آفتاب

نکات مهم برای خرید چیلر خانگی



در این مطلب ما به معرفی انواع چیلر و کاربرد­های آن‌ پرداخته و اطلاعات لازم جهت خرید آن‌ها را آورده ایم. برای اینکه با چیلر­­ها بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید.

معرفی چیلر


در ابتدا باید بدانیم که چیلر یا دستگاه سرد­کن یک وسیله­‌ی سرمایشی بسیار قوی است. چگونگی کارکرد چیلر به این شکل است که با سیستم تبرید تراکمی یا جذبی گرما از یک مایع که به طور معمول آب است استفاده می­‌کند تا سبب حذف گرمای آن شود. سپس از این مایع سرد شده برای خنک ساختن هوا و همچنین دستگاه‌های صنعتی استفاده می­‌کند. از گرمایی که توسط چیلر گرفته می­‌شود تا مایع سرد شود نیز می‌توان در جهت رفع نیاز گرمایشی استفاده کرد یا آن را به محیط بر­­گرداند. از آنجایی که این دستگاه دارای راندمان بسیار خوبی است، استفاده از آن در ساختمان به صورت مرکز­ی سبب خنک شدن تمام فضای واحد­ها و راهرو­ها و... شده و آسایش ساکنان را فراهم می­‌آورد. در این مطلب ما به معرفی انواع چیلر و کاربرد­های آن‌ پرداخته و اطلاعات لازم جهت خرید آن‌ها را آورده ایم. برای اینکه با چیلر­­ها بیشتر آشنا شوید همراه ما باشید.

انواع چیلر و کاربردهای آن


چیلر­ها به طور کلی از نظر کارکرد و منبع انرژی به دو دسته‌ی عمده چیلر جذبی و چیلر تراکمی تقسیم می­‌شوند. چیلر جذبی با صرف انرژی گرمایی و چیلر تراکمی به وسیله­ی انرژی برق باعث ایجاد سرما می­شود. کاربرد چیلر در دو حوزه تهویه مطبوع و صنعتی است. در خرید چیلر باید آنها را از نظر کارکرد، بازده و راندمان فعالیت، نگهداری و همینطور اثرات زیست محیطی سنجید تا بهترین انتخاب صورت گیرد.


چیلر جذبی


این دستگاه به جا­ی انرژی الکتریکی از حرارت و ژنراتور به عنوان منبع انرژی استفاده می‌­­کند. سردسازی مایع  به وسیله­‌ی منبع گرما­ی مستقیم مثل شعله­‌ی گاز یا بخار داغ در یک چرخه‌ی دائمی با نام سیکل جذبی اتفاق می­‌افتد. در این چرخه از یک ماده­‌ی جاذب که به طور معمول لیتیوم بروماید است به عنوان سیال ثانویه استفاده می­‌شود. اجزای چیلرهای جذبی عمدتا شامل یک اپراتور، جاذب یا ابزوربر، ژنراتور و کندانسور می‌باشد.

مزایای چیلر جذبی:


به طور کلی از مزایای چیلرهای جذبی می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    افزایش دما­ی هوا در فصول گرم عاملی بر افزایش راندمان سیستم
    سر و صدای کمتر به دلیل نبود کمپرسور در دستگاه
    کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
    عدم نیاز به برق اضطراری
    تولید آلاینده کمتر

معایب چیلر جذبی:


    هزینه نصب بیشتر
    استفاده از شعله مستقیم گاز یا گازوئیل به جای گرمای بخار داغ یا آب گرم و یا بویلر­ها و... صرفه‌ی اقتصادی این دستگاه را از بین می‌برد.


چیلر تراکمی


چیلر تراکمی برای انجام فعالیت سرمایشی خود نیاز به انرژی الکتریکی دارد، به همین دلیل به آنها چیلر برقی نیز می­‌گویند. این دستگاه ابتدا گاز را در کمپرسور متراکم می‌­کند و به کندانسور می‌­فرستد تا خنک شده و تبدیل به مایع گردد. گاز مایع شده در یک مبدل حرارتی به اسم اپراتور تا دمای زیر صفر درجه‌ی سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رسد و به محیط فرستاده می­‌شود. گاز مایع بعد از گرفتن گرمای محیط دوباره تبخیر شده و به کمپرسور فرستاده می­‌شود و چرخه تکرار می­‌شود. اجزای چیلر تراکمی شامل کمپرسور و موتور برقی آن، مبرد سیکل، شیر انسباط، مبدل حرارتی اپراتور و مبدل حررتی کندانسور می‌­باشد.

مزایای چیلر تراکمی:


از مزایای چیلرهای تراکمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    قابلیت کنترل سیستم
    استفاده در محیط­‌های بسته
    برطرف شدن مصرف زیاد برق در مدل­‌های پیشرفته
    قابل استفاده در تمام نقاط با هر نوع آب و هوا
    راندمان بالا

معایب چیلر جذبی:


    برای تولید هر تن تبرید نیاز به 0.8 تا 1 کیلووات توان الکتریکی دارد و مصرف بالای برق این دستگاه در مدل های قدیمی

انواع مدل‌های چیلر تراکمی بر اساس نوع ماده سیال


چیلرهای تراکمی، بر اساس طریقه‌ی عملکرد به دو دسته‌ی کلی هوا خنک و آب خنک تقسیم می­‌شوند. در چیلر هوا­خنک همانطور که از اسمش پیداست خنک‌سازی به وسیله­‌ی هوا صورت می­‌گیرد و در آب خنک هم آب این عمل را انجام می­دهد. آب­‌خنک‌ها راندمان بالاتری نسبت به هوا­خنک­‌ها دارند و همینطور بیشتر در محیط بسته قرار می­‌گیرند. نیاز به برج خنک‌کننده از دیگر ویژگی­‌های این سیستم است که در هوا­خنک‌ها وجود ندارد. هوا­خنک‌ها راندمان پایین­‎تری دارند و در محیط­‌های باز قابل استفاده هستند. کاربرد اصلی این دو سیستم برای صنایع است و از نظر بازده عملکرد تفاوت زیادی ندارند.

انواع چیلر تراکمی بر اساس کمپرسور


چیلر بر اساس نوع کمپرسور در دو نوع چیلر تراکمی اسکرال و چیلر تراکمی اسکرو در بازار موجود است. نوع اسکرال این محصول هر دو نوع خنک‌کننده‌ی آب و خنک‌کننده­‌ی هوا را دارد و از نظر میزان تناژ در محدوده­‌ی کم تا متوسط به کار گرفته می‌شود. از ویژگی­‌های این نوع دستگاه صدا و لرزش کمتر، طول عمر بالا و استهلاک کمتر است. نوع اسکرو این محصول به مارپیچی نیز معروف است و در تناژ­های بالا (تناژهای 50 تن یا 100 تن به بالا ) مورد استفاده قرار می‌­گیرد. این نوع چیلر نیز هر دو نوع خنک کننده‌ی هوا و آب را دارد. تفاوت چیلر تراکمی اسکرال و چیلر تراکمی اسکرو در ابعاد و وزن کمتر چیلر اسکرودار است. البته قیمت آن نیز بالا­تر است.

مزایای استفاده از چیلر اسکرو هوا­خنک و آب­‌خنک ایرانی


    در طراحی این چیلرها نهایت ظرافت برای طراحی سبک و ساده بدنه در نظر گرفته شده است.
    برای تمامی چیلرهای اسکرو هوا­خنک و آب‌­خنک ایرانی امکان سفارشی‌سازی خارج از کاتالوگ امکان‌پذیر است.
    جهت کاهش خطاها و اتصالات جوشکاری در اسکرو هوا­خنک و آب­خنک ایرانی از ماشین‌آلات جهت خم استفاده می‌شود.
    تابلوهای برق این چیلرها به PLC مجهز است که از بهترین و کارآمدترین PLC های روز دنیا می­‌باشد.
    در چیلرهای اسکرو هواخنک و آب خنک ایرانی از تابلوهای برق تا فن­‌ها همگی از برترین برندهای حال حاضر دنیا استفاده می­‌شود.


مزایای چیلر اسکرال هوا­خنک و آب­‌خنک ایرانی


    کمپرسورهای استفاده شده در این چیلرها دارای ظرفیتی برابر 2.3 تا 120 تن هستند.
    طراحی سبک و استاندارد بدنه در تمامی آن ها به خوبی رعایت شده است.
    به دلیل ساخت چیلرهای ایرانی در داخل کشور امکان سفارشی‌سازی تعداد مدارها بنا بر نیاز کارفرما وجود دارد.
    کوئل­‌های استفاده شده در این چیلرها دقیقا متناسب با ظرفیت کمپرسورها طراحی می­‌شوند و معمولا از کوئل­‌های 3 و 4 ردیفه استفاده می‌شود. FPI این کوئل­‌ها از 10 تا 14 متغیر است.
    تابلو برق مجهز به سیستم PLC با قطعاتی از بهترین برندها (HYUNDAI و..)
    استفاده از فن­‌های AXIAL از بهترین برندهای روز دنیا

و در پایان می‌توان گفت چیلر­­­ها بخش مهمی از یک سیستم ساختمانی هستند و باید در خریداری آن برای مجتمع­‌های مسکونی و تجاری دقت کافی را به عمل آورد. چیلر ایرانی، با دارا بودن استاندارد­های روز جهان تمام نیاز­­های شما را در جهت داشتن یک سیستم خنک‌کننده‎­ی خوب برطرف می­‌کند. امیدواریم استفاده‌­ی لازم را از این مطالب برده باشید.




وبگردی