانه ها و کاربرد هر یک صحبت کنیم. اما اجازه دهید پیش از معرفی انواع کاندوم‌های موجود جنس کاندوم‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها را بررسی کنیم.

کاندوم‌ها غالبا یا به صورت طبیعی ساخته می‌شوند یا با استفاده از مواد مصنوعی به وجود می‌آیند.

کاندوم‌های مصنوعی

به کاندوم‌هایی که عمده مواد استفاده شده در آن مواد مصنوعی است، کاندوم مصنوعی گفته می‌شود. کاندوم‌های پلی یورتان معروف‌ترین کاندوم‌های مصنوعی موجود در بازار هستند. کاندوم‌های پلی یورتان ضخامت خیلی کمی دارند و جزو نازک‌ترین کاندوم‌ها محسوب می‌شوند. کاندوم‌های پلی یورتان نسبت به کاندوم‌های لاتکس مزایایی دارند از جمله:

    کاندوم‌های پلی یورتان حرارت را خیلی بهتر منتقل می‌کنند.
    کاندوم پلی یورتان اگر با مواد مرطوب یا روغنی تماس داشته ‌باشد، پاره نمی‌شود
    بی بو هستند
    حساسیت‌زایی خیلی کمی دارند

البته کاندوم‌های پلی یورتان نسبت به کاندوم‌های لاتکس قابلیت کشسانی کمتری دارند و به همین دلیل راحت‌تر پاره می‌شوند. همچنین قیمت کاندوم پلی یورتان نیز گران‌تر است.

کاندوم طبیعی

به کاندوم‌هایی که عمده ماده استفاده‌ شده در ساخت آن‌ها لاتکس یا پلاستیک باشد، کاندوم طبیعی می‌گویند. لاتکس ماده‌ای است که به صورت طبیعی از درخت‌هایی که در منطقه استوا رشد می‌کنند به دست می‌آید. امروزه بهترین برند های کاندوم‌ موجود در بازار از جنس لاتکس هستند. کاندوم‌های لاتکس از کشش بسیار خوبی برخوردار هستند و می‌توانند سایز ‌های مختلفی را پوشش دهند. البته افرادی که به لاتکس حساسیت دارند نباید از این نوع کاندوم‌ها استفاده کنند. همچنین باید بدانید که اگر کاندوم‌های لاتکس با مواد روغنی تماس پیدا کنند، ضعیف شده و ممکن است پاره شوند.

همان طور که اشاره کردیم کاندوم‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و ما در ادامه می‌خواهیم تعدادی از انواع کاندوم‌ها را به شما معرفی‌کنیم:

کاندوم تاخیری

اولین و یکی از پر کاربردترین کاندوم‌های مورد استفاده توسط مردان کاندوم تاخیری است. بسیاری از مردان دچار مشکل زود انزالی هستند و همین موضوع روی کیفیت رابطه و اعتماد به نفس فرد تاثیر منفی می‌گذارد. کاندوم تاخیری علاوه بر خاصیت پیشگیری از حاملگی ناخواسته یا انتقال بیماری‌های مقاربتی می‌تواند مدت زمان رسیدن به انزال را نیز افزایش ‌دهد.

در کاندوم‌های تاخیری معمولا از لیدوکایین استفاده می‌شود. لیدوکایین به کار رفته در کاندوم تاخیری باعث ایجاد بی حسی موضعی می‌شود و با پایین آوردن میزان تحریک پذیری باعث تاخیر در رسیدن به انزال می‌شود. لیدوکایین ماده‌ای است که علاوه بر کاندوم در جراحی‌های کوچک و دندان‌پزشکی استفاده می‌شود. البته، استفاده از کاندوم تاخیری به صورت مقطعی مشکل زودانزالی را حل می‌کند و نمی‌تواند یک راه حل دائمی باشد. اگر به دنبال یک شیوه دائمی برای از بین بردن زود انزالی هستید باید به پزشک متخصص مراجعه ‌کنید.

کاندوم عروسکی

شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردید اما امروزه کاندوم‌هایی وجود دارد که از طرح‌های عروسکی مختلف روی آن‌ها استفاده شده ‌است. کاندوم‌های عروسکی برای زوجینی که به دنبال یک تجربه متفاوت، جدید و جذاب و متنوع هستند بسیار مناسب است.

کاندوم عروسکی دارای طرح‌های جالب و فانتزی و گاها خنده‌دار هستند و با نام، فاندوم نیز شناخته می شوند. جنس کاندوم عروسکی معمولا لاتکس طبیعی است و همچنین در ساخت آن‌ها از رنگ‌های خوراکی استفاده می‌شود. در زمان استفاده از کاندوم عروسکی بهتر است از یک ژل روان کننده نیز استفاده ‌شود.

البته نکته مهمی که در مورد کاندوم عروسکی باید به آن توجه کنید این است که این کاندوم‌ها برای پیشگیری از بارداری یا انتقال بیماری‌های مقاربتی کاربرد کاملی ندارند.

کاندوم فضایی

یکی دیگر از انواع کاندوم‌های موجود در بازار نوع فضایی آن است. هدف از طراحی این نوع کاندوم بیشتر لذت بردن از رابطه جنسی است. کاندوم‌های فضایی در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند از جمله: کاندوم فضایی دکمه‌دار، طوقی، چرخشی، آره ماهی و شمشیری. روش استفاده از این کاندوم مشابه با دیگر کاندوم‌های موجود در بازار است.

از مزایای این نوع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    تحریک بیشتر نقطه جی در بانوان که باعث می‌شود ارگاسم بهتر و با کیفیت‌تری را تجربه کنند
    طراحی‌های گوناگون باعث می‌شود رابطه جنسی متنوعی را تجربه کرده و لذت بیشتری از رابطه جنسی توسط زوجین حاصل ‌شود.
    باعث افزایش تحریک‌پذیری مردان می‌شود و همچنین به فرد کمک می‌کند که اندازه آلتش در زمان رابطه بزرگتر به نظر برسد.

کاندوم میوه‌ای

کاندوم‌های طعم‌دار یا همان کاندوم‌های میوه‌ای از جمله کاندوم‌هایی هستند که باعث افزایش لذت رابطه جنسی می‌شوند. به دلیل اینکه این نوع از کاندوم ها دارای رایحه بسیار مطلوبی هستند. معمولا بین رنگ و طعم این نوع کاندوم‌ها تناسب وجود دارد. مثلا کاندوم‌های توت فرنگی قرمز رنگ یا کاندوم‌های موزی، زرد رنگ هستند.

کاندوم‌ شب نما

یکی از جالب‌ترین کاندوم‌های موجود در بازار کاندوم شب نما است. این کاندوم‌ها در شب و در زمان تاریکی، درخشندگی دارند. این کاندوم‌ها برای پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری‌های مقاربتی مورد تایید هستند. قبل از استفاده از کاندوم شب نما باید به مدت ۳۰ ثانیه آن را در زیر نور قرار دهید و سپس اقدام به استفاده کنید.
لایه داخلی و بیرونی این کاندوم از جنس لاتکس است و در لایه میانی این کاندوم از رنگدانه‌هایی استفاده ‌شده که هیچ ضرری برای زوجین ندارد و در زمان تاریکی شروع به درخشش می‌کنند.

کاندوم خاردار

کاندوم خاردار از جمله کاندوم‌های پر طرفدار نه تنها در ایران بلکه در کل جهان است. خارهای به کار رفته در این نوع کاندوم باعث افزایش لذت جنسی در دو طرف می‌شود. این کاندوم‌ها در دو نوع کاندوم خاردار درشت و خاردار ریز تولید می شوند. برخورد این خارها با دیواره واژن باعث می‌شود همسر شما ارگاسم بهتر و با کیفیت‌تری را تجربه کند و لذت بیشتری از رابطه جنسی ببرد. البته توصیه نمی‌شود که به صورت بلند مدت از این نوع استفاده کنید زیرا خارهای به کار رفته در این نوع کاندوم می‌تواند در بلند مدت می‌تواند به دیواره واژن آسیب وارد کند.

مهم‌ترین مزیت این کاندوم‌ها افزایش تحریک و ارگاسم بانوان است.

نحوه استفاده از کاندوم

ما در اینجا می‌خواهیم برای افزایش میزان آگاهی شما نحوه استفاده و به کارگیری انواع کاندوم مردانه را به شما آموزش‌ دهیم:

ابتدا باید به آرامی و از لبه مشخص ‌شده بسته‌بندی کاندوم اقدام به باز کردن بسته‌ بندی کاندوم‌کنید. این کار را با قیچی یا چیز نوک تیزی انجام ‌ندهید زیرا ممکن است آسیب ببیند و پاره‌ شود که در این صورت دیگر کاندوم قابلیت استفاده را نخواهد داشت.

پس از باز کردن بسته بندی آن باید پشت و روی کاندوم را مشخص‌ کنید، برای این کار کافی است که مقداری از کاندوم را با دست خود باز کنید تا متوجه ‌شوید که پشت و روی آن به چه شکل است. سپس با یک دست خود قسمت ذخیره را در دست خود نگهدارید و سپس با استفاده از دست دیگر خود و به شکلی که ناخن شما با سطح کاندوم تماس پیدا نکند، آن را روی آلت خود بکشید. البته بهتر است که در حالت نعوظ کاندوم را روی آلت تناسلی خود بکشید. پس از پایان رابطه جنسی و پس از انزال ،  کاندوم را از آلت خارج نموده و انتهای کاندوم را گره بزنید و آن را داخل دستمال کاغذی پیچیده و درون سطل زباله بیاندازید.

سخن پایانی

کاندوم یکی از پر کاربردترین و مفیدترین وسایل جنسی ساخته شده توسط انسان است. این وسیله نه تنها برای پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی مفید است بلکه باعث می‌شود یک تجربه جنسی متفاوت و لذت بخش را نیز تجربه ‌کنید. اگر به دنبال تنوع بخشیدن به رابطه خود هستید، کاندوم‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. در زمان خرید کاندوم، فارغ از نوع آن باید به جنس آن نیز توجه‌کنید. برخی از کاندوم‌ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت‌ شوند و یا برخی هم ممکن است به ساختار درونی واژن یا پوست آلت آسیب وارد کنند.

 



وبگردی