آفتاب

آموزش بورس از صفر تا صد برای حرفه ای شدن



یادگیری مفاهیم اولیه، تحلیل‌های تکنیکال و همچنین یادگیری انواع استراتژی سرمایه‌گذاری و تحلیل‌های بنیادی است که تضمین کننده‌ی سود سرمایه شما خواهد بود.

بدون شک آموزش بورس پایه و اساس حضور موفقیت‌آمیز در این بازار مالی است. آموزش بورس از صفر، که در وب سایت ماهان تیموری هم به اون پرداخته بودیم. یادگیری مفاهیم اولیه، تحلیل‌های تکنیکال و همچنین یادگیری انواع استراتژی سرمایه‌گذاری و تحلیل‌های بنیادی است که تضمین کننده‌ی سود سرمایه شما خواهد بود. در ادامه این مطلب ما به صورت گام به گام به آموزش بورس خواهیم پرداخت تا با هر سطح دانشی هستید بتوانید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید و از پتانسیل بالای آن برای سودآوری استفاده نمایید. در ادامه همراه ما باشید.

گام اول آموزش بورس: تعریف و فلسفه شکل گیری بورس


بورس چیست؟


بهتر است قبل از هرچیزی به طور مختصر درباره تاریخچه و فلسفه ایجاد بورس توضیح دهیم و بدانیم که چطور اولین بار ایده‌ی بازار بورس شکل گرفت؟ در واقع بورس توسط عده‌ای از بازرگانان اروپایی که در فعالیت‌های تجاری خود دچار ضرر شده بودند شکل گرفت. آن ها به این فکر افتادند که سایر تجار را در تجارت خود شریک کنند تا سود و ضرر داد و ستدشان با سایر  شرکا نیز تقسیم شود. به مرور این روش بسیار کارآمد و موفقیت‌آمیز شد و رفته رفته برای این نوع از فعالیت قوانینی وضع شد و شرکت‌های سهامی شکل گرفتند. اولین شرکت سهامی قانونی در سال 1353 میلادی در روسیه شروع به فعالیت کرد.  این شرکت در اولین فعالیت تجاری خود، با به کار گرفتن سرمایه عده‌ای از تجار کالاهایی را بدون دور زدن آفریقا به چین و شرق آسیا صادر نمود و سود حاصل از آن را بین سرمایه‌گذاران تقسیم کرد. با گسترش این فعالیت نیاز به شرکت‌هایی که بین سرمایه‌گذاران و تجار رابطه برقرار کند نیز احساس شد و در ادامه اولین بورس دنیا در شهر آمستردام شکل گرفت. واژه بورس، به فرانسوی به معنی کیف پول است. در ایران نیز اولین بار در سال 1345 قانون بورس در مجلس تصویب شد و یک سال بعد یعنی در سال 1346 بورس اوراق بهادار تهران انجام اولین معاملات خود را آغاز نمود.

ساز و کار بورس به چه شکل است؟


برای سرمایه‌گذاری در بورس لازم است اصلا بدانیم در بازار بورس چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود. در واقع اولین قدم برای آموزش بورس این است که شما بدانید قرار است با چه سیستمی شروع به کار کنید. به بیانی ساده فلسفه بورس و شکل گیری آن در جهان با هدف تجمیع سرمایه و در ادامه تامین مالی شرکت‌های تجارتی و پروژه‌های آن‌ها در لوای یک سیستم قانونمند است که در آن سود و زیان آن بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر تقسیم می‌شود. بازار بورس مانند هر بازار دیگری مکانی برای خریدها و فروش‌ها است؛ از این رو در این بازار افراد با هر سرمایه‌ای وارد شده و با فروشنده‌ها رابطه برقرار می‌کنند و در نهایت اقدام به انجام معامله می‌کنند. بازارهای بورسی هم می‌توانند به صورت فیزیکی پذیرای سرمایه‌گذاران باشند و هم می‌تواند در فضایی مانند اینترنت شکل بگیرد.

گام دوم آموزش بورس: انواع بازارهای بورسی


در بورس چه چیزهایی خرید و فروش می‌شود؟


برای یادگیری بهتر و آموزش بورس از صفر و به صورت پایه‌ای، باید بدانیم در بورس قرار است چه چیزهایی خرید و یا فروش کنیم. به طور کلی دو نوع دارایی در بورس قابل معامله است:

1-      دارایی واقعی مانند کالا، زمین، ساختمان، ماشین و...

2-      دارایی مالی مانند اوراق مشارکت، سهام و....

بنابراین با توجه به نوع دارایی بازار بورس به سه دسته تقسیم می‌شود:

    بورس کالا


در بورس کالا که در آن افراد به خرید و فروش کالاهای معین می‌پردازند. در بورس کالا معمولا مواد خام مانند نفت، گندم و... معامله می‌شود. بورس هر کالا با همان نام نیز نامگذاری می‌شود. مانند بورس نفت، بورس گندم و...

    بورس ارز


بورس ارز در ایران چندان فعال نیست اما در دیگر کشورها رونق بسیار زیادی دارند و افراد در آن به معامله و خرید و فروش پول‌های خارجی مشغول هستند.

      بورس اوراق بهادار


در بورس اوراق بهادار معمولا دارایی‌هایی مانند سهام و یا اوراق مشارکت معامله می‌شود و در ایران این بورس به صورت رسمی و دائمی در یک فضای معین فعال است. بورس اوراق بهادار در واقع زمینه را برای سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر فراهم می‌کند تا بدون اینکه این دو گروه یکدیگر را بشناسند به فعالیت اقتصادی با کمک یکدیگر مشغول باشند و نیاز یکدیگر را تامین نمایند. یکی از مزایای بورس این است که افراد می‌توانند با هر سرمایه‌ای به یک شریک تجاری تبدیل شوید. افراد سرمایه خرد و یا کلان دارند و یا سلایق در سرمایه‌گذاری نیز متفاوت است؛ بعضی افراد خواهان سود زیاد و همچنین طبیعتا پذیرای ریسک بالاتر نیز هستند؛ اما بسیاری به سود اندک اما با ریسک کمتر قانع‌اند. بورس برای هر میزان سرمایه‌ای و با هر روحیه سرمایه‌گذاری امکان شراکت را فراهم نموده است. بورس اوراق بهادار فعال‌ترین بازار بورسی ایران است.

گام سوم آموزش بورس: ثبت نام و دریافت کد بورسی


  تا اینجا در آموزش بورس به خوبی دریافتیم که بورس و انواع بازارهای بورسی چیست و در آن‌ها چه چیزهایی خرید و فروش می‌شود. اما فعالیت در بورس اوراق بهادار نیازمند ثبت نام و احراز هویت هر شخصیت حقیقی و یا حقوقی است. زیرا قوانین در بازار بورسی کاملا حکم‌فرماست و در تمام معاملات دارای کد مخصوص، سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر قابل شناسایی است. در ادامه به صورت پله پله، نحوه ثبت نام در بورس اوراق بهادار را به شما می‌آموزیم.

مدارک مورد نیاز  افراد  با شخصیت حقیقی


    اصل و کپی شناسنامه
    اصل و کپی کارت ملی
    فرم احراز هویت اشخاص حقیقی تکمیل شود.
    فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران تکمیل شود.
    شماره حساب بانکی
    شماره شبای شماره حساب مربوطه

مدارک مورد نیاز دریافت کد بورسی برای شخصیت های حقوقی


    کپی از آگهی رسمی تاسیس شرکت در روزنامه
    کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات شرکت
    کپی از اساسنامه شرکت
    کپی مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌صورت کامل
    کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز
    کپی صورت‌های مالی شرکت که به تایید و مهر حسابرسی قانونی رسیده باشد
    تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
    تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران

مرحله اول ثبت دریافت کد بورسی: ثبت در سامانه سجام


برای ثبت نام در سامانه سجام کافی است وارد درگاه سایت آن شوید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید با وارد کردن شماره تماس خود و دریافت پیامک حاوی کد و وارد کردن آن در کادر مربوط در سامانه مشخصات خود را به صورت کامل پر نمایید. در این مرحله باید به یاد داشته باشید که حتما شماره تماس باید به نام خود شخص اصیل باشد. در صورتی که نماینده قانونی درحال طی مراحل ثبت نام است باید فایل قانونی مربوط به نمایندگی را بارگذاری نماید.

    در ابتدا به سامانه سجام مراجعه کنید.
    سپس شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید. دقت کنید که سند سیمکارت باید به نام خود شخص باشد.
    کد پیامکی دریافتی را در فیلد مربوطه وارد نمایید.
    گزینه مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب و کد ملی و شماره شناسنامه را وارد کنید.
    بعد از انجام مراحل فوق باید مبلغ ۱۰ هزار توماناز طریق درگاه بانکی، بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی به صورت آنلاین پرداخت نمایید. در اختیار داشتن رمز دوم پویا در این مرحله الزامیست.

۶. وارد کردن اطلاعات هویتی بر اساس مدارک شناسایی به صورت کامل

۷. در مرحله‌ی بعد باید اطلاعات مربوط به پشت کارت ملی را وارد نمایید.

۸. در صورتی که دارای کد بورسی قدیمی هستید در این مرحله وارد نمایید در غیر این صورت این مرحله را نادیده بگیرید.

۹. مرحله بعد مربوط به اطلاعات شغلی شما می‌باشد.

۱۰. در فرم بعدی باید اطلاعات مالی خود را وارد نمایید.

۱۱. در مرحله‌ بعد باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی را وارد نمایید. در این مرحله باید حساب بانکی به نام شما باشد. البته تغییرات حساب بانکی بعد از مراحل ثبت نام امکان‌پذیر است.

۱۲. فرم تعهدات را تکمیل نمایید و در صورت ایجاد مشکل می‌توانید اطلاعات قبلی خود را نیز ویرایش کنید. در پایان کد بورسی 10 رقمی به شماره موبایل ثبت شده پیامک خواهد شد.

مرحله دوم ثبت نام برای دریافت کد بورسی


    انتخاب کارگزاری رسمی
    ورود به بخش افتتاح حساب در سایت کارگزاری مورد نظر
    وارد کردن شماره همراه و دریافت کد تایید از طریق پیامک
    تکمیل اطلاعات هویتی اولیه ثبت نام (کد ملی، نام، نام خانوادگی و رمز عبور)
    تکمیل ثبت نام غیرحضوری

مرحله سوم: احراز هویت و مراجعه حضوری به کارگزاری یا پیشخوان دولت


پس از گذراندن مراحل فوق باید با در دست داشتن مدارک خود به یکی از شعبات کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کنید؛ تا مراحل صدور کد بورسی سازمان بورس طی شود. کد بورسی شما بعد از سه روز کاری صادر خواهد شد و مراتب آن به شما از طریق پیامک اعلام می گردد.

با دریافت کد بورسی طی این مراحل می توانید به خرید و فروش سهم و یا اوراق در بازار بورس اقدام کنید.

برای ادامه روی "آموزش بورس از صفر تا صد" کلیک کنید !




وبگردی