آفتاب

آشنایی با روکش پی وی سی و کاربردهای آن در دکوراسیون



ممکن است به خاطر داشته باشید که چند سال پیش یعنی چیزی در حدود 15 الی 20 سال قبل به مرور سبک زندگی های ساده و بدون تجملات (که البته تجملات اصلا چیز بدی نیست) در حال تغییر بود و کم کم توجه به مواردی مثل دکوراسیون داخلی منزل بیشتر و بیشتر شد. شاید در همان سال ها یا کمی بعد و قبل از آن بود که استفاده از چوب و به خصوص ام دی اف در طراحی دکوراسیون داخلی منازل بیشتر و بیشتر شد.

ام دی اف از ابتدای استفاده خود تا همین امروز یکی از بهترین و پرکاربردترین متریال دکوراسیون بوده و هست، اما استفاده از آن در دکوراسیون به مرور زمان پخته تر و بهینه تر شده. امروز، ورقه های ام دی اف با ترکیب روکش های زیبا و مقاوم در دکوراسیون منازل، شرکت ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند و از قضا طرفداران بسیار زیادی هم دارند.

در این مقاله از روکش پی وی سی بیشتر می گوییم و مصداق های کاربرد آن در دکوراسیون را معرفی می کنیم. می گوییم که ترکیب روکش پی وی سی و ام دی اف در چه مواردی استفاده می شوند.

روکش پی وی سی چیست؟

یکی از مهمترین کاربردهای PVC استفاده از آن در صنعت چوب است. در این صنعت نیز MDF مهمترین متریالی است که ترکیب آن با پی وی سی سر و صدای زیادی کرده و محصولات پرفروشی نیز با آن تولید می شود. ام دی اف از خود طرح و رنگ چندان جذابی ندارد و ترکیب آن با روکش های پی وی سی توانسته ام دی اف را به یکی از پرطرفدارترین مواد اولیه برای ساخت انواع لوازم منزل تبدیل کند.
روکش پی وی سی روکشی پلاستیک مانند است که با استفاده از چسب های مخصوص به صفحات ام دی اف چسبانده می شود. دوام و انعطاف پذیری بسیار بالا و قیمت به صرفه از مهمترین ویژگی های روکش های پی وی سی به شمار می روند.
البته روکش های پی وی سی انواع مختلفی دارند و در میان این مدل های مختلف برخی قیمت های بالاتری دارند. در مجموع هرکدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند، اما به جرات می توان روکش PVC هایگلاس و روکش PVC وکیوم ممبران را دو مورد از محبوب ترین ها دانست.

انواع محصولات با روکش PVC

محصولاتی که با روکش پی وی سی تهیه می شوند تنوع بسیاری دارند. روکش پی وی سی بیش از همه در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرد، اما این متریال در ساخت دیگر وسایل نیز کاربرد دارد.

کابینت ممبران و کابینت هایگلاس، پرطرفدارترین محصولات PVC

روکش پی وی سی هایگلاس و روکش وکیوم ممبران هر دو در ساخت کابینت مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب بین این دو یا دیگر گزینه های موجود بستگی به ویژگی های هرکدام از این روکش ها دارد. این ویژگی ها برای ساخت کابینت با روکش پی وی سی اهمیت زیادی دارد.
برای مثال روکش هایگلاس ظاهری براق ارائه می دهد که زیبایی منحصر به فرد و جلوه بسیاری خاصی به آشپزخانه اضافه می کند، اما این روکش در مقابل ممبران معایبی هم دارد.
برای مثال روکش ممبران مقاومت بسیار بالاتری نسبت به هایگلاس به خصوص در مقابل رطوبت دارد. البته قیمت کمتر هایگلاس باعث شده که این روکش توانایی رقابت تنگاتنگ با ممبران را داشته باشد، اما ممبران بخاطر زیبایی در طراحی و امکان اجرای تراشکاری در کابینت و ایجاد طرح برای آن همواره پرطرفدارتر بوده است.
لازم است به این نکته اشاره کنیم که ممبران هم بی عیب نیست، اما در مقاله معایب کابینت ممبران می توانید با معایب محدود ممبران و راه حل آن ها آشنا شوید.

درب های ضد سرقت با روکش پی وی سی


یکی دیگر از محصولاتی که از انواع روکش پی وی سی بسیار در آن استفاده می شود، درب های ضد سرقت هستند. از آنجا که درب های ضد سرقت قیمت بالاتری نسبت به درب های عادی دارند، معمولا مورد استفاده اقشار پردرآمد جامعه هستند، به همین دلیل از باکیفیت ترین روکش های پی وی سی همچون روکش ممبران در ساخت این درب ها استفاده می شود.

تخت و سرویس خواب

تخت و سرویس های خواب از دیگر وسایلی هستند که برای ساخت آن ها از روکش های پی وی سی استفاده می شود. البته استفاده از روکشی همچون ممبران به ندرت در ساخت تخت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا از روکش های پی وی سی با قیمت کمتر استفاده می شود.

انواع میز، دراور، کمد و بوفه، با روکش PVC

محصولاتی مثل میز، کمد، فایل های کشویی چوبی و بوفه نیز از این روکش ها برخوردار می شوند. معمولا در این وسایل نیز از دستگاه های سی ان سی برای تراشکاری چوب و ایجاد طرح و نقش استفاده و به دنبال آن از روکش ممبران برای روکش کردن این محصولات استفاده می شود. برای چسباندن روکش ممبران به صفحه های چوبی تراش خورده از دستگاه وکیوم و چسب وکیوم ممبران استفاده می شود. اگر نمی دانید چسب وکیوم چیست پیشنهاد می کنیم مقاله وارناسا را از دست ندهید.

کاربردهای دیگر روکش پی وی سی در صنعت دکوراسیون

تقریبا هرجا که صحبت از دکوراسیون باشد و امکان ساخت محصولی با چوب وجود داشته باشد می توان از کاربردهای روکش پی وی سی پرده برداشت. تفاوتی هم ندارد که هدف از آن تنها زیبایی باشد، یا تلفیقی از زیبایی و کاربردی بودن آن!
برخی از جالب ترین کاربردهای دیگر روکش پی وی سی در دکوراسیون داخلی شامل موارد زیر است:

    کاور هود
    فریم
    تاج و قرنیز
    زیرچراغی
    پاخور
    ستون
    دکوری
    و دیگر قطعات کاربردی
در پایان لازم است اشاره کنیم که اگر از تولیدکنندگان محصولات چوبی هستید می توانید مواردی مثل روکش ممبران و روکش هایگلاس را از فروشگاه اینترنتی Varnasaco.com با بهترین قیمت تهیه کنید و در محل مورد نظر خود دریافت کنید.




وبگردی