آفتاب

انفجار مهیب بیروت سد مقاومتی بازارها را شکست



در پی انفجاری که در اواخر روز گذشته در یکی از بنادر بیروت رخ داد بازارهای مالی سراسر دنیا رشد چشمگیری را تجربه کردند و این انفجار سد مقاومتی بازارهای مالی را شکست.

در اواخر روز گذشته در  پی انفجار مهیبی که در یکی از انبارهای نگه داری مواد محترقه در یکی از بنادر بیروت، پایتخت لبنان، رخ داد بازارهای مالی سراسر دنیا با رشد چشمگیری مواجه شدند به گونه ای که در پی این حادثه در اواخر شب گذشته سد مقاومتی طلا شکسته شد و این فلز گران بها به بالاتر از ۲ هزار دلار در هر اونس صعود کرد.

پس از انفجار مهیب روز گذشته در بیروت اولین بازاری که به این حادثه واکنش نشان داد بازار طلا بود چراکه در حال حاضر طلا به عنوان سرمایه امن یکی از پرتقاضاترین سرمایه ها در دنیا به حساب می آید و با گسترش ناامنی ها سرعت رشد قیمت این فلز گران بها نیز شتاب بیشتری می گیرد.

روند افزایشی قیمت طلا در بازارهای جهانی که همزمان با حادثه بیروت آغاز شده بود تاکنون ادامه داشته است به گونه ای که قیمت این فلز گران بها که در ابتدای امروز ۲ هزار و ۱۵ دلار در هر اونس اعلام شده بود در حال حاضر به ۲ هزار و ۲۴ دلار در هر اونس افزایش یافته است.

پس از بازار طلا بازار نفت بیشترین تاثیر پذیری را از انفجار روز گذشته در بیروت داشته است به گونه ای که هر بشکه نفت برنت که طی چند هفته اخیر در صعود به کانال جدید ناتوان بوده است در شب گذشته در آستانه ورود به کانال ۴۵ دلاری قرار گرفت و رشد ۰.۵ درصدی را تجربه کرده است؛ این طلای سیاه از شب گذشته تاکنون توانسته است در کانال ۴۴ دلاری باقی بماند و حتی یک سنت نیز افزایش قیمت را تجربه کرده است و به قیمت بشکه ای ۴۴ دلار و ۳۶ سنت رسیده است.

در مقابل نفت برنت، نفت وست تگزاس آمریکا نتوانست افزایش قیمت خود را حفظ کند و پس از حادثه که به قیمت بشکه ای ۴۱ دلار و ۶۱ سنت صعود کرده بود در صبح امروز با ریزش چند سنتی مواجه شده است و قیمت آن به بشکه ۴۱ دلار و ۵۸ سنت رسیده است.

اما بورس های جهانی واکنش های متفاوتی به انفجار روز گذشته در بیروت نشان دادند به گونه ای که ارزش سهام شرکت های بورسی در کانادا و تورنتو پایتخت این کشور رشد چشمگیر ۲ تا ۳ درصدی را در پی وقوع این حادثه تجربه کردند؛ معاون رئیس جمهور این کشور در مورد علت این حادثه گفت: هنوز علت این حادثه به درستی روشن نشده است اما به روشنی می توان به درستی این گفته که "انفجار روز گذشته بیروت بازارهای مالی دنیا را دگرگون کرده است" پی برد.

در مقابل بورس کانادا بورس های آسیا و اروپایی نسبت به روز گذشته ریزش ناچیزی را تجربه کردند به گونه ای که شاخص بورس هنگ‌کنگ در صبح امروز با افتی ۰٫۱ درصدی شروع به کار کرد و شاخص نیکی ژاپن نیز ۰٫۳ درصد نسبت به روز معاملاتی قبل افت داشت.

در گروه فلزات اساسی اما مس، آلومینیوم و قلع بدون تغییر خاصی نسبت به روز گذشته معامله شدند. این فلزات با توجه به بهبود روند صنایع سنگین در مقایسه با ماه‌های نخست شیوع کرونا در مدار صعود قرار گرفته‌اند اما با اوج گیری مجدد کرونا اقبال به این فلزات نیز کمتر شده است.

اما در این بین که بازارهای مالی دنیا از حادثه روز گذشته در لبنان دوباره جان گرفتند اقتصاد این کشور با بحران مالی دیگری مواجه شده است و پس از پاندمی کرونا که ارزش پول ملی لبنان بیش از ۹۰ درصد از سپتامبر گذشته تاکنون کاهش پیدا کرده بود حال انفجار مهیب روز گذشته بیروت ضربه سخت دیگری بر پیکره اقتصاد این کشور خواهد زد و این سوال را در ذهن ایجاد می کند که از این پس لبنان که کشوری وابسته به واردات است و تمام کالاهای حیاتی خود را وارد می کند با بندر نابود شده چگونه می خواهد این کار را انجام دهد.

خبرآنلاین




وبگردی