آفتاب

چرا سفر فوری رئیس جمهور فرانسه به بیروت مهم است



لبنان از لحاظ فرهنگی و سیاسی سال ها مورد استعمار فرانسه بود و فرانسه به دنبال احیای این مسئله است

پس از جنگ جهانی اول و سقوط عثمانی بخش عرب نشین این امپراطوری به دست انگلیس و فرانسه افتاد.

کشورهای عربستان، اردن و فلسطین را انگلیس و سوریه و لبنان را فرانسه استعمار و رهبری می کردند.

این کشور ها از لحاظ سوق الجیشی سه قاره اروپا، آفریقا و آسیا را به هم متصل می کند برای همین نفوذ در این منطقه و اداره آنان جزو اولویت های استعمارگران است.

بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل نیروهای مقاومت در این کشور ها رفته رفته قدرت نوظهوری که منافع آنان را به خطر می انداخت شکل گرفت.

لبنان با  آزاد سازی اراضی جنوبیش از رژیم اشغالگر قدس و اخراج سربازان آمریکایی بعد از انفجار و کشته شدن تعداد زیاد از نیروهایش  بازیگر مهمی در منطقه شد.

با خلا نیروهای اسرائیلی و آمریکایی دوباره فرانسه نفوذ زیادی پیدا کرد و عربستان نیز فعالیت های زیادی از جمله روی کار آوردن رفیق حریری و سعد حریری انجام داد.

دولت لبنان چندی است که با تحریم‌های همه جانبه آمریکا روبروست و قیمت مواد غذایی در یک مدت کوتاهی ۸۰ درصد بالا رفته و با انفجار بندر بیروت تمام انبار های گندم ذخیره شده که در قلب اتش سوزی بود از بین رفت.

دول غربی با فشار روز افزون بر ملت لبنان خواستار جدایی آنان از مقاومت بوده تا به این صورت حزب الله لبنان را خلع سلاح کنند.

قرار است که جمعه گزارش ترور رفیق حریری توسط سازمان ملل اعلام شود و گمانه زنی هایی از محکومیت حزب الله لبنان در آن متن وجود دارد.

حال رسانه های سعودی و اسرائیلی با هجمه به حزب الله سعی در مقصر دانستن این نیرو در انفجار بندر بیروت را دارند تا به این صورت کار حزب الله را یک سره کنند.

چند سال پیش در ماجرای ترور رفیق حریری هنگامی که تمام مدارک علیه حزب الله بود نیروهای مقاومت با هک کردن سیستم های اسرائیل و انتشار فیلمی از آنان توانستند اطلاعاتی را بدست آورده که ورق را به نفع خود برگرداند و از آن زمان تا به حال دشمنان با فضا سازی دوباره سعی در محکومیت حزب الله دارند.

رئیس جمهور فرانسه در همین راستا با سفر فوری به لبنان از نزدیک و در وسط میدان به دنبال ایجاد لابی، حمایت و هدایت نیروهای خود و ایجاد تفرقه بین لبنانی ها است.

وی می‌پندارد که با ایجاد فضا سازی می تواند ضربه کاری را به حزب الله بزند اما با انتشار حضور هواپیماهای جاسوسی آمریکا بر فراز بندر در یک روز قبل از انفجار و وجود دلایلی بر عمدی بودن این حادثه تا به حال نتوانستند کاری از پیش جلو ببرند.



وبگردی